شیوۀ گزینش داوطلبان آزمون دکتری ۹۶

شیوۀ گزینش داوطلبان دانشگاه‌های سراسری در آزمون دکتری سال ۱۳۹۶

پایگاه خبری اختبار- سازمان سنجش آموزش کشور جزییات نحوه پذیرش داوطلبان آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۶ را اعلام کرد.

بر اساس آنچه از سوی این سازمان در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری ۹۶ اعلان داشته است، روش گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری ۱۳۹۶ به ترتیب زیر خواهد بود:

برای دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون دکتری سال ۱۳۹۶ کلیک کنید

۱. نتایج اولیه داوطلبان:

نتایج اولیه به صورت چند برابر ظرفیت پذیرش در هر کد رشته امتحانی و بر اساس نمره کل حاصل از میانگین وزنی نمرات خام تراز شده با توجه به ضرایب دروس امتحانی (زبان عمومی با ضریب ۱، استعداد تحصیلی با ضریب ۱ و دروس اختصاصی «استاندارد همتراز» با ضریب ۴) و رتبه آنان با توجه به سهمیه و کد رشته امتحانی که داوطلب در آزمون آن شرکت نموده است، اعلام خواهد شد.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عال کشور مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی»، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه های: «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش محور» انجام می شود.

در این مرحله کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد با توجه به نتایج درج شده در کارنامه آنان، از روز شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶ به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموز کشور به نشانی: www.sanjesh.org  مراجعه کرده و پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) نسبت به انتخاب ۵۰ کد رشته محل اقدام نماید.

داوطلبانی که نسبت به انتخاب رشته اقدام می نمایند با توجه نمره کل اکتسابی، کد رشته محل های انتخابی و حد نصاب تعیین شده توسط مؤسسات و سایر ضوابط، برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) معرفی خواهند شد. بدیهی است فردی که مجاز به انتخاب رشته شده باشد در صورت دارا نبودن حدنصاب نمره لازم که توسط مؤسسات تعیین می شود، برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) معرفی نخواهد شد.

عدم مراجعه برای مصاحبه، به منزله انصراف از پذیرش بوده و امکان آزمون کتبی یا مصاحبه مجدد در هیچ یک از دانشگاه ها و مؤسسات وجود نخواهد داشت.

شرط شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی انجام انتخاب کد رشته محل توسط داوطلبان در فرم انتخاب رشته اینترنتی و کسب حد نصاب کد رشته محل مورد تقاضا می باشد. به عبارت دیگر اگر داوطلبی حد نصاب کد رشته محلی را کسب نموده ولی در زمان مقرر اقدام به انتخاب رشته و درج آن کد رشته محل در فرم انتخاب رشته اینترنتی ننموده باشد، امکان شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی برای وی میسر نخواهد بود.

۲. پذیرش نهایی داوطلبان:

گزینش نهایی در هر یک از کد رشته محل های آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۱۳۹۶ از بین داوطلبانب که واجد شرایط ذیل باشند:

۱. براساس اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند؛

۲. نسبت به انتخاب کدرشته محل های تحصیلی در زمان مقرر اقدام نمایند؛

۳. حد نصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل های انتخابی دارا و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی  سوابق علمی و پژوهشی) زمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند؛

۴. در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی  سوابق علمی و پژهشی) در یک یا چند دانشگاه شرکت نمایند؛

۵. حد نصاب نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژهشی) که توسط دانشگاه مربوطه تعیین می شود را دارا باشند.

نتیجه بررسی صلاحیت های عمومی و ظرفیت پذیرش در کدرشته محل های تحصیلی و بر اساس موارد ذیل انجام می گیرد:

الف) برای رشته هایی که شیوه پذیرش آنها «آموزشی – پژوهشی» است بر اساس نمره کل حاصل از ۵۰% نمره علمی (آزمون کتبی متمرکز) و ۵۰% نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی)

ب) برای رشته هایی که شیوه پذیرش آنها «پژوهش محور» می باشد بر اساس ۳۰% نمره آزمون علمی (آزمون کتبی متمرکز) و ۷۰% نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی و طرح واره)

بر اساس «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸/۱۲/۹۴ مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو درر دوره های تحصیلات تکمیلی»، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه های «آموزشی – پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح جدول زیر انجام می شود:

شیوه پذیرش

آزمون متمرکز

سوابق آموزشی،پژوهشی و فناوری

مصاحبه علمی و سنجش علمی

تهیه طرح واره

آموزشی – پژوهشی

%۵۰

%۲۰

%۳۰

 

پژوهش محور

%۳۰

%۲۰

%۳۰

%۲۰

 

داوطلبان معرفی شده می بایست بر اساس دستورالعمل مربوطه و همچنین برنامه زمان بندی که در طی اطلاعیه ای در اواخراردیبهشت ماه برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعلام می گردد، مدارک و مستندات مورد نیاز را تهیه و در زمان مقرر پس از مراجعه به سایت دانشگاه های مربوطه و کسب اطلاعات لازم مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که عدم شرکت در مرحله بررسی سوابق علمی و پژوهشی، به منزله انصراف از آزمون تلقی گردیده و داوطلب غایب از گزینش نهایی حذف خواهد شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا