قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۹۴ اجرایی خواهد شد

محمد عظیمیان، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۹۴ اجرایی خواهد شد

محمد عظیمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب کرده بود که آیین‌نامه اجرایی این قانون، ظرف مدت ۳ ماه به تصویب سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دادگستری برسد که در سال ۱۳۹۳ آیین‌نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان اشاره شده که باید فرم مربوط به تنظیم قراردادهای پیش فروش هم به تصویب سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران هم برسد، بنابراین قانون و آیین‌نامه موجودیت پیدا کرد و فرم مربوطه توسط کانون سردفتران و سازمان راه و شهرسازی تهیه و به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارجاع شد. مراحل اداری آن طی شده است و امسال در سامانه ثبت آنی قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص تعلل صورت گرفته در اجرای این قانون به دو مورد اشاره کرد و افزود: نخستین موردی که مشکل اساسی است و ما بارها به آن انتقاد کرده ایم و حتی بنده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، به عنوان نماینده حضور داشتم و تاکید کردم، «عدم صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری‌ها» است؛ در آیین نامه عنوان شده است که شهرداری‌ها مکلف هستند نسبت به هر واحد پیش فروش، شناسنامه فنی صادر کنند و این شناسنامه هم که فعلاً متوقف شده شامل اطلاعات حقوقی و فنی  خاصی است که عین این اطلاعات هم باید در سند پیش فروش قید شود. بنابراین یکی از دلایل متوقف ماندن قانون عدم صدور شناسنامه فنی از سوی شهرداری است.

عظیمیان با اشاره به اینکه احتمالاً در سال ۹۴ این قانون اجرایی خواهد شد، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنایت به ماده ۵ قانون، درخواست تصویب تعرفه خاص اسناد مربوط پیش فروش را داشته است و کانون سردفتران و دفتریاران نیز تعرفه را پیشنهاد داده و سازمان ثبت هم یک نظر دارد و این دو دیدگاه هم در سازمان ثبت اگر به نتیجه واحدی برسد و تعرفه‌های مربوطه را ابلاغ کنند قانون پیش فروش و آیین نامه اجرایی آن در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا