پذیرفته شدگان آزمون دکتری ۹۲ از آزمون سال آینده محروم خواهند شد

رئیس سازمان سنجش از اختیارات دانشگاهها برای برگزاری آزمون کتبی خبر داد و گفت: دانشگاهها از ۴ طریق می توانند داوطلبان دکتری را در روند مصاحبه گزینش کنند.

ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انصرافیهایی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند، گفت: این دسته از داوطلبان تا زمانی که از طریق سازمان سنجش قبولی نهایی اعلام نشده باشند انصرافی تلقی نمی شوند زیرا هنوز نمره ای در مصاحبه برای آنان منظور نشده و امکان انصراف از روند پذیرش را دارند.

وی ادامه داد: اما اگر در مصاحبه شرکت کنند و نمره ای برای آنان در نظر گرفته و در واقع قبولی دکتری به شمار آیند اما ثبت نام نکنند انصرافی تلقی و از شرکت در کنکور سال بعد محروم می شوند.

رئیس سازمان سنجش همچنین تأکید کرد: به دلیل کم بودن ظرفیت پذیرش، انصراف در دوره های شبانه و شهریه ای نیز در کنکور دکتری محرومیت به دنبال دارد.

خدایی در خصوص زمان به اتمام رسیدن فرایند مصاحبه دکتری ۹۲ در دانشگاهها، اظهار داشت: دانشگاهها باید طی فرایند ۳۰ تا ۴۵ روزه مصاحبه داوطلبان را به پایان برسانند و نتایج را تا اول مردادماه به اطلاع سازمان سنجش برسانند.

وی درباره آن دسته از داوطلبانی که از سوی سازمان سنجش به دانشگاه چند شهر مختلف دعوت شده اند و ممکن است از نظر زمانی تداخلی در زمانهای مصاحبه برای این داوطلبان ایجاد شود به مهر گفت: برای این داوطلبان مشکلی ایجاد نمی شود زیرا ۱۰ روز پایانی زمان مصاحبه برای چنین مشکلات احتمال در نظر گرفته شده است ضمن اینکه سازمان سنجش ترتیبی کرده و به دانشگاهها نیز اعلام کرده است که نسبت به اعلام زمان مصاحبه با در نظر گرفتن مسافت شهرها و زمان مصاحبه سایر دانشگاهها اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره برخی دانشگاهها که ممکن است داوطلبان را به شیوه های متفاوت حتی برگزاری آزمون گزینش و فیلتر کنند، تاکید کرد: ۵۰ درصد نمره پذیرش دانشجوی دکتری در اختیار دانشگاهها قرار دارد، بنابراین آنها می توانند از طریق مصاحبه، آزمون شفاهی، بررسی مدارک یا آزمون کتبی داوطلب را بسنجند که این موارد در حیطه اختیارات دانشگاهها است، گاهی اوقات به علت معرفی تعداد زیاد داوطلبان به یک دانشگاه ممکن است آزمون کتبی نیز برگزار شود که مانعی در این زمینه برای دانشگاهها وجود ندارد.

خدایی درباره میزان معرفی شدگان به مصاحبه دکتری ۹۲، اظهار داشت: برای بیش از ۱۰ هزار ظرفیتی که از سوی دانشگاهها اعلام شده، ۲۱ هزار و ۸۸ نفر یعنی دو برابر ظرفیت اصلی، داوطلب معرفی شد که این میزان در سال گذشته تقریبا ۱.۵ برابر بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا