همایش دفاع از حق از جبهه تا محکمه در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد

همایش دفاع از حق از جبهه تا محکمه در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد

منبع: سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

کانون وکلای دادگستری مرکزروز یکشنبه ششم مهر ماه ۹۳ حال و هوای دیگری داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز، دیوارهای کانون به تصاویر صحنه هایی از رزمندگانی که برای دفاع از میهن خود در هشت سال جانفشانی کردند مزین شد . تصاویر حکایت از این داشت که وقتی بحث دفاع از مرز و بوم به میان می آید دیگر سن و سال معنی ندارد. زن و مرد اعم از پیر، جوان و نوجوان هر آنچه دارند در طبق اخلاص می گذارند و اجازه تعرض به میهن خود را نمی دهند. دیروز اینان از کشورمان دفاع کردند، امروز نیز همگان باید سهمی در تجلیل از آنان  داشته باشند. به همین مناسبت کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد مدنی دیرپا همایشی با عنوان « دفاع از حق؛ از جبهه تا محکمه» در این کانون برگزار کرد تا سهمی در این تجلیل داشته باشد. در این همایش که  با حضور برخی از مقامات قضایی، اجرایی، تقنینی، اعضای هیات مدیره کانون مرکز، رئیس اتحادیه کانون های وکلا، روسای کانونها، وکلا، حقوقدانان ، کارآموزان و وکلای جانباز و ایثارگر برگزار شد  از تعدادی از وکلای ایثارگر تقدیر به عمل آمد.

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز: جوانان ایثار را در رفتار می بینند

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اولین سخنران این همایش با تبریک هفته دفاع مقدس  با بیان این که« افتخار می کنم به عنوان نماینده وکلا در جمعی حاضرم که بخش مهمی از حضار یادمانی از دفاع خونین و حماسی هستند که با قدرت از ارزش های ملی و میهنی و دینی ایثارگرانه دفاع کرده و دشمنی را که تا بناگوش مسلح بود ، از خاک عزیزمان ایران اسلامی دور کردند» اظهار داشت: «در تمام دنیا از عزیزانی که در جبهه ها با نثار جان و ودیعه گذاشتن سلامتشان از میهنشان دفاع کردند هر ساله یادبودهای بسیار با ارزش و بعضا در روز ملی انجام می دهند و با تجلیل از این عزیزان قدرت اقتدار و اراده دفاع از کشور را به رخ همگان می کشند.»

وی افزود: «امیدوارم این ایثار و فداکاری و دفاع که در مرزهای کشور و در دفاع از نوامیس و ذخایر کشور انجام شده، در زندگی روزمره با دفاع از ارزش های معنوی به عنوان الگو برای نسل جوان مستمرا تداوم داشته باشد.»

 علی نجفی توانا در ادامه خطاب به وکلای ایثارگر با بیان این که«حضور شما نشانگر استمرار و ادامه دفاع است؛ دفاع از میهن، قانون، عزت و شرف ، و امروز در مقام وکیل دفاع از عدالت، سلامت قضایی، قانون پذیری و ارزش های معنوی  مترتب بر اجرای قانون است» ادامه داد: « بنابراین وظیفه سنگینی بر عهده دارید. کسی که ارزشمندترین، ارزش هایش را در کف دست می گذارد و برای حفظ ارزش ها می جنگد، مجروح و شهید می شود و درواقع پاسدار این ارزش ها ، در زندگی روزمره وظیفه سنگین تری دارد.»

رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به وکلای ایثارگر با بیان این که«شما الگوی جوانانی هستید که ایثار را نه در گذشته بلکه در رفتار حال شما می بینند» اظهار داشت: « ما مفتخریم که از شما در کانونی که انعکاس قوی ترین نهاد مدنی در ایران و خاورمیانه است استقبال کردیم و به عنوان همکار این عزت و شرف را داریم که از شما پذیرایی کنیم و پذیرا باشیم.»

وی افزود: «مسلما شما به ما خواهید آموخت که در دفاع از معنویت از قانون دفاع خواهید کرد و این دفاع تا آنجا ادامه خواهد داشت که ارزش‌های معنوی مترتب بر آن در فضایی که قانونگرایی و حق طلبی وجود دارد، منعکس خواهد شد. در رفتار و گفتار وکالتی، شما پیرو ارزش های معنوی خواهید بود. شما از آن دسته از عزیزانی هستید که در مراجعه به مراجع قضایی  نشان خواهید داد که این ودیعه و امانت و ارزش های معنوی را که با ایثار و جانفشانی به دست آورده اید با هیچ مال و مقامی عوض نخواهید کرد. ما بیشتر به شما احتیاج داریم برای دفاع از نهادی که قدیمی ترین نهاد مدنی است.»

استقلال کانون وکلا تعارضی با قوانین ندارد

نجفی توانا با تاکید بر این که«پایمردی شما در دفاع از استقلال کانون زبانزد بوده است و امیدوارم که این پایمردی ادامه و استمرار یابد» ادامه داد: «قطعاً با کمک شما این ابهام و سوءبرداشت ها را مرتفع خواهیم کرد که استقلال نهاد مدنی وکالت، نه تنها تعارضی با هیچ یک از ضوابط و قوانین موجود ندارد، بلکه با ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد. همیشه افتخار کردیم که تحت ضوابط حاکم، نظارت عالیه قوای عمومی را داشته باشیم. به ویژه قوه محترم قضاییه که رابطه تنگاتنگی با این قوه داریم.»

 وی در ادامه تصریح کرد:«قوه قضاییه وقتی مقتدر باشد کانون وکلااستقلال تحت نظارت داشته باشد، قطعاً می تواند محورهای عدالت قضایی را به تحرک وادارد و سرعتی درخور و شایسته جامعه ایرانی به آن ببخشد.»

استقلال به معنای قانون گریزی نیست

 رئیس کانون وکلا با بیان این که «استقلال به معنای قانون‌گریزی نیست، بلکه استقلال بدین معنی است که کار وکلا را به وکلا واگذار کنید» ادامه داد:« بر آن ها نظارت کنید اما بگذارید با احساس استقلال در چهارچوب قانون،  بدون واهمه از موکل خود  دفاع کنند.»

بخش عظیمی ایثارگر در میان وکلا داریم

نجفی توانا با تاکید بر این‌ که «از بدو تاسیس نهاد وکالت تا به امروز ابزارهای نظارتی به اندازه کافی  داشته‌ایم و در جهت تقویت این ابزارها عمل کرده‌ایم» افزود: « اما مداخله در کار گردش اداری کانون‌های وکلا  که موجب تضعیف استقلالش شود نه به نفع نظام نه به نفع وکلا و نه به نفع قوه قضاییه است.»

وی  در توضیح بیشتر تاکید کرد: « کانون های وکلا  تا  به امروز هزینه‌ای را به هیچ نهاد دولتی تحمیل نکرده است. تاکنون از کیان و ارزش های نظام در داخل و خارج دفاع کرده ایم. از قوای سه گانه  با تمام قوا در بعد آموزش و ارائه توان علمی  و تخصصی جهت تقنین  و در امر قضا با شفاف‌سازی امور، تنویر زوایای  مبهم پرونده های مطروحه همراه بوده‌ایم، ولی متاسفانه با نوعی سوء برداشت اینگونه مطرح شده که وکلای دادگستری افرادی هستند که می‌خواهند خارج از ارزش‌های جامعه عمل کنند که به این صورت نیست چراکه بخشی از وکلا از قضات  دادگستری هستند. بخش دیگری از وکلا افرادی هستند که  در اجرای قوانین موضوعه مملکتی به آن ها پروانه واگذار شده است.  ازکارمندان دولت گرفته تا معاونین وزرا، مسئولین بلند  پایه و همچنین بخش عظیمی از ایثارگران . بقیه هم جوانان  بعد از انقلاب هستند. بنابراین  ما غیر خودی در میان وکلا نداریم.»

تخلف وکلا را بررسی کنید

تجفی توانا با بیان این موضوع که «در هر دسته ای و در هر شغلی ممکن است افرادی تخلف کنند و آماده انجام آسیب شناسی در این زمینه هستیم»  تصریح کرد: «از مقامات عالی قضایی درخواست کرده‌ایم که در کمیته‌ای تخلف وکلا را بررسی کنند و ببینند که تخلفات وکلا از سایر شغل ها بیشتر است؟ وکلا چون قانون می دانند، پشت سر قانون حرکت می کنند که جلوی قاضی نایستند. وکلایی که تخلف می‌کنند معدودند و اکثر آن‌ها آموزش ندیده‌اند. بنده به جناب  اژه‌ای (سخنگوی قوه قضائیه) گفتم که شما مطرح کردید که ۲۱ وکیل متخلف دستگیر شدند، لیست آن‌ها را اعلام کنید و منتظر دریافت اسامی این وکلا هستیم .»

وی تاکید کرد: «سیستم‌های نظارتی دستگاه قضایی به حد قوی بر وکلا اعمال می‌شود و نباید اجازه داد که تنها نهاد مدنی که نماینده  کشور در جامعه بین‌المللی وکلاست، با اتصال به یکی از سه قوه ، اعتبار و استقلالش را از دست بدهد. ما در پی توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با کشورهای مختلف هستیم. یکی از شرایط اکثر این کشورها برای سرمایه گذاری در کشور ما، وجود یک قاضی مستقل و یک وکیل مستقل  است. به عبارت دیگر قضای مستقل و دفاع مستقل است.»

نجفی  با اشاره به مرکز مشاوران قوه قضائیه  (ماده ۱۸۷)  افزود« باید بررسی شود که آیا کیفیت کار وکلای کانون دادگستری مرکز بهتر است یا وکلای ماده ۱۸۷ که ایجاد اشکال برای قوه قضاییه کرده است؟ درواقع ما آماده پذیرش هر نوع توصیه و هر قانونی که در جهت ارتقا وضعیت‌ عدالت قضایی باشد، هستیم.»

حجت الاسلام و المسلمین منتظری رییس دیوان عدالت اداری : از برگزاری همایش خوشحال شدم

دیگر سخنران این همایش رئیس دیوان عدالت اداری بود که با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و یاد شهدا تصریح کرد: «از این که برای اولین بار شاهدیم که به همت ایثارگران و هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز چنین تجمعی برگزار شده است، بسیار خوشحالیم.»

حجت السلام و المسلمین منتظری  سپس با اشاره به این که «با کانون وکلای دادگستری و رسالت‌هایی که این کانون دارد، بیگانه نیستم، ولی خلایی را در مجموعه کانون ها  شاهدیم» اظهار داشت: «در درون کانون وکلای دادگستری جای یک تشکل از نیروهای ارزشمند و کسانی که دل در گروی ارزش‌های اسلامی و انقلابی و میهنی دارند،  خالی بود. از این جهت که در مواقعی که به لحاظ مسایلی که برای کشور و نظام و مردم پیش می آید این کانون که یک مرکز حقوقی است از خود ابراز وجود کند.»

ایشان با بیان این‌که «از برگزاری این همایش که در کانون وکلا و به مناسبت هفته دفاع مقدس و احترام به این ایام و  شهدا  و ایثارگران انجام شده است، بسیار مشعوف و خوشحال شدم و با کمال میل در آن حضور یافتم» ادامه داد: «کانون وکلای دادگستری یک تشکلی از مجموعه حقوقدانانی است که  به عنوان وکیل دادگستری مشغول خدمت به جامعه  و کشور هستند و انتظاراتی از این تجمع و از این کانون می رود. »

وی سپس با برشمردن این انتظارات گفت: «قطعا و مسلما جامعه حقوقدانانی که به عنوان وکیل دادگستری در جریانات مختلف کشور حضور دارند؛ در محاکم به عنوان دفاع از حق، موکلین خود را همراهی می کنند، انتظار است که رابطه این مجموعه با دستگاه قضایی یک رابطه صمیمی و گرم باشد، ضمن حفظ استقلال که ما هم بر آن اعتقاد داریم و این که جایگاه وکیل در دعاوی و درمحکمه دفاع از حق است و تاثیرگذاری که وکیل و خصوصاً جامعه وکلا و کانون وکلا می تواند در مجموعه دستگاه قضایی داشته باشد.»

ارتباط جامعه وکلا با قوه قضاییه تنگاتنگ است

رئیس دیوان عدالت اداری  با بیان این موضوع که «ارتباط جامعه وکلا با قوه قضائیه به قدری تنگاتنگ است که آن دو می‌توانند روی هم اثر بگذارند» گفت: « اگر جامعه وکلای ما متشکل از انسان‌هایی باشد که در مسیر قانون حرکت کنند و صرفا اجرای قانون برایشان مهم  باشد، به عنوان بزرگترین ارزش و کمک به مجموعه کشور محسوب می شود.»

وی سپس به بیان خاطره ای  پرداخت و گفت: «در سال ۶۵ در دادگاه پرونده قتل عمدی را رسیدگی می‌کردم که به موجب قانون وکیل باید در پرونده حضور می‌داشت. زمانی که وکیل پرونده آن را مطالعه کرد، قبل از تشکیل دادگاه در ملاقات با من، گفت بنده پرونده را خوانده‌ام و آنچه که دیده‌ام قتل عمد است. من چگونه می‌توانم از یک قاتل عامد دفاع کنم و بخواهم این قتل را به صورت قتل غیر عمد جلوه دهم که من نیز نکاتی را به او یادآوری کردم. بنابراین وقتی برای وکلا ملاک قانون باشد، همان طوری که  وقتی برای قاضی ملاک قانون باشد، قطعا رابطه می‌تواند بسیار خوب و حسنه باشد. »

ایشان سپس اظهار داشت: « امیدوارم در مجموعه کانون های وکلا که قطعا دارای انسان‌های متدین، انسان مدار،  قانون مدار است،  روز به روز شاهد یک کانون متناسب با نظام جمهور اسلامی و ملت شریف ایران باشیم. قطعا در این زمان این کانون می‌تواند مورد حمایت دستگاه قضایی باشد.»

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه با اشاره به شعار همایش گفت: «مساله هفته دفاع مقدس که یادآورخاطره هشت سال دفاعی است که این ملت با جوانان رشید خود در جبهه حضور یافت و با تمام توان از ارزش‌های نظام و از این مرز و بوم دفاع کرد، نشان دهنده آن  است که ما هیچ عملی را برتر از این عمل سراغ نداریم. در واقع ما در برابر شهدا، خانواده‌هایشان، ایثارگران، جانبازان  و آزادگان مدیون هستیم و نمی‌توانیم دین خود را  به آن ها ادا کنیم؟ امروز کشور ما آبرویی را که در جهان به دست آورده منشا آن مجاهده و مبارزه و حضور جانانه شهدا و ایثارگرانی است که هشت سال تمام به دفاع از این مرز و بوم پرداختند. امروز هرچه کشور از استقلال، ارزش‌ها، حفظ ناموس و پیشرفت در زمینه‌های مختلف داشته و دارد ، مرهون زحمات و  تلاش‌هایی  است که  در هشت سال دفاع مقدس از خود بروز دادند. بنابراین وظیفه همه ماست که از شهدا، جانبازان و ایثارگران و آزادگان حمایت کنیم.»

حمایت لفظی از شهدا کافی نیست

رییس دیوان عدالت اداری با بیان این‌که «حمایت لفظی از شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان  کافی نیست» در ادامه گفت: « احترام به شهدا و بزرگداشت خاطره شهدا  و جانبازان تنها با شعار و اسم کافی نیست. آنچه که مهم است این است که همه ما اعم از مسئولان و مردم وظیفه داریم که ارزش‌های شهدا و اهداف آنان را حفظ کنیم و اهداف آنان  را در جامعه محقق سازیم.»

قانونمند و قانونمدار باشیم

وی  با بیان این که « حفظ اهداف مقدس شهدا به شعار دادن تنها نیست، ارزش ها را باید عملاً حفظ کنیم. » اظهار داشت: «نکته ای که بسیار مهم است این است که قدر شهید را آنگونه که شایسته است بدانیم. قدر شهید دانستن تنها با شعار و با یک هفته به نام دفاع مقدس تجلی کردن و مراسم تشکیل دادن نخواهد بود. مهم ترین وظیفه ما حفظ ارزش ها در عمل است و آن چیزی نیست جز دستورات خداوند متعال و قوانین و مقرراتی که امروز در قالب قانون مجلس تصویب و اجرا می کند. نظام جمهوری اسلامی  آن هنگام می تواند داعیه حفظ ارزش ها را داشته باشد که قانون مدار باشد. در حقیقت بزرگترین نشانه تحقق یک نظام اسلامی به معنای واقعی این است که ما شاهد قانونمدار بودن و قانونمند عمل کردن باشیم.اگر قرار باشد قانون وضع شود ولی مجریان امر به آن عمل نکنند، قطعا اهداف شهدا تحقق پیدا نمی‌کند.»

وی با ابراز تاسف از اینکه «در داخل و در خارج  از کشور کسانی که مدعی احقاق حقوق جامعه و حقوق بشرند در عمل قانون را زیر پا می‌گذارند» گفت: « نادیده گرفتن قانون دودش به چشم همگان می رود. چرا باید گاهی اوقات ما شاهد قانون‌گریزی باشیم. متاسفانه در برخی از دستگاه‌ها این امر را می‌بینیم و در این صورت جامعه‌ای که به قانون گریزی عادت کند، آثارو تبعاتش دامنگیر همه می‌شود.»

ایشان به تعبیر یکی از افراد که از دوران دفاع مقدس به عنوان «دوران پریود تاریخ ایران» نام برده است، واکنش نشان داد و گفت: « این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر غربگرای افتاده در دامن  غرب اخیرا نسبت به دفاع مقدس مطرح شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم به نظرتان ناشی از چیست؟ کسی که دوران دفاع مقدس را به عنوان «دوران پریود تاریخ ایران» نام برده است چگونه خود را به عنوان یک ایرانی و فردی که  دل در گرو عشق به ایران می‌داند،  جا می زند؟  چگونه می تواند نام ایرانی روی خود بگذارد و دوران دفاع مقدس را که یادآور بیش از ۲۰۰ هزار شهید و بیش از ۴۰۰ هزار جانباز و ایثارگر است، نادیده بگیرد و  در رسانه عمومی این تعبیر را به کار ببرد. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست؟»

در این مراسم گروهی از وکلای ایثارگر به ذکر خاطره ای از دوران جنگ پرداخته و برخی دیگر نیز اشعاری سرودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا