مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون حادثه شهران

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون حادثه شهران و بررسی ابعاد آن

منتشر شده در روزنامه رسمی ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ۱۴/۴/۱۳۹۵ باتوجه به رخداد انفجارگاز در شهران و ضمن استماع گزارش‌های دبیرخانه شورای عالی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، متروی تهران، وزارت نیرو و آب منطقه‌ای، شهرداری تهران و شهرداری منطقه۵، با تقدیر از همکاری دستگاههای مدیریت بحران و امدادی، و بویژه آتش‌نشانی در اقدامات پس از وقوع حادثه، به استناد بند ۱ از ماده ۲ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موارد زیر را جهت طرح و تصمیم در هیأت وزیران  پیشنهاد می‌نماید:

۱ـ اطلاع و الزام عوامل ساخت و ساز از تقاطع و نقاط حساس در هنگام اقدامات عملیات عمرانی زیربنایی و اتخاذ تدابیر ایمنی براساس ماده ۲۳ شرایط عمومی پیمان.

۲ـ راه‌اندازی سامانه قطع اتوماتیک آب و گاز در مواقع بحرانی.

۳ـ تهیه و بروز نمودن نقشه‌های رقومی شریان‌های حیاتی و اطلاع کلیه عوامل ذیربط پروژه‌های اجرایی از وجود این المان ها.

۴ـ تهیه و تکمیل و تدقیق نقشه‌های رقومی قنات‌های شهرتهران.

۵ ـ جانمایی صحیح شریان‌های حیاتی جدیدالاحداث و بازنگری مکان آن‌ها.

۶ ـ شناسایی حفره‌های ایجاد شده در زمین در اثر پدیده‌های طبیعی و یا انسان ساز با استفاده از روش‌های جدید ژئوفیزیکی.

۷ـ تاب آور کردن لوله‌های نفت، گاز، آب و فاضلاب توسط دستگاههای ذیربط.

۸ ـ استفاده از تکنولوژی‌های جدید درحفاری‌ها و خصوصا حفاری تونل‌های مترو و استفاده از روش‌های امن حفاری و بطور خاص احتمال وجود حفره‌های برفراز محل احداث تونل‌ها

۹ـ ارتقاء سطح عملیات مدیریت بحران با افزایش هماهنگی‌های بین سازمانی و وجود نظام واحد مدیریتی درزمان وقوع حوادث.

۱۰ـ مانیتورینگ پایش علائم فرونشست در شهرتهران و شناسایی زون‌های مستعد.

۱۱ ـ مانیتورینگ و پایش شریان‌های حیاتی در فواصل زمانی منظم توسط دستگاههای ذیربط.

۱۲ـ نظارت جدی بر اجرای تأسیسات زیرساختی و درج دقیق کلیه مسائل و مشکلات رخ داده.

ـ آنچه در منطه شهران رخ داد، سانحه‌ای کوچک و بیانگر اثر مخرب فروریزش و فروچاله‌ی ایجاد شده در یک مقیاس خیلی کوچک بود. این حادثه شاید هشداری باشد بر این مهم که امر ریسک و اثرات فروریزش را بر ساختمان‌ها، محیط‌های شهری، شریان‌های حیاتی جدی بگیریم.

ـ نتیجه دیگر اینکه با رخداد این سانحه کوچک، توانمندی‌های مدیریت بحران خود را ارزیابی و برای رخدادهای سترگ، قضاوت نمائیم که تا چه حد آمادگی داریم.

ـ پیش‌بینی تمهیدات به منظور انتقال خطوط انتقال بنزین و مخزن سوخت در منطقه شهران و تسریع در این باره.

 ـ با توجه به اینکه نماینده شهرداری تهران اعلام کردندکه یک مدل فنی برای فروریزش تهیه کرده‌اند، مقررشد شهرداری تهران نظریه خود را به دبیرخانه شورا انعکاس دهد تا توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی مهندسی ژئوتکنیکی قرار گیرد.

 ـ همچنین مقررشد پیشنهادات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (براساس بند ۱از ماده ۲ قانون تأسیس شورای عالی…) جهت طرح در هیأت وزیران ارسال گردد.

 ـ گزارش ارائه شده به منظور هماهنگی‌های لازم برای وزیرمحترم کشور نیز ارسال شود.

ماده ۲۳ شرایط عمومی پیمان: حفاظت تأسیسات زیر بنایی و تغییر وضع آن ها

پیمانکار باید عملیات موضوع پیمان را به نحوی اجرا کند که به تاسیسات زیر بنایی موجود در کارگاه، مانند خطوط آب، برق، گاز، مخابرات و مانند اینها، آسیبی وارد نشود. هرگاه در اثر عمل پیمانکار، به تأسیسات یاد شده صدماتی وارد شود، پیمانکار متعهد است که هزینه ترمیم و برقراری مجدد آنها را بپردازد. هرگاه پیمانکار نسبت به جبران خسارت وارد شده اقدام لازم و فوری به عمل نیاورد، کارفرما می تواند به هر طریق که مصلحت بداند، برای رفع نقص و خسارت اقدام کند و هزینه آن را به اضافه ۱۵ درصد به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید. پیمانکار، از این بابت، حق هیچگونه اعتراضی ندارد.

در صورتی که موقعیت تأسیسات زیرزمینی در اسناد و مدارک پیمان مشخص نشده باشد، پیمانکار باید با توجه به برنامه زمانی اجرای کار، تعیین وضعیت آنها را از مهندس مشاور استعلام کند و بعد از اعلام نظر مهندس مشاور، برای عملیات حفاری اقدام نماید. بدین ترتیب، مسئولیت پیمانکار در مورد بروز هر نوع حادثه و پرداخت خسارت و هزینه های پیشگفته در مورد تأسیسات زیرزمینی، منوط به آن است که نوع، محل یا مسیر تأسیسات مزبور به اطلاع پیمانکار رسیده یا در اسناد و مدارک پیمان مشخص شده باشد.

هرگاه انجام عملیات موضوع پیمان، تغییر وضع تأسیسات یاد شده را ایجاب نماید، پیمانکار به کارفرما اطلاع می دهد تا سازمان های ذیربط  برای تغییر وضع اقدام نمایند. هزینه های مربوط به عملیات یاد شده، به عهده کارفرماست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا