شیوه ­نامه تشکیل شورای­ عالی مهندسی مخازن نفت و گاز

شیوه­ نامه تشکیل شورای ­عالی مهندسی مخازن نفت و گاز

مصوب جلسه ۱۳۹۵/۷/۱۴ هیأت وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۴/۷/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۲۹۰۰۵۴ـ۲/۲۰ مورخ ۲۷/۶/۱۳۹۵ وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شیوه­ نامه تشکیل شورای ­عالی مهندسی مخازن نفت و گاز را به شرح زیر تصویب کرد:

شیوه­ نامه تشکیل شورای­ عالی مهندسی مخازن نفت و گاز

ماده۱ـ شورای ­عالی مهندسی مخازن نفت و گاز که در این تصویب ­نامه به اختصار «شورا» نامیده می­ شود، عالی­ ترین مرجع تخصصی در سطح صنعت نفت برای ارایه مشاوره فنی ـ مهندسی درخصوص مخازن نفت و گاز کشور و طرح­ های مربوط به نگهداشت تولید از مخازن و یا افزایش بازیافت از آنها می­ باشد و در این حوزه وظایف زیر را برعهده خواهد داشت:

الف ـ بررسی و اظهارنظر مشورتی فنی در مورد طرح­ ها و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود و افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز کشور.

ب ـ بررسی و اظهارنظر مشورتی فنی درخصوص برنامه­ های پیشنهادی مربوط به ساماندهی توسعه دانش فنی و نیز انتقال فناوری در امور مرتبط با مهندسی مخازن و زمین­ شناسی نفت و دیگر موارد مرتبط.

پ ـ ارزیابی اقدامات انجام شده در حوزه افزایش تولید و یا بهبود و افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز کشور و اظهارنظر مشورتی فنی درخصوص آنها حسب مورد.

ت ـ تأیید خط پایه تخلیه مخازن، موضوع بند (غ) ماده (۱) شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز موضوع تصویب­نامه شماره ۵۷۲۲۵/ت۵۳۳۶۷هـ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۵ و اصلاحیه آن موضوع بند (۱) تصویب­نامه شماره ۶۹۹۷۸/ت۵۳۴۲۱هـ مورخ ۱۰/۶/۱۳۹۵.

ث ـ ارایه مشاوره و اظهارنظر فنی در دیگر موارد ارجاعی از سوی وزیر نفت در حوزه مهندسی مخازن.

ماده۲ـ ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورا عبارتند از:

الف ـ وزیر نفت.

ب ـ معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت.

پ ـ معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت.

ت ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.

ث ـ مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران.

ج ـ مسئول ذی­ربط منابع هیدروکربوری در ستاد شرکت ملی نفت ایران به معرفی مدیرعامل این شرکت.

چ ـ چهار نفر از کارشناسان صنعت نفت در حوزه­های مهندسی مخازن، زمین شناسی و علوم زمین ( Geology & GeoScience ) در بخش نفت.

ح ـ سه نفر از میان اعضای ایرانی هیئت­ های علمی و پژوهشی برجسته دانشگاه­ ها و مراکز معتبر پژوهشی داخل و خارج از کشور در حوزه­ های مهندسی مخازن، زمین­ شناسی و علوم زمین در بخش نفت.

تبصره۱ـ اعضای موضوع بندهای (چ) و (ح) این ماده برای مدت دو سال توسط وزیر نفت انتخاب و منصوب می­ شوند و تغییر و تجدید انتخاب ایشان بلامانع است. اعضای موضوع بند (ح) توسط وزیر نفت پس از توافق با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب خواهند شد.

تبصره۲ـ وزیر نفت مرجع قبول یا رد استعفای اعضای موضوع بندهای (چ) و (ح) است. در صورت استعفا، فوت یا عدم حضور سه جلسه متوالی غیرموجه در جلسات، شخص جایگزین برای باقیمانده دوره به ترتیب مقرر در این ماده تعیین خواهد شد.

ماده۳ـ نحوه برگزاری جلسات و تصمیم­ گیری شورا به شرح زیر می­ باشد:

الف ـ شورا حداقل هر سه ماه یک بار به دعوت دبیرخانه تشکیل جلسه می­ دهد. در موارد ضروری به تشخیص رییس شورا جلسه فوق‏ العاده تشکیل می­ شود.

ب ـ ارجاع موارد و تعیین دستور جلسات شورا توسط وزیر نفت انجام می ­شود.

پ ـ ریاست جلسات با وزیر نفت بوده و در غیاب وی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت، ریاست جلسات را برعهده خواهد داشت.

ت ـ جلسات شورا با حضور حداقل نه نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضران معتبر است. در صورت تساوی آرا، نظر رییس جلسه ملاک عمل خواهد بود.

ث ـ از دیگر افراد صاحب نظر حسب مورد می ­توان برای حضور در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نمود. همچنین مسئولان و کارشناسان ذی­ربط وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیز بنا به دعوت، حسب مورد می­توانند در جلسات شورا (بدون حق رأی) حضور یابند.

ج ـ شورا می­ تواند حسب نیاز نسبت به تشکیل کارگروه­ های دایمی و یا موقت اقدام نماید.

چ ـ تصمیمات شورا توسط وزیر نفت ابلاغ می­ شود.

ماده۴ـ ساختار شورا به ترتیب زیر می­ باشد:

الف ـ دبیرخانه دایمی شورا در معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت (اداره کل نظارت بر بهبود و ازدیاد برداشت از مخازن) مستقر خواهد شد و مدیرکل نظارت بر بهبود و ازدیاد برداشت از مخازن (دبیر شورا) می­تواند بدون حق رأی در جلسات شورا شرکت کند.

ب ـ کلیه امور اداری مربوط به شورا و ارسال مدارک و اطلاعات برای اعضای شورا توسط دبیرخانه انجام می­ شود. دبیرخانه باید کلیه مذاکرات جلسات شورا را ثبت و ضبط کرده و اسناد آن را به طور مناسب نگهداری نماید.

پ ـ بررسی، پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای تصمیمات شورا و ارایه گزارش در این موارد به وزیر و شورا از وظایف معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت می­ باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا