مصاحبه با مینا معین رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری اصفهان در آزمون وکالت ۹۶

اختصاصی پایگاه خبری اختبار:

مصاحبه خانم مینا معین رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری اصفهان در آزمون وکالت ۹۶

مصاحبه مینا معین رتبه یکم کانون وکلا اصفهان

مینا معین، یکی از رتبه‌های برتر آزمون وکالت سال ۱۳۹۶ است که با تراز ۱۰۹۱۸، در میان شرکت‌کنندگان کانون وکلای دادگستری اصفهان، رتبه ۱ را کسب کرده است.

خانم معین متولد سال ۱۳۷۳ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سراسری شیراز است و امسال، برای اولین بار در آزمون وکالت شرکت کرده است.

او رشته حقوق را از بهترین رشته‌های گروه علوم انسانی می‌داند و درباره دلیلش برای انتخاب این رشته می‌گوید:

 امروزه هیج رابطه و عرصه‌ای را نمی‌شود پیدا کرد؛ مگر اینکه علم حقوق بر آن حاکم باشد. در تمام رشته‌ها و عرصه‌ها رد پای حقوق به‌طور محسوسی مشاهده می‌شود. همین نقش پررنگ، حقوق را به یکی از رشته های پویا تبدیل کرده است که همگام با پیشرفت علوم مختلف حرکت می‌کند و دچار ایستایی نمی‌شود.

از سوی دیگر، وکالت یک نهاد خصوصی است و به‌شخصه کار کردن در محیطی که آزادی عمل بیشتری به من بدهد را ترجیح می‌دهم و باتوجه به برنامه‌هایی که برای آینده‌ام دارم انتخاب شغل وکالت مکمل خوبی برای رسیدن به هدف‌هایم است.

این رتبه برتر آزمون وکالت دربارۀ زندگی‌اش در ماه‌های پیش از آزمون گفت:

تقریباً از اوایل خرداد بود که آزمون‌های آزمایشی را شرکت کردم، اما شروع جدی برای درس خواندن از مرداد بود. قبل از مرداد هم می‌خواندم اما خیلی منقطع و کم درحد دو سه ساعت در روز. از مرداد ساعت‌های درس خواندنم را کم کم زیاد کردم؛ از پنج ساعت شروع شد ونهایتاً ماه‌های آخر به هشت ساعت رسید .اطرافیانم تا ۱۲ساعت هم مطالعه داشتند اما من کیفیت برایم مهم بود و با توجه به اینکه خودم را می‌شناختم به این‌نحو نتیجه بهتری می‌گرفتم. داشتن ِ یک برنامه‌ریزی منسجم بسیار مهم است و من با توجه به زمان کمی که داشتم تصمیم گرفتم آزمون‌های آزمایشی را شرکت کنم. بودجه‌بندی موسسه داداِستان به نظرم کامل آمد و در برنامه‌ریزی‌ام تأثیر مثبتی گذاشت. خوشبختانه چند ماهی را که مشغول درس خواندن بودم وقتم کاملا آزاد بود وسعی می‌کردم خودم را از درگیری‌های ذهنی دور نگه دارم. به همین خاطر تمام برنامه‌هایم را کنار گذاشتم تا تمرکز اصلی‌أم روی آزمون باشد

اخبار لحظه‌ای آزمون وکالت ۹۷

معین درباره اهمیت آرامش فکری و روحی پیش از آزمون می‌گوید:

آن‌قدر که نداشتن استرس به موفقیت در آزمون کمک می‌کند، بارعلمی کمکمان نمی‌کند. استرس و اضطراب همه چیز را تحت‌تأثیرخودش قرار می‌دهد. افرادی بوده‌اند که با وجود تلاشی که داشته‌اند اما همین اضطراب درطول مدت درس خواندن و همین‌طور سرجلسه اجازه نمی‌داده تا به آن چیزی که شایستگی‌أش را دارند برسند. همه‌چیز به‌طرز فکر برمی‌گردد. وکالت غولی نیست که نشود شکستش داد. اگر برنامه‌ریزی به‌شکلی درست انجام بشود، منابع خوب انتخاب شود وفرد تلاش خودش را بکند مطمئنا نتیجه‌اش را می‌گیرد. برای من آزمون وکالت چیزی شبیه همان آزمون‌های آزمایشی بود وحتی روز آزمون آن‌قدر فکرم راحت بود که بیست دقیقه هم وقت اضافه آوردم. بعد از آزمون هم رتبه یک برایم قابل پیش‌بینی بود، چون کارنامه‌ها و ترازهایم در آزمون‌های آزمایشی این‌ را نشان می‌داد.

کلیه اخبار آزمون وکالت

رتبه ۱ کانون وکلای اصفهان، منابع مطالعاتی خود را این‌گونه شرح می‌دهد:

حقوق مدنی: درسی است که امسال سؤالات اختلافی زیادی از آن طرح شده بود و طراحان سؤال آزمون وکالت نشان دادند که استاندارد خاصی وجود ندارد و این داوطلبان هستند که باید خودشان را برای این تیپ سؤالات غیرقابل پیش‌بینی آماده کنند. برای این درس، کتاب شرح جامع حقوق مدنی دکتر بیات و کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکترکاتوزیان را به‌صورت تطبیقی کنار هم خواندم. برفرض مثال، اول ماده ۱۲ را از کتاب دکتر بیات می‌خواندم و بعد ماده ۱۲ از کتاب نظم دکتر کاتوزیان. معمولاً کتاب بیات توضیح گسترده‌تری دارد اما اگر جایی از کتاب نظم بود که برایم جدید بود، کنار سرفصل مطابق خودش در کتاب بیات می‌نوشتم. هرچند این روش وقت می‌برد اما برای مرورهای بعدی بسیار فایده‌مند بود.

آیین دادرسی مدنی: برای این درس منبع غیراستاندارد و نادرستی را انتخاب کردم، اما در زمانی بودم که دیگر نمی‌توانستم منبع جدیدی انتخاب کنم. البته متن قانون را هم خیلی مرور کردم.

حقوق تجارت: منبع اصلی‌ام متن قانون بود به‌علاوه جزوه دکتر حیدری و مجموعه تست‌های دکتر فرحناکیان.

اصول فقه: من کتاب دکتر محمدی را به همراه جزوه دکتر مروارید را خواندم. برای کسانی‌که وقت زیادی دارند کتاب اصول فقه کاربردی حسین قافی را به جای کتاب دکتر محمدی پیشنهاد می‌کنم.

حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری: در آغاز راه مطالعه، هیچ پیش‌زمینه‌ای از درس حقوق جزا وآیین دادرسی کیفری نداشتم اما با این حال اعتماد به نفسم را از دست ندادم، چون می‌دانستم آزمون وکالت یک آزمون نص‌محور است، به‌ویژه در درس آیین دادرسی کیفری، تمام تمرکزم روی مواد قانون بودو به جای اینکه کتاب دیگری بخوانم مواد قانونی جزا و کیفری را هر روز مرور می‌کردم. علاوه بر متن  قانون، جزوه دکتر قاضی‌زاده و شاهچراغ را نیز مطالعه کردم.

او با تأکید بر لزوم مرور مکرر مواد قانونی برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی، می‌گوید:

در موردشیوه‌های مطالعه و برنامه‌ریزی نمی‌شود به‌طور مطلق قاعده‌ای را مطرح کرد. ممکن است روشی که من می‌خواندم یا ساعات مطالعه‌أم برای افراد دیگر مناسب نباشد. بهترین برنامه‌ریزی برای هر فرد برنامه‌ریزی خودش است به شرط اینکه اصول برنامه‌ریزی را به خوبی بداند.

به‌طور مثال من برای هر دو هفته‌ای که آزمون داشتم برنامه‌ریزی می‌کردم و تلاشم این بود که بودجه‌بندی را تا دوشنبه هفته دوم تمام کنم تا سه روز باقی‌مانده به آزمون، مرورشان کنم. معمولاً صبح‌ها درسی را می‌خواندم که انرژی بیشتری لازم داشت. برای من حقوق مدنی این‌طور بود و شب را برای درس‌هایی مثل آیین دادرسی کیفری می‌گذاشتم که خیلی تحلیلی ومفهومی نبودند.اما برعکس ممکن است کسانی وجود داشته باشند که شب‌ها انرژی بیشتری برای درس‌های مفهومی داشته باشند یا اینکه درس آیین دادرسی کیفری برایشان سخت‌تر باشد.

توصیه‌ای که بیشتر مشاوران دارند این است که حداقل دو درس متفاوت را در برنامه روزانه‌تان بگذارید تا بازدهی بهتری داشته باشد. خواندن هر شش‌تا درس هر روز تنوع زیادی داشت که من را کمتر خسته می‌کرد. اما داوطلبانی هم هستند که با دو یا سه درس در روز راحت‌ترند. به داوطلبان پیشنهاد می‌کنم ابتدا به شناخت خوبی از عملکرد و توان خود برسند که و بعد بر اساس این شناخت، برنامه‌ریزی فردی خودشان را انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من الان سردرگم شدم الان میخوام ازمون وکالت شرکت کنم نمیدونم چیکار باید بکنم چی بخونم چطوری بخونم متاهلم واقعا به این شغل نیاز دارم لطفا کمک کنید منابع چی انتخاب کنم دوره دوم هم هست میخوام شرکت کنم لطفا

  2. حسنی ساطحی هستم از لردگان
    درود و خسته نباشید خدمت خانم معین انشالله موفق و پیروز باشند آقای فتاحی شما هم نیز اگر اشتباه نکنم رتبه عالی در قضاوت آورده باشید و خسته نباشید به شما هم میگم

  3. درود بر این جوان نابغه. خانم معین علاوه بر افتخار افرینی در ازمون وکالت چندین جایزه بین المللی در نویسندگی دارند. ارزوی موفقیت روز افزون برای ایشان دارم

  4. با سلام
    علیرغم نظرات این پیروز ممتاز آزمون و ضمن تبریک به ایشان خواستم نکته ای را در حاشیه روش این خانم محترم به دوستان عرض کنم و آن هم اینکه آزمون های آزمایشی همواره مفید نیستند.مثلا یک آقای محترمی در اراک نمایندگی یک موسسه را دارد که سه سالی هست بیشتر فعال شده و حسابی تبلیغ و هزینه هم می کند اما امسال نتیجه خوبی نداشت چرا که علاوه بر استرس ذاتی خود این آزمونها ایشان بسیار به شرکت کنندگان استرس وارد می کرد.آزمونها اساسا خود منشا استرس هستند حالا یک نفر هم استرس اضافه وارد کند دیگر هیهات فلک می شود بنابراین آزمون دادن به معنای توفیق صد در صد نیست مخصوصا اگر نگاه تجاری به ان بشود.

    1. باسلام. نظر شما کاملا محترم اما بودجه بندی آزمونی به برنامه نظم می دهد و چه بهتر که موسسه ای با بودجه بندی مهندسی شده انتخاب شود که نه تنها استرس زا نیست بلکه باعث کاهش استرس خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا