مراحل پذیرش قبول شدگان آزمون کتبی مرکز امور مشاوران

مراحل پذیرش قبول شدگان آزمون کتبی مرکز امور مشاوران

پایگاه خبری اختبار- نتایج مرحله تستی آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه روز ۱۴ بهمن منتشر شد و بدون اشاره به رتبه یا تراز، گروهی از داوطلبان به عنوان «قبول‌شده» و گروهی نیز به‌عنوان «مردود» اعلام شدند.

در اطلاعیه‌ای که هم‌زمان با انتشار نتایج در وب‌سایت مـرکز امـور مشـاوران حقوقـی، وکلا و کارشـناسان قرار گرفت، از قبول‌شدگان این مرحله دعوت به‌عمل آمد تا جهت ثبت‌نام و تشکیل پرونده مراجعه کنند.

در این اطلاعیه تأکید شده است که پذیرفته‌ّشدگان مرحله تستی، صرفاً به عنوان «پذیرفته‌شده‌ی اولیه» محسوب می‌شوند؛ بنابراین قبول‌شدگان هنوز در میانه‌ی راه خود قرار دارند و نمی‌توانند قبولی خود را قطعی و پایان‌یافته تلقی کنند.

هرچند درباره رویه برگزاری مصاحبه‌ها و سایر بخش‌های فرایند جذب داوطلبان آزمون سال ۱۳۹۶ از سوی مرکز امورمشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه اعلام نشده است، اما بر اساس تجربه‌های داوطلبان دوره‌های پیشین این آزمون و نیز آنچه در آئین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه آمده است، مراحلی که داوطلبان پس از قبولی در آزمون تستی در پیش رو دارند، به شرح زیر است:

مرحله اول: ارائه مدارک و تشکیل پرونده

پذیرفته‌شدگان مرحله تستی آزمون سال ۱۳۹۶ می‌بایست از تاریخ ۲۳ بهمن تا ۲۳ اسفند در استان‌ها به هیأت مدیره وکلاء استان مربوطه و در تهران به ساختمان اصلی مرکز مراجعه کنند و مدارک اعلام شده برای تشکیل پرونده را تحویل دهند.

مرحله دوم: مصاحبه شفاهی

پس از اخذ مدارک و احراز شرایط اولیه، پذیرفته‌شدگان بر اساس برنامه زمانبندی که متعاقباً اعلام خواهد شد جهت انجام مصاحبه دعوت می‌شوند.

مصاحبه شفاهی نیز همچون آزمون کتبی در تهران برگزار می‌شود و توسط هیئتی از قضات، وکلا و اساتید دانشگاهی به صورت شفاهی به عمل می آید.

جلسه مصاحبه معمولاً به‌صورت گروهی است و چند نفر از داوطلبان در آن شرکت دارند و سوالات مصاحبه عبارت است از:

– قرائت قسمتی از قرآن مجید به انتخاب داوطلب و طرح پرسش‌هایی از مفاهیم قرآنی (در سطح اطلاعات عمومی و معمولاً از همان قسمت قرائت شده)

– احکام دینی (فقط واجبات)

– مصاحبه تخصصی حقوقی شامل پرسش‌هایی از حقوق اساسی و مدنی، حقوق جزا، آیین دادرسی مدنی و کیفری، حقوق تجارت و حقوق ثبت.

سؤالات حقوقی به‌طور معمول بر اساس نص قانون و قواعد کلی طرح می‌شود و داوطلبان با اشراف کلی بر این درس‌ها و با آمادگی روحی و ذهنی می‌توانند به پرسش‌ها پاسخ دهند.

مرحله سوم: انجام استعلام‌ها و تأییدیه‌ها

در این مرحله می‌بایست صلاحیت‌های عمومی و تحصیلی و عدم سوءپیشینه افراد تأیید شود که از طریق استعلام از پلیس +۱۰، تأییدیه تحصیلی دانشگاه، ارائه گواهی‌های پزشکی قانونی و تکمیل برگه «تعدیل و توثیق» (تأیید صلاحیت داوطلب از طرف دو نفر آشنای معتمد) به‌عمل می‌آید.

باتوجه به این که معمولاً آماده شدن جواب آزمایش‌های پزشکی زمان‌بر است، توصیه می‌شود در بدو تحویل معرفی‌نامه‌ها به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا از اتلاف وقت در این مرحله جلوگیری شود.

مرحله چهارم: گزینش

بعد از تحویل این مدارک پرونده داوطلب تکمیل و به واحد گزینش ارسال می‌شود.

مرحله گزینش در آزمون مشاوران حقوقی، مرحله‌ای حساس است و معمولاً چند ماه به‌طول می‌انجامد.

مطابق مواد ۸ و ۹ آئین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، مرکز، سوابق متقاضی را از مراجع اطلاعاتی و قضایی محل اقامت و اشتغال یا محل تحصیل فعلی و گذشته و از مؤسسه آموزش عالی مربوطه استعلام و درباره صلاحیت وی به‌نحو مقتضی تحقیق و نتیجه را در پرونده منعکس و به هیأت موضوع ماده ۲ این آیین نامه یا افرادی که هیأت تعیین می کند تسلیم می‌نماید.

همچنین مـرکز امـور مشـاوران حقوقـی،  وکلا و کارشـناسان مـی‌تواند انجام اقداماتی در رابطه با بررسی صلاحیت متقاضیان را از هسته‌های گزینش قوه قضائیه در استان‌ها درخواست نماید.

بعد از اتمام این مراحل و وصول پاسخ استعلامات، هسته گزینش تشکیل جلسه داده و نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

در نهایت، مرکز اسامی داوطلبانی را که صلاحیت آنان محرز تشخیص داده شده است جهت دستور صدور پروانه به اطلاع معاونت قضایی رییس قوه قضاییه خواهد رسانید تا باتوجه به اختیار مفوضه نسبت به صدور پروانه وامضاء آن اقدام نمایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام دوستان من مصاحبه شرکت کردم و نتیجش تجدید در مصاحبه علمی بود.خواهشا اگر کسی راجع به این موضوع اطلاعاتی داره در اختیار بزاره چون واقعا در هیچ سایتی راجع به این موضوع اطلاع رسانی نشده که تاریخ مصاحبه مجدد به چ زمانی موکول شده

  2. سلام .من نوع بومی رو محل اخذ دیپلم زدم
    درصورتیکه به بنده گفتن نوع بومی اگه پنج سال آخر بود قبول میشدی با این معدل و تراز .امکان اعتراض یا اصلاح هست ؟

  3. صبح امروز پیامی از کانون وکلا و مشاوران قضایی ارسال شد برام مبنی بر تغییر در نتایج اولیه وقبولی..وبعدا کاشف به عمل اومد که تغییر نتیجه در سایت مشاوران از مردودی به قبولی تغییر کرد..دوستانی که همچین پیامی دریافت کردن حتما دوباره به کارنامه شون نگاه کنن وقبولی شون رو مطمعن بشن

    1. وقتی میگی پیام اومده نتیجه تغییر کرده باز چرا از لفظ کاشفیت استفاده میکنی..

      گفته و بعدشم تغییر کرده
      چیزی نبوده که خودتون از اول کشف کنین

      1. دوست عزیز برای اینکه مطمعن باشم پیامی که از مشاوران اومده دروغ نیس یا اشتباهی ارسال نشده از لفظ کاشفیت استفاده کردم!

  4. سلام ودرود لطفا همه پذیرفته شده ها درخواست کنند مصاحبه لااقل استانی بر گزار بشه .بی شک این مطلب رو هم شرع هم عرف هم قانون وهم انصاف ورعایت همه جوانب تایید میکنند .از دست اندر کاران هم اگه این مطلب و خواندند لطفا همکاری لازم و بعمل اورید

  5. اینکه گفته شده بعد از گزینش پروانه صادر میشه چیه؟؟؟ مگه قبلا بعد از طی مرحله کاراموزی و طی کلاسهای اموزشی پروانه نمیدادن.؟ الان بعد از گزینشه؟؟
    کی میدونههههه

  6. سلام
    ایا شروع به کاراموزی در خوش بینانه ترین حالت به اول مهر موکول میشه ؟
    بعضی ها میگن مصاحبه زیاد سخت نیست معمولا همه پذیرفته میشن
    دوستان اگه اطلاعاتی دارن بفرمایند

  7. سلام
    من قبول شده لرستانم
    واسه ثبت نام باید برم کجا؟
    خرم اباد میگه مرکز
    ولی تو دستورالعمل گفته مرکز استان قبولی
    الان ۳ روزه ز میزنم تهران کسی ج نمیده
    لطفا راهنماییم کنین

  8. من یک سوال دارم لطفا منتشر کنید.من دوتا برادرام جنگ بودن.آیا میشه ازسهمیه اونا استفاده کنم.واقعا حق من امسال ضایع شد

    1. سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت و مشاوران حقوقی فقط برای شخص رزمنده و فرزندانش است. به خواهر و برادرها و سایر اقوام و خویشاوندان تعلق نمی‌گیرد.

    2. واقعا با این شرایط در حق شما اجحاف شده.همه ذی حق ذی نفع شدن.به جز خود ایثارگر.خدایا شکرت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا