مقرر شده است که پس از درخواست اعمال ماده ۱۸ بلافاصله اجرای حکم تعطیل نشود

معاون اول قوه قضائیه در هفتاد و پنجمین نشست خبری

مقرر شده است که پس از درخواست اعمال ماده ۱۸ بلافاصله اجرای حکم تعطیل نشود

یکی از راهکارهای کمتر به کار گرفته شدن اعمال ماده ۱۸ آن است که به قضات آموزش بیشتری داده شود که احکام دقیق صادر کنند

به گزارش خبرگزاری میزان سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و پنجمین نشست خبری خود در رابطه با راهکارهای جدید در کمتر استفاده شدن از ماده ۱۸ گفت: یکی از راهکارهای کمتر به کار گرفته شدن اعمال ماده ۱۸ آن است که نظارت بیشتری صورت گیرد و به قضات آموزش بیشتری داده شود که احکام دقیق صادر کنند تا اعمال ماده ۱۸ نیاز نباشد؛ چرا که ماده ۱۸ زمانی اعمال می‌شود که حکم با شرع خلاف آشکار و بیّن داشته باشد که قطعاً اینگونه احکام باید تا حدی پایین باشد که این مشکل پیش نیاید.

معاون اول قوه قضاییه افزود:‌ پیشتر دادستانی کل نظارت بر دادسراها نداشت؛ ولی اکنون تلاش می‌شود احکام به اعمال ماده ۱۸ نرسد، اما مسئله دیگر این است که افراد با خود می‌گویند سنگ مفت است و گنجشک مفت پس اعتراض می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌شود هر درخواستی را پذیرفت و تمامی پرونده‌ها را بررسی مجدد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: پیشتر زمانی که درخواست اعمال ماده ۱۸ مطرح بود، اجرای حکم متوقف و این باعث می‌شد که زمان به سود فرد پیروز در محاکمه باشد؛ در نتیجه اکنون مقرر شده است که پس از درخواست اعمال ماده ۱۸ بلافاصله اجرای حکم تعطیل نشود مگر اینکه موردی خاص باشد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برای مثال هنگامی که حکم مبنی بر شلاق است، اعمال ماده ۱۸ باید حکم را متوقف کند؛ چرا که اگر حکم شلاق اجرا شود، دیگر کاری نمی‌توان انجام داد؛ اما در مواردی دیگر که موضوع از بین نمی‌رود، می‌توان حکم را ادامه داد.

مقررات و نحوه ی درخواست اعمال ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا