مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش حد نصاب علمی ایثارگران در آزمون ورودی دانشگاه‌ها

درصورت تأیید شورای نگهبان؛

سهمیه ایثارگران در آزمون ورودی دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مردم در خانه ملت با افزایش سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه ها از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد موافقت کردند اما به افزایش حد نصاب علمی داوطلبان ایثارگر رأی ندادند.

به گزارش اختبار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده واحده طرح اصلاح بند (الف) ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه درخصوص اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور با ۱۱۹ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بنا براین گزارش ماده واحده طرح مذکور بدین شرح است:

ماده واحده- بند (الف) ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ به شرح زیر اصلاح می شود:

الف) الحاقات زیر در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به شرح زیر صورت می گیرد:

سهمیه ورود با ۵ درصد، سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.

در ادامه نمایندگان به بررسی تبصره ۱ این ماده واحده پرداختند که در نهایت با ۱۰۲ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن، این تبصره برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد؛ از آنجا که این تبصره مغایر برنامه ششم توسعه بود، به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت.

براساس تبصره ۱ ارجاعی به کمیسیون؛ در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران (مشمولان ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و ۵ درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر ۵ درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

همچنین نمایندگان به بررسی تبصره ۲ این ماده واحده پرداختند که در نهایت با ۱۲۳ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن، این تبصره برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد؛ از آنجا که این تبصره مغایر برنامه ششم توسعه بود، به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت.

براساس تبصره ۲ ارجاعی به کمیسیون؛ کسب حداقل ۸۰ درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته محل ها الزامی می باشد. این میزان در مورد برخی رشته های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و دستیاری پزشکی و برخی رشته های علوم ریاضی مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی ۸۵ درصد حدنصاب شرایط علمی می باشد. حکم این تبصره در اجرای قانون برنامه ششم بر حکم تبصره ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا