مصوبات بیست و یکمین جلسه شورای عالی عتف

مصوبات بیست و یکمین جلسه شورای عالی عتف

مصوب ۱۳۹۶/۳/۳۰

بیست و یکمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) روز سه‌شنبه مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۶ با حضور اعضاء در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و موارد زیر به تصویب رسید، که جهت اجرا ابلاغ می‌­شود.

مصوبات جلسه:

۱ـ  بند ۳ ماده ۵ آیین­نامه کمیسیون‌­های تخصصی شورای عالی عتف به صورت زیر اصلاح شد: مدت عضویت هر یک از اعضاء در کمیسیون تخصصی چهار سال و حسب صلاحدید مقام منصوب‌کننده قابل تمدید است.

۲ـ در صورت تأیید هیأت امنایی بودن ساختار دبیرخانه شورای عالی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مقرر شد کارگروهی با عضویت وزرای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان وآموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ نیرو؛ صنعت، معدن و تجارت؛ دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ جهاد کشاورزی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور (یا نماینده هرکدام) جهت انجام وظایف هیأت امناء در امور مربوط به تصویب ساختار، تشکیلات و بودجه سالانه دبیرخانه تشکیل شود. مصوبات این کارگروه در امور فوق­الذکر به عنوان مصوبه هیأت امنای دبیرخانه شورای عالی تلقی می‌شود.

۳ـ وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف هستند با همکاری دستگاه‌­های اجرایی برنامه ساماندهی هدفمند آموزش عالی را با توجه به نقشه جامع علمی کشور و نیازهای جامعه در مدت یکسال تهیه و جهت تصویب شورای عالی عتف به دبیرخانه ارایه نمایند.

تبصره: کلیه دستگاه­‌های اجرایی مکلف هستند ضمن تعامل و همکاری مستمر با وزارتخانه‌­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات و داده‌­های مورد نیاز برای تهیه برنامه مذکور را در اختیار قرار دهند.

۴ـ مقرر شد لایحه پیشنهادی برای ساماندهی مناطق ویژه علم و فناوری توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال شود.

۵ ـ به استناد بند ۳ مصوبه بیستمین جلسه شورای عالی عتف، (به منظور ساماندهی وضعیت نشر علمی کشور و ارائه تقسیم کار ملی بین فعالان نظام نشر علمی، مقرر شد دبیرخانه شورای عالی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، نظام ملی نشر علمی کشور را تدوین و در جلسه آتی شورای عالی ارائه نماید.) نظام ملی نشر علمی ارائه شد و مقرر گردید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر دستگاه‌­ها نسبت به برنامه ­ ریزی اصلاح و پیاده­سازی نظام نشر علمی اقدام و نتیجه اقدامات انجام گرفته را به شورای عالی گزارش نماید.

۶ ـ در ارتباط با گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه‌­های اجرایی مقرر شد کارگروهی با عضویت وزرای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود. این کارگروه گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه­‌های اجرایی را بررسی و تصویب می­‌نمایند.

۷ـ با توجه به ضرورت پایش و ارزیابی نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهش و فناوری کشور، دستگاه­‌های اجرایی موظف هستند سالانه گزارش نحوه هزینه کرد اعتبارات تحقیقاتی را به دبیرخانه شورای عالی ارائه کنند و دبیرخانه براساس اطلاعات دریافتی، گزارش جامع عملکرد اعتبارات تحقیقاتی را حداکثر تا شهریور ماه تهیه و به شورای عالی ارائه نماید.

تبصره: سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات تحقیقاتی دستگاه‌­ها، بر مبنای گزارش دبیرخانه شورای عالی و با توجه به نحوه عملکرد و میزان همکاری دستگاه­‌ها در ارائه گزارش، تا ۲۰ درصد کاهش تخصیص به عنوان جریمه و تا ۱۰ درصد افزایش در تخصیص به عنوان تشویق اعمال نماید.

وحید احمدی – دبیرکل شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری

حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا