شرایط وکالت در پرونده های امنیتی نیازمند اصلاح است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری:

به دنبال الزامی شدن وکالت در کلیه مراحل و در تمامی پرونده‌ها هستیم

پایگاه خبری اختبار- رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس با توجه با اصل ۳۵ قانون اساسی که داشتن وکیل را از حقوق طرفین دعوا عنوان کرده، قوانین مربوط به این موضوع را تصویب کنند.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از ایلنا، بهمن کشاورز دربارۀ درخواست اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) از رییس قوه قضاییه در مورد اصلاح تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری که طبق آن متهمان امنیتی تا یک هفته از زمان بازداشت اجازه ملاقات با وکیل خود را ندارند و این وکلا نیز باید به تائید رییس قوه‌قضاییه رسیده باشند، گفت: تاکنون پاسخی از سوی دستگاه قضایی به دست اتحادیه سراسری وکلا نرسیده است اما برای اصلاح آن هم دولت می تواند لایحه‌ای به مجلس بدهد و هم اینکه خود نمایندگان دراین مورد طرحی ارایه کنند. شق سوم آن این است که طی اصلاح لایحه جامع وکالت این تبصره اصلاح شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به رد کلیات لایحه جامع وکالت از سوی نمایندگان مجلس گفت: مسایلی از جمله نحوه رسیدگی به صلاحیت هیات مدیره، تعیین تکلیف تشکیلات ماده ۱۸۷ و حل مشکلات خدمات جانبی که کانون وکلا به وکلا ارایه می‌دهد مانند صندوق بازنشستگی و از همه مهم تر بحث نظارت قوه قضاییه بر کانون که متأسفانه در برخی موارد از حد نظارت فراتر می‌رود و حالت دخالت دارد، در لایحه جامع وکالت احتیاج به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال الزامی شدن وکالت در کلیه مراحل و در تمامی پرونده‌ها هستیم، اظهار کرد:  قانون الزامی بودن داشتن وکیل در زمان آیت الله شاهرودی در حال اجرا بود که توسط رأی وحدت رویه ای که ما بسیار با آن مخالف بودیم نسخ شد. البته با اجرای طرح اجباری بودن داشتن وکیل فشار زیادی بر روی کانون‌ها بود اما کانون‌ها مشتاقانه و صبورانه این فشارها را تحمل می‌کردند چون به این واسطه حق مردم حفظ می‌شد.

کشاورز با اشاره به ارتباط اتحادیه وکلا با مجلس شورای اسلامی گفت: همیشه با مجلس در حال رایزنی هستیم و با توجه به ترکیب فعلی مجلس که شامل حقوقدان های متبحری است و اعضا غیر حقوقدان آن هم صاحب نظر هستد، امید است که با توجه با اصل ۳۵ قانون اساسی که داشتن وکیل را از حقوق طرفین دعوا عنوان کرده، قوانین مربوط به این موضوع را تصویب کنند.

ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری:

با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می‌تواند تقاضای حضور وکیل نماید. وکیل باید با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات نماید و وکیل می‌تواند در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک‌ساعت باشد ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد.

تبصره- در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می گردد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام. آقای کشاورز هیچ آزمونی تو تاریخ سازمان سنجش برگزار نشده که هرسال از سوالاتش حذف بشه.امسال هم خیالمون رو راحت کنید از سوالات حذف کنید کلید رو بدید.زنگ میزنیم اسکودا میگه کلید دسته سنجشه زنگ میزنیم به سنجش میگه با اسکوداست ااصلا کلید دست ما نیست.به فکر استرس و آینده شغلی ما هم باشید.

  2. جناب کشاورز شما اگه ادعای رعایت قانون رو دارید بهتره بدون در نظر گرفتن حقوق مکتسبه داوطلبان حقوقی سهمیه پذیرش کارآموزان رو بصورت فاحش پایین نیاورید. و در اعلام قبولی ها با درج کارنامه اشخاص قبول شده شفاف سازی نمایید.

    قبلا هم یکبار گفتم بهتره از این وکلای پروانه گرفته سابقتون حداقل هردوسال یکبار مثل بقیه داوطلبها آزمون بگیرید تا بفهمید تفاوت علمی چقدره. در ضمن پذیرش نمایندگان مجلس دوره گذشته  و قضات مستعفی بعنوان وکیل بدون شرکت در آزمون خیانت به داوطلبینه

  3. بچه ها لطفا همچنان به قسمت خبر حرفهای آقای کشاورز راجع به سوالات و بخش سوالات آزمون برید و نظر بگذارید  تا از نظرات هم خبر داشته باشیم.

  4. واقعا باید به حال اون روز سخت گریست که  تشکیلات ماده ۱۸۷ با کانون وکلا یکی بشه ما این همه درس میخونیم توی ازمون وکالت قبول بشیم ، یک زمانی به راحتی اب خوردن با تعداد بالا وکیل ۱۸۷گرفتند.اقای کشاوز شما یک شخص تحصیل کرده و زحمت کشیده هستید این کار نکنید.

    1. دوست عزیز وکلای مرکز مشاوران هم همانند شما برای قبولی در ازمون درس خوانده و زخمت کشیده اند و در ضمن ما اصلا تمایلی به ادغام با کانون وکلا نداریم

  5. با سلام 

    اصلاح میکنم : به شغل وکالت مانند دیگر حرف نگاه شود و تبعیضی در این خصوص انجام نشود به خصوص در زمینه بحث مالیاتی و تکالیفی و ضمانت اجرایی که برای وکلا و کارآموزان در نظر گرفته شده.

  6. باسلام و عرض ادب

    امیدوارم موارد زیر در زمینه لایحه جامع وکالت جدید که قرار است در مجلس در آینده مورد برسی قرار گیرد مطرح و تصویب شود:

    ۱.اجباری شدن وکالت

    ۲.افزایش هر ساله میزان حق الوکاله 

    ۳.جلوگیری از ورود برخی از اشخاص بدون شرکت در آزمون ورودی

    ۴.جلوگیری از معافیت برخی از اشخاص از شرکت در آزمون ورودی،دوره کارآموزی،آزمون اختباروشرط سن

    ۵.نبود ابهام یا سکوت یا تعارض در مواد لایحه در خصوص موضوعات مربوط به حوزه وکالت

    ۶.بستن راه دخالت وجلوگیری از خدشه دارشدن استقلال نهاد وکالت و وکلا

    ۷.جلوگیری از مسکوت گذاشتن منابع مربوط به آزمون وکالت و مشخص شدن منابع آزمون جهت رفع سردرگمی و استرس شرکت کنندگان 

    ۸.برخورد با موسساتی که از طرف غیر وکیل اداره شده و از وکلا یا کارآموزان به خصوص خانم ها سوء استفاده کرده وآنها را مورد استثمار خود قرار داده اند.

    ۹.نگاه غیر تبعیضی به نهاد وکالت برخلاف دیگر حرف نشود

    *در نهایت برای استاد کشاورز و اساتید عزیزی که در کانون مرکز به دنبال حفظ استقلال و حقوق وکلا و کارآموزان هستند آرزوی موفقیت دارم.

    1. البته اینکه گفتم دقیقا احسنت بیشتر در رابطه با بندهای ۳ و ۴ و ۷ و ۸ بود در رابطه با بندهای دیگه چندان نظری ندارم یا کمی نظراتم طولانی است در هر صورت از مطلبی که نوشتید جناب آقای محمدی زاده ممنون.

    2. ان شالله خدا حافظ شما باش

      خدایت یار تا آندم که از هستی نشان باشد / دعایت میکنم سهمت همیشه آسمان باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا