سیاست‌ های کلی مبارزه با مواد مخدر

سیاست‌ های کلی مبارزه با مواد مخدر

ابلاغی ۵ آذر ۱۳۸۵

۱ . مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیتها و اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر و روان‌ گردان و پیش‌ سازهای آنها از قبیل کشت، تولید، ورود، صدور، نگهداری و عرضه مواد.

۲ . تقویت، توسعه، تجهیز و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضائی برای شناسایی و تعقیب و انهدام شبکه‌ ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین ‌المللی مرتبط با مواد مخدر و روان ‌گردان و پیش ‌سازهای آنها.

۳ . تقویت، تجهیز و توسعه یگان ‌ها و مکانیزه کردن سامانه‌ های کنترلی و تمرکز اطلاعات به منظور کنترل مرزها و مبادی ورودی کشور و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر و روان‌ گردان و پیش‌ سازهای آنها و تقویت ساختار تخصصی مبارزه با مواد مخدر در نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط.

۴ . اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب‌ های ناشی از مواد مخدر و روان‌ گردان با بهره‌ گیری از امکانات دولتی و غیر دولتی با تاکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار، آموزش و تربیت و مراکز فرهنگی و عمومی.

۵ . جرم‌ انگاری مصرف مواد مخدر و روانگردان و پیش‌ سازهای آنها جز در موارد علمی، پزشکی، صنعتی و برنامه‌ های مصوب درمان و کاهش آسیب.

۶ . ایجاد و گسترش امکانات عمومی تشخیص، درمان، بازتوانی و اتخاذ تدابیر علمی جامع و فراگیر با هدف:
۱ . درمان و بازتوانی مصرف‌ کنندگان.
۲ . کاهش آسیب‌ ها.
۳ . جلوگیری از تغییر الگوی مصرف از مواد کم خطر به مواد پر خطر.

۷ . اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت‌ های اجتماعی پس از درمان مبتلایان به مواد مخدر و انواع روانگردان در زمینه اشتغال، اوقات فراغت، ارائه خدمات مشاور و پزشکی و حمایت‌ های حقوقی و اجتماعی برای افراد بازتوانی شده و خانواده‌ های آنها.

۸ . تقویت و ارتقاء دیپلماسی منطقه‌ ای و جهانی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان در جهت:
۱ . هدفمند کردن مناسبات.
۲ . مشارکت فعال در تصمیم سازی ‌ها، تصمیم‌ گیری ‌ها و اقدامات مربوط.
۳ . بهره ‌برداری از تجارب و امکانات فنی، پشتیبانی و اقتصادی کشورهای دیگر و سازمانهای بین ‌المللی.
۴ . فراهم کردن زمینه اقدام مشترک در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر.

۹ . اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده‌ ها در زمینه ‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان.

۱۰ . توسعه مطالعات و پژوهش ‌های بنیادی، کاربردی و توسعه ‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌ گردان و پیشگیری و درمان معتادان با تکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیتهای علمی و تخصصی ذی‌ ربط در کشور.

۱۱ . ارتقاء و اصلاح ساختار مدیریت مبارزه با مواد مخدر و روان‌ گردان به منظور تحقق سیاست‌ های کلی نظام و سرعت بخشیدن به فعالیت ‌ها و هماهنگی در اتخاذ سیاست ‌های عملیاتی و کلیه اقدامات اجرایی و قضایی و حقوقی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا