پاسخ معاونت قوانین مجلس به سه پرسش درباره قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

نظریه مشورتی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی

پایگاه خبری اختبار- در پی بروز اختلافاتی در نحوه اجرای اصلاحات جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سازمان صداوسیما، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی نظریه‌ای مشورتی صادر کرد.

به گزارش اختبار متن پرسش‌های مطروحه و پاسخ‌های این معاونت به شرح زیر است:

جناب آقای امیرآبادی

عضو محترم هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

بازگشت به پی‌نوشت جنابعالی هامش نامه جمعی از ایثارگران صداوسیما، نظریه این معاونت در مورد سه سؤال ذیل به شرح زیر به استحضار می‌رسد:

نظر مشورتی

سؤال ۱. آیا با اصلاحیه اخیر قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند  «ر» قانون برنامه ششم توسعه لغو شده و ایثارگران نمی‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند؟

ساسخ سؤال ۱. موضوع قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و اصلاحیه اخیر آن، صرفاً بازنشستگان و افراد بازخرید شده است، بنابراین افرادی که به سن بازنشستگی اجباری نرسیده‌اند یا به موجب قانون اعاده به خدمت شده‌اند، مشمول قانون نبوده و می‌توانند تا زمان بازنشستگی به خدمت خود ادامه دهند.

سؤال ۲. آیا سازمان صداوسیما که دارای قوانین و مقررات استخدامی داخلی است می‌تواند از اجرای بازنشستگان بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند «ر» و «چ» قانون برنامه ششم توسعه خودداری کند؟

پاسخ سؤال ۲. در بند «الف» ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱/۱۰/۲ صریحا از سازمان صداوسیما به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مشمول این قانون نام برده شده و در بند «ب» همان ماده نیز سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های دارای قوانین خاص مشمول قانون اعلام شده‌اند. بنابراین استناد به داشتن قانون خاص برای عدم اجرای قوانین مربوط به ایثارگران از هیچ دستگاهی مسموع نیست. بنابراین برای ایثارگران شاغل در سازمان صداوسیما نیز از مزایای مذکور در قوانین بهره‌مند می‌باشند.

سؤال ۳. اداره سازمان صداوسیما با عنایت به اصل ۱۷۵ قانون اساسی، قانون خاص برای مدیریت و نظارت دارد و آیا قوانین خاص صداوسیما می‌تواند قوانین ایثارگران را لغو یا تعلیق کند؟

پاسخ سؤال ۳. سازمان صداوسیما بر اساس اساسنامه مستقل مصوب مجلس و همچنین قانون نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت مصوب ۱۳۷۰/۷/۱۱ می‌باشد. این قوانین نمی‌تواند قوانین مربوط به ایثارگران را لغو و یا تعلیق کند.

با تشکر

دکتر حسین میرمحمدصادقی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا