طرح دغدغه‌های وکلای دادگستری با نماینده مجلس شورای اسلامی

در جلسه هیئت‌مدیره کانون وکلای چهارمحال و بختیاری و نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

اعتراض به تصمیم مرکز مشاوران قوه قضاییه برای جذب مجدد وکیل

پایگاه خبری اختبار- اعضای هیئت مدیره و کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری با اردشیر نوریان، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی دیدار و دغدغه‌های خود را درباره معضلات شغل وکالت طرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از سایت کانون وکلای چهارمحال و بختیاری، در این جلسه بدواً ابراهیم کیانی، رییس کانون، بیان داشت: وظیفه اصلی وکلا تأمین عدالت واجرای قانون در کنار دستگاه قضایی است وبه هرمیزان وکلا در بستر آرام تری باشند مردم منفعت می برند چرا که وکلا و متخصصین در اجرای عدالت وپیشگیری و آسیب شناسی نقش دارند. اما متأسفانه از لحاظ تأمین آرامش در وضعیت نامطلوبی قرار دارند که این جلسه جهت رفع دغدغه‌های وکلا برگزار شده است وبه چند مورد از آنها اشاره می نمایم:

مطلب اول: ایراد به ماده ۱۸۵ لایحه جامع اداری واستخدامی قوه قضاییه که تقدیم دولت شده می باشد و ما نسبت به موضوع این ماده اعتراض داریم. جای تأسف است که موقعی که جوانان عزیز وکیل ما در استان بیکار یا کم‌درآمد هستند وطبق آمار استخراجی از ۲۱۷ وکیل ما ۹۹ نفر در سال ۹۵ یک بار مراجعه به دادگاه نداشته‌اند وهیچ پرونده وکالت ننموده اند فقط هزینه های دفترو هزینه های جاری خود را پرداخت کرده اند در ماده فوق پیشنهاد شده است که:

«کانون وکلای دادگستری، کانون سردفتران ودفتریاران اسناد رسمی و مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی مکلفند برای کارمندان بازنشسته قوه که حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک حوزوی معادل آن هستند و بیش از ۱۰ سال از خدمت خود را در شعب دادسراها و دادگاهها و دیگر مراجع قضایی در سمت دستیار قضایی، مدیر دفتر، کارشناس حقوقی یا امور قضایی و تقریرنویس سپری نموده اند، بدون شرکت در آزمون و بدون طی دوره کارآموزی، با رعایت سایر مقررات مربوط، حسب مورد پزوانه وکالت یا سردفتری صادر نمایند.»

ازمنظر حقوقی موضوعی این ماده ناظر بر شخصی است که درآمد دارد –زندگی تشکیل داده –حقوق دریافت نموده رقیب یک جوان وکیل ۲۵ ساله که با امید به آینده شغل وارد این حرفه شده می شود می‌گردد. آیا این مطلب برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال‌زایی نیست؟

مقام معظم رهبری تأکید بر اشتغال‌زایی واستفاده از نیروی جوان می‌نماید پس چگونه اجازه ورود کارمندان را به حرفه وکالت می‌دهند که رقیب وکیل جوان گردند.

مطلب دوم: در برنامه توسعه سوم ماده‌ای وضع شد که به قوه محترم قضاییه اجازه صدور پروانه وکالت را اعطا نمود و در کنار کانون، مرکز مشاوران قوه قضاییه تأسیس شد که ضربه سنگینی به پیکره کانون وکلا وارد آمد و مدتی هم بعد ازاتمام قانون جذب وکیل قوه قضاییه ادامه داشت.

باخبر شدیم در سال جدید این مرکز قصد جذب مجدد دارد در حالی که هیچ قانونی به صراحت اجازه این کار را نداده است.

مطلب سوم: نقض استقلال کانون وکلا از دیگر دغدغه‌های وکلا شده است به این صورت که صحبت از نظارت قوه محترم قضاییه بر عملکرد کانون وکلا است یعنی بایستی بر وکیل دادگستری که در برخی موارد منتقد مقام محترم قضایی است توسط قاضی دادگستری نظارت صورت بپذیرد.

با این اوصاف چگونه وکیل دادگستری می‌تواند به دفاع از حقوق موکل بپردازد؟

نکته بسیار مهم ان است که استقلال موضوع صنفی نیست حقوق مردم است.

مطلب چهارم: به صراحت ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ به طور کلی اشخاصی که پروانه وکالت ندارند از تظاهرو مداخله در امر وکالت ممنوع کرده است.

در سال ۱۳۹۳ بحثی مطرح شد که به اشخاصی که پروانه وکالت ندارند اجازه ثبت مؤسسات حقوقی داده شد و منجر به کارچاق‌کنی، فساد و رانت‌خواری در جامعه وکالتی شد که با یک استعلام ساده ازمراجع نظارتی وامنیتی در دادگستری این موضوع مشخص می‌شود واقعاً جای تأسف دارد که چگونه این تصمیم غیر حقوقی و غیر قانونی اتخاذ شد.

مگر می شودبه اشخاصی که پروانه وکالت ندارند وصرفاً لیسانس حقوق دارند اجازه ثبت مؤسسات حقوقی داد؟ٌّ!

مطلب پنجم: اخیراً بحث حذف آزمون وکالت و افزایش ظرفیت مطرح شده است می‌خواستند مشکل فارغ‌التحصیلان را کانون حل کند؛ شغلی که با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط است به سادگی با آن برخورد نمایند.

ما متولی اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان بیکار حقوق نیستیم وهدف اصلی کانون و وکلای کشور کمک به اجرای عدالت و احقاق حق و ارائه راهکارها و پیشنهاد جهت پیشگیری از مجازات و کاهش اختلاف و کمک به اقشار آسیب پذیر است. به‌عنوان نمونه سال گذشته ۳۰۰ پرونده معاضدت توسط وکلا به صورت رایگان در کانون اصلاح وتربیت، کمیته امداد و بهزیستی ارائه خدمات شد، همچنین در تحقیقات بررسی شد چرا سن جرم به زیر ۱۸ سال کاهش یافته است.

وکلای دادگستری ماعلاوه بر فعالیت وکالتی در جامعه آموزش و دانشگاهی هم مشغول فعالیت هستند هم با مسائل تئوری در ارتباط هستند و هم عملی وعینی لذا بسیار می توانیم کمک به مسائل مردم و جامعه نمائیم اما متأسفانه به جای صرف انرژی خود در حل مشکلات مردم موارد ذکر شده دعدغه اصلی ما شده است. لذا از شما تقاضا داریم ایرادات و دغدغه‌های ما که متعلق به حقوق مردم هست درصحن علنی مجلس مطرح و در قانون‌گذاری لحاظ فرمایید.

در ادامه تیمور خدادوستان، عضو کمیته پارلمانی، اظهار داشت: وکلا بیمه تأمین اجتماعی و امور رفاهی ندارند ومالیات بالایی پرداخت می‌کنند. اینجانب نیز به ماده ۱۸۵ معترض هستم؛ این ماده تخصصی‌بودن وکالت را لحاظ نکرده است. ما تقابلی با دستگاه محترم قضایی نداریم وهدف ما همکاری جهت اجرای عدالت است.

مردانی، دیگر عضو هیئت مدیره کانون نیز افزود: الزام کانون‌ها به جذب سالانه بدون توجه به ظرفیت‌های جامعه توجیه منطقی ندارد.

اردشیر نوریان از برگزاری این جلسه و تعامل نزدیک کانون با نمایندگان مجلس تشکر نمود و در زمینه لایحه ۱۸۵ خواست تا وکلا به صورت مکتوب نظرات خود را جهت اعتراض به مجلس ارائه نمایند.

وی ضمن موافقت با نظر وکلا در این زمینه که این لایحه مانع از نخبه‌پروری و باعث بیکاری وکلای جوان است، خواستار فعالیت هرچه بیشتر و کار در زمینه‌های اجتماعی شد و خاطرنشان کرد اگر وکلا آرامش و امنیت شغلی داشته باشند فعال‌ترین قشر جامعه هستند و می‌توان از آمارهای دقیق آنها جهت جهت جلوگیری از وقوع جرم و علت وقوع جرم کمک گرفت.

در پایان نوریان از وکلا درخواست کرد با مسئولین استان جلساتی تشکیل دهند و در آن جلسات مشکلات خود را به مسئولین انتقال دهند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. در جواب آقای رضوانی وکیل عزیز عرض مینمایم در علم اقتصاد به اشتغال مولد ،تولید تکنولوژی ، کالا و خدمات میگویند نه فقط کالاهای صنعتی.

  2. ما از مقام عظمای ولایت و ریاست محترم قوه قضائیه عاجزانه خواهشمندیم با درایت خاص خود فکری به حال متقاضیان وکالت آن هم در سالی که سال تولید و اشتغال نام گذاری شده بفرمایند.به نظر میرسه فشار از طرفهایی به کانون وارد میشود تا جلوی اشتغال گرفته شود. شاید سهم خواهی علت این کار شده . یک فدایی رهبر و بسیجی

  3. آقا امیر وکیل عزیز چرا بنام داوطلب وکالت حرف میزنی.نظام مهههههههندسی کششششششاورزی رو نمیدونی.وای به حال ما.

  4. کانون وکلای مازندران مانع اشتغالزایی جوانان می شود دوستان با توجه به نامگذاری سال اشتغال جوانان از سوی مقام معظم رهبری از تمامی بزرگواران خواهشمندم که با مراجعه به سایت اینترنتی رهبری نسبت به این تصمیم مخالف با شعار این سال درخواست رسیدگی خود را ثبت کنند

  5. با سلام و عرض ادب

    نکته ای که خیلی جالب هست و ریاست کحترم کانون چهار محال بر آن پافشاری دارند اینکه ۹۹ نفر از وکلا اصلا پرونده نداشته اند ولی احتمالا این بزرگوار فراموش کرده اند که در پی این صحبت میفرمایند فقط هزینه های جاری خود را پرداخت کرده اند ……استاد معظم می شود شما که دم از قانون میزنید بفرمایید این ۹۹ وکیل محترم از چه منبعی توانسته اند هزینه های میلیونی خود را پرداخت کنند با فرض اینکه ۵۰% از این افراد از خانواده های خود کمک گرفته باشند …..؟؟؟؟
    تا آنجا هم که اطلاعات کم بنده حقیر اجازه میدهد وکیل دادگستری نمی تواند جز در هئیت علمی یا حق التدریس دانشگاه کار دیگری انجام دهند …..

    شما و اعضای هئیت مدیره کانون چهار محال و بختیاری چرا مانند اعضای کانون فارس حداقل پرونده های کوچک خود را به دوستان نمی دهید تا حداقل در سال یک پرونده داشته باشند ……

    و راجع به مؤسسات حقوقی این حرف شما درست و متین ولی دانشجویی که با هزاران امید لیسانس حال به هر طریق گرفته باید همین طور دست روی دست بگذارد و باد هوا بخورد ……

    چرا شما به ۹۹ وکیل بیکار پیشنهاد نمی دهید مؤسسه حقوقی تأسیس کنند ……!!!!!

    استاد عزیز کار ما از ریشه خراب است .

    1. دوست عزیز فارغ التحصیل های رشته های دیگر هم که با هزاران امیدبه هر طریقی لیسانس گرفته اند هم دارند باد هوا میخورند.شما بفرمایید فارغ التحصیل حقوق هم که به هر طریقی لیسانس گرفته چه برتری نسبت به رشته های دیگر دارد که کانون وکلا با پتانسیل محدود که حتما از پتانسیل دولت و کشور کمتر است باید برای انها اشتغال ایجاد کند؟؟؟؟؟!!!!

  6. در فرمایشات رهبری اشتغال مولد مورد حمایت است و اشتغال فنی و صنعتی که باعث پیشرفت و بهروری بیشتر از منابع است، نه اینکه از مشاغل خدماتی مثل قضاوت. و وکالت و سردفتری که مولد نیست. و اصل رقابت تجاری بر آن حاکم نمیباشد، در فرمایشات رهبری اشتغال همواره با تولید و اقتصاد مطرح شده و اشتغال مولد و فنی و صنعتی مورد توجه خاص میباشد.

  7. سلام و عرض ادب
    برادر و هم وزن گرامی
    جامعه کلیت دارد،چرا با خودخواهی به مساله نگاه میکنید؟
    مشکل اصلی را دانشگاه ها ایجاد کردند،که صدها برابر نیاز دانشجو حقوق پذیرش کرده اند؟
    دانشگاهی که بدون هیچ گونه زحمتی،بدون نیاز به هوش و استعداد،بدون نیاز به رقابت،بدون کنکنور،فقط با پرداخت پول و شهریه دانشجو میگیرد،حتی در بیلبورد های خیابانی تبلیغ میکند که فلان امکانات رفاهی هم میدهیم شما بیاید حقوق بخوانید، بعد مشکل را کانون وکلا یا کانون سردفتران یا کانون دفاتر ازدواج و طلاق یا استخدام قضات و کارمندان دادگستری میدانید،اگر همه این نهاد ها بدون محدودیت پذیرش کنند باز هم فارقالتحصیل حقوق اضاف میاید، باید منافع جامعه را درنظر گرفت، وکالت وقتی ارزشمند هست که شما به خاطر آن تلاش کرده باشید و به نتیجه برسید،نه این که همه وکیل باشند و جامعه نیاز به خدمت شما نداشته باشد، همین الان شما سوال کنید از وکلای نزدیک که میشناسید، آنها از عهده هزینه های جاری خودشان برنمیایند، سرخورده شده اند،ناامید هستند،وکلا الان بیکار و کم کارند، هزینه تمدید پروانه و اجاره و منشی و سایر هزینه ها را ندارند، متاسفانه فقط در دادگاه پرسه میزنند، همه وکیل سیار شده اند، نیامده اید و ندیده اید، اگر قبول میشدید برای این تفکر امروزتان تاسف میخوردید.

    1. کجای لایحه استقلال کانون اعلام ظرفیت را از طرف کانون مجاز شمرده که شما از حقوق فرضی نداشته دارندگان پروانه وکالت حمایت می کنید آیا این خودخواهی نیست که به این همه فارغ التحصیل رشته حقوق که بعضاً از نظر علمی بالاتر از وکلا می باشند فکر نکرده و حقوق جامعه را فدای زیاده خواهی های وکلا می کنید من خود به عینه دیدم که وکیلی کمترین سواد حقوقی ندارد و دانشجویان این رشته بیشتر از او می دانند پس برادر گرامی داشتن پروانه ملاک خبره بودن فرد نیست کمی به جوانان بیاندیشیم از لحاظ دیگر آیا اگر به قول شما فارغ التحصیل رشته حقوق بیسواد تر از وکلا هستند چرا از رقابت با آنها واهمه دارید.

  8. با سلام و احترام
    واقعا مخالف فرمایشات حضرات هستم و عوض اینکه کارشناسان حقوق را به جهت کار آموزی به کار گرفته شوند و نیروهای کارآمد تحویل جامعه داده شود فقط منوط به آزمون و آن هم به دلیل ظرفیت پذیرش کم احتمال قبولی بسیار پایین است و واقعا اگر از دوباره از وکلای محترم فعلی به طور آزمایشی آزمون گرفته شود نصف آنها قبول نخواهند شد و این آزمون فعلی و ظرفیت گیری فعلی نا عادلانه است و از اینکه مسولین به فکر افتاده اند که این موانع در جهت جذب وکلای جدید را از سر راه بر دارند واقعا سپاسگزاریم.

    1. برای اینکه دریای فارغ التحصیلهای حقوق را به کار بگیرند و از انها نیروهای کارامد تحویل دهند نیاز به همت جمعی نصف توانایی های کشور است و بعد از ان هم دوباره سونامی بزرگتر هجوم به رشته حقوق .
      ای کاش مثل اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ ورود به رشته حقوق سخت بود که هر دانشگاه بی اصالتی این همه فارغ التحصیل بیرون نمیداد که انها هم توقع داشته باشند با هر سطح سوادی قبول شوند و کشور و دولت برای انها کاری کند
      خودم و شما را به مطالعه بیشتر سفارش میکنم

  9. ما مسئول اشتغال نیستیم.پس چرا سازمان نظام مهندسی ساختمان وسازمان نظام مهندسی کشاورزی و سازمان نظام پزشکی مسئول اشتغال رشته های شان هستند .اگر فقط بخاطر وکیل معاضدتی تشکیل شدید.
    […]

    1. سلام
      به همان دلیل نظام پزشکی از اشتغال فارقالتحصیل های خود حمایت میکند که از چهارصدهزار داوطلب فقط تا رتبه هزاروچند پزشکی قبول میشوند،واگر شما رشته تجربی بودی هیچ وقت دانشجو پزشکی نمیتونستی بشی که بخواهند از شما حمایت کنند یا نه، لطف کنید رشته پزشکی را با لیسانس حقوق بدون کنکور و آموزش از دور و درخانه مقایسه نکنید.

    2. اولا فکر نمیکنم سازمان نظام مهنسی کشاورزی اصلا داشته باشیم
      وبعد بفرمایید از کی این ها که فرمودید مسول اشتغال این رشته ها هستند؟! نصف مردم ایران فارغالتحصیل کشاورزی هستند و چه کسی برای انها کار درست کرده که دولت بخواهد برای شما اشتغال درست کند؟!

  10. عجب حتما ما تو کشور دیگه یا احتمال کره دیگه زندگی میکنیم چون وکلا شهر ما حتی عریضه نویسان وضعشون توپه و کانون وکلا که سال به سال ظرفیت هارو پایین میارن آخرش مجلس و قوه قضاییه مجبور به واکنش میشن.و به وکلای فعلی که ادعای با سواد بودن دارن ورودی های قبل سال ۹۱یک بار دیگه آزمایشی هم که شده در امتحان شرکت کنن تا میزان سوادشون برای همه مشخص و عیان بشه.

    1. دوست عزیز اگر نتوانستید وکالت قبول شوید شما هم بروید دنبال همان عریضه نویسی که وضع شما هم توپ شود.چرا عمر خودتان را پشت ازمون وکالت از دست میدهید؟!

      1. شما امیر داوطلب نمیخواد ناراحت شید از دوستان. شما بخونید ماهم داریم میخونیم نیاز نیست مارو به خوندن بیشتر سفارش کنید. ما درکنار اینکه داریم میخونیم بایدددد اعتراض کنیم به بی عدالتی. چطور درسالهای قبل با سوالات ابکی وکیل میگرفتن وحالا ماها با این سطح سوالات مفهومی بامیانگین ۶۰ نتونیم قبول بشیم وعمر خودمونو هرسال بزاریم واقایان هی کاهش بدن مثلا همین چهارمحال پارسال ۱۴ نفر گرفت یعنی امسال دونفر کم کرد که چی که بگه همین دونفر باعث اشباع شدن بازار ممکنه بشن یاهمه کانونها سرلج افتادن با ما جوونها. نفسشون از جای گرم بلند میشه.

  11. کانون وکلای چهار محال و بختیاری مانع اشتغالزایی جوانان می شود دوستان با توجه به نامگذاری سال اشتغال جوانان از سوی مقام معظم رهبری از تمامی بزرگواران خواهشمندم که با مراجعه به سایت اینترنتی رهبری نسبت به این تصمیم مخالف با شعار این سال درخواست رسیدگی خود را ثبت کنند

  12. با سلام و عرض ادب
    کانون وکلا که ورود نیروهای کارآمد قضایی را در عرصه وکالت منافات شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی میداند ،آیا کاهش بلا دلیل ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت منافاتی ندارد با شعار اشتغال ؟وکالت و دفاع دو نتیجه دارد مالی و معنوی اگر چه نتیجه مآبی کم رونق شده است ولی ما جوانان میتوانیم با وکالت معاضدتی و آن هم بصورت داوطلبانه و رقبا و رضایت به هم وطنانمان کمک کنیم و جرم را در میهن اسلامی ایران خویش کم کنیم .منطق حکم میکند این عمل بهتر از بیکاری و تولید فساد از طریق بیکاری داوطلبان آزمون وکالت است .
    چیزی که به نظر میرسد بیشتر جنبه مالی است که کانون وکلا را آزار میدهد نه جنبه معنوی لذا با افزایش تعداد وکلا وضعیت مالی و رونق و در آمد کاسته میشود و در انجام خدمت بعد معنوی افزایش میابد .
    کانون های وکلای مدافع حقوق مشروع مردم ایران به گوش باشید این جریان مانند کشتی است که همه در آن قرار داریم و اگر سوراخ شود چه شود .
    از ما داوطلبان آزمون وکالت به شما نصیحت ما هم ظرفیت تامل مشخصی داریم .
    وسلام .
    جانم فدای رهبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا