چگونه رتبه یک وکالت شدم (۳)

چگونه رتبه یک وکالت شدم (قسمت سوم – آخر)

به قلم علی اکبر غلامی رتبه اول آزمون وکالت ۱۳۹۴ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در کشور

قسمت اول این نوشته را اینجا بخوانید

قسمت دوم این نوشته را اینجا بخوانید

۴⃣ انتخاب کتاب قانون:
چه کتاب مرجع خوانده باشید چه نخوانده باشید، چه کلاس رفته باشید چه نرفته باشید، چه جزوه و کتاب تکمیلی بخوانید چه نخوانید، در هر حال بی نیاز از خواندن قانون نیستید.

⚪️ بنابراین برای هر درس یک کتاب قانون باید انتخاب کرد:
یا متن قانون را انتخاب میکنیم؛
یا کتابی مانند نظم و محشّا.

✅ مدنی، آ.د.م و تجارت:
در این سه درس از کتابهای نظم استفاده کردم. نظم مدنی و تجارت را اکثر رتبه ها پیشنهاد داده بودند. اما برای آ.د.م، خودم فتوا دادم که از روی نظم بخوانم! چون این درس در آزمون ضریب سه دارد و در عین حال میخواستم مطالبی را که زمان دانشجویی در کتاب دکتر شمس خوانده بودم، به صورت منظم در زیر ماده ها جمع بندی و بیان شده باشد.

✅ جزا و آ.د.ک:
اکثریت، قانون را کافی میدانستند و یا نهایتا قانون یار را معرفی کرده بودند. من نیز به دو دلیل همان نظر را تایید کردم. اول اینکه کتب مرجع جزا را زمان دانشگاه خوانده بودم؛ دوم اینکه در هر دو درس، با قانون کاملا جدیدی روبرو بودم و نیازی به نظم یا محشا نبود.
از کتاب قانون یار استفاده کردم اما فقط متن قانون را از روی این کتاب میخواندم. توضیحات و تستهای این کتاب به کارم نیامد و عملا تست نزدم.

✅ اصول:
کتاب قانون وجود ندارد! بنابراین فقط یک کتاب تست انتخاب کردم. به این دلیل که کتاب مرجع مربوطه را زمان دانشجویی خوانده بودم.

۵⃣ انتخاب کتاب تست:
با توجه به تجربه تدریس در کنکور ریاضی، میدانستم که از یک طرف آنچنان تفاوت فاحشی بین کتابهای تست وجود ندارد؛ از طرف دیگر، کتابِ تستی مناسبتر است که در جوابِ تستهای سالهای قبلِ وکالت و ارشد و…، توضیحِ تشریحی داشته باشد.

⚪️ در بین کتابهای تستِ پیشنهادی از سوی رتبه ها، به دنبال این گشتم که کدام کتابها در بین آنها مشترک است و یا افراد بیشتری آن را معرفی کرده اند.

⚪️ برای هر درس، دو کتاب تست را که بیشتر معرفی شده بود، در نظر گرفتم. سپس با مراجعه به کتابفروشی، همه این کتابها را از نزدیک دیدم و چند صفحه ای از آنها را ورق زدم. همانجا برای هر درس، یک کتاب تست انتخاب و تهیه کردم.

✅ مثلاً برای تجارت و آ.د.م، دو کتابِ تستِ ساده ساز و قانون یار را مدنظر داشتم. هر دو را نگاه کردم. توضیحِ تشریحیِ ساده ساز را بهتر و کاملتر یافتم. بنابراین در بین این دو، ساده ساز فرحناکیان را انتخاب کردم. این کتاب، تست تالیفی نداشت و این نکته از نظر من مثبت بود.

✅ برای جزا و آ.د.ک، با اینکه کتاب قانون یار را تهیه کردم، اما از توضیحات و تستهای این کتاب استفاده نکردم.
برای تست جزا و آ.د.ک، تنها به تستهای یکی دو سال گذشته وکالت که مربوط به قوانین جدید بود، بسنده کردم.

✅ هم برای مدنی و هم برای اصول، کتاب تست دکتر شهبازی را انتخاب کردم. دسته بندی تستهای این کتاب مناسب بود. تستهای آزمونهای سالهای گذشته را جدا از تستهای تالیفی قرار داده بود. در عین حال تستهای مدنی را بر اساس فصل بندی قانون مدنی مرتب کرده بود و در نهایت توضیح تشریحی کاملی در جواب تستها داشت. (البته تاکید و تمرکزم بیشتر بر روی تستهای آزمونهای سالهای گذشته بود و آنچنان به تستهای تالیفی بها نمیدادم.)

? بنابراین بعد از کنکاش یکروزه و طی پنج مرحله مذکور، تصمیم من (با توجه به پیشینه خود) برای ۳ ماهِ پایانی به ترتیب زیر شد:

۱⃣ آزمون آزمایشی: فقط قضاوت را شرکت میکنم.

۲⃣ کلاس: نمیروم!

۳⃣ جزوه و کتاب تکمیلی: نمیخواهم!

۴⃣ کتاب قانون:
مدنی و آ.د.م و تجارت ? نظم
جزا و آ.د.ک ? متن قانون

۵⃣ کتاب تست:
مدنی و اصول ? تست شهبازی
آ.د.م و تجارت ? ساده ساز فرحناکیان
جزا و آ.د.ک ? تست نمیخواهم!

?? بعد از این تصمیم، دیگر گوشم نسبت به هر آنچه که دیگران میگفتند، ناشنوا بود. فقط کار خود را میکردم و تمرکزم بر همان منابعِ اندکِ خودم بود.

کوتاه سخن آنکه:
? تمامش کن! هر چه بیشتر پرس و جو کنی که چه بخوانی و چه نخوانی، خود را بیشتر آشفته کرده ای!
? از یک جایی به بعد، دیگر تمامش کن!
? یکی را انتخاب کن و همان را خوب و دقیق بخوان…

?? یک روز پرس و جو کن؛ آخرِ آن روز متناسب با پیشینه خود، طبق ۵ مرحله بالا تصمیم بگیر؛ سپس ناشنوا شو و فقط حرکت کن!

به فرموده حضرت سعدی:
به راهِ بادیه رفتن، بِه از نشستنِ باطل
که گر مراد نیابم، به قَدرِ وُسع بکوشم

منبع : کانال وکالت علی اکبر غلامی

آخرین اخبار آزمون وکالت را اینجا پیگیری کنید

نمایش بیشتر

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. سلام کاش روش خوندن و تست زدن رو می‌فرمودید منظور اینکه تست چه موقعی بزنیم روزی چند تا ماده بخونیم من تصمیم گرفتم و راهمو انتخاب کردم که چه چیزهایی بخونم اما چقدر در روز بخونم اینجای راه موندم راهنمایی بفرمایید لطفاً

  2. سلام من دانشجوی ترم ۱ حقوق هسم میخواسم االان برای وکالت اماده شم توروخداراهنماییم کنین من نمیدونم چیامهمن بایدبخونم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا