نیمی از معاملات املاک در “سامانه کد رهگیری” ثبت نمی شود

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار ثبت شده در دفاتر رسمی نشان می دهد نیمی از معاملات ملکی در سامانه کد رهگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نمی شود.

ˈاحمد تویسرکانیˈروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان اینکه مخالفتی با فعالیت های مشاورین املاک نداریم، افزود: همه باید به اجرای قانون اهتمام داشته باشیم تا جامعه در جهت توسعه ثبت رسمی پیش رود.
وی ادامه داد: به هر میزان که معاملات با سند عادی انجام شود، هزینه های بعدی آن هم افزایش می یابد چرا که بخش عمده ای از پرونده های حقوقی موجود در محاکم، ناشی از وقوع اختلاف آتی است که بعد از انجام معامله در دفتر معاملات ملکی پیش آمده است.
معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی از این معاملات منتهی به رفتن به دادگاه و دستگاه قضایی می شود، اضافه کرد: اگر همه اهتمام داشته باشیم که معاملات مربوط به املاک به شکل رسمی انجام شود، انکار و تردید نسبت به معامله کاملا از بین می رود و به این ترتیب بار دادگاه ها هم کاهش می یابد.
وی، سامانه کد رهگیری موجود در بنگاه های معاملاتی را دارای چندین ایراد دانست و گفت: کسی که به مشاور املاک مراجعه می کند، لاشه سند ارائه می کند در حالی که در قانون، کسی مالک شناخته می شود که اطلاعات وی در دفتر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده باشد.
تویسرکانی با بیان اینکه اگر متعاملین به دفتر اسناد رسمی بروند، بعد از استعلام از اداره ثبت، معامله انجام می شود، افزود: اما در دفاتر مشاورین املاک این گونه نیست و چه بسا سند، جعلی باشد و به تبع آن اطلاعاتی که از این نقل و انتقال وارد سامانه می شود، موثق نباشد.
وی اشکال دیگر معاملات در بنگاه ها و ثبت سامانه کد رهگیری را فسخ توافقاتی دانست که بعد از درج در سامانه رخ می دهد و عنوان کرد: این فسخ معاملات در سامانه ثبت نمی شود و اطلاعی از فرجام آن در اختیار نیست.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه تعدادی از متعاملین با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و بدون مراجعه به بنگاه ها نسبت به نقل و انتقال ملک اقدام می کنند، اظهار داشت: اطلاعات این افراد نیز در سامانه کد رهگیری ثبت نمی شود.
وی تصریح کرد: همه این ها حکایت از این دارد که اطلاعات وارد شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایراد و آمار دفاتر اسناد رسمی حکایت از آن دارد که نقل و انتقال رسمی دو برابر آماری است که در کد رهگیری ثبت می شود.
تویسرکانی خاطرنشان کرد: باید کار به صورت کارشناسی انجام شود نه اینکه تصمیمی بگیریم و هزینه ای تحمیل کنیم و در پایان نتیجه ای به دست نیاید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا