سخنرانی استاد دکتر ناصر کاتوزیان (حفظه الله) در کانون وکلای دادگستری خوزستان

دکتر ناصر کاتوزیان استاد حقوق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه استقلال کانون وکلا را نباید با استقلال کانون از دولت و قوه قضاییه اشتباه گرفت، گفتند: جامعه وکلا در اجرای قانون و اطلاعات و نظارات، نسبت به همه مقیدتر است و خواهش وکلا این است که نظارت بر وکلا، از حد خود خارج نشده و به دخالت تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان، استاد دکتر ناصر کاتوزیان در مراسم تحلیف قبول‌شدگان آزمون کتبی و شفاهی وکالت که شامگاه جمعه، ۱۱ اسفند در اهواز برگزار شد، اظهار کردند: سالروز استقلال کانون وکلا تنها یک روز برای جشن گرفتن نیست بلکه مراسم پایداری و شکیبایی نیز به شمار می‌رود.

ایشان فرمودند: شرکت عامه قضات و وکلا در مراسم این روز نشان می‌دهد که تا چه اندازه مصمم هستند که استقلال خود را حفظ کنند و به گوهری که به آنها اعطا شده است، مقید هستند.

ایشان همچنین فرمودند: سالروز استقلال کانون وکلا روز دفاع مشروع است، روز دفاع مشروع در صنف خود و دفاع مشروع از عدالت و رسیدگی منصفانه است.

ایشان با بیان این‌که دعاوی وکلا برای قضات بسیار راه‌گشا است، ادامه دادند: وکلا به عنوان معاونی برای قضات، به اطلاعاتی دسترسی دارند که حتی قضات از آنها بی‌خبر هستند و در زمینه اجرای عدالت می‌توانند قاضی را راهنمایی کنند. این دفاع برای دادرسی به عدالت است و این امر، اهمیت روز استقلال را بیشتر می‌کند و نیاز به مبارزه دایمی برای حفظ این استقلال دارد.

استاد دکتر کاتوزیان تصریح کردند: استقلال کانون وکلا به این معنا نیست که جامعه وکلا کاملا پاک و منزه است، بلکه در داخل کانون هم اصلاحاتی لازم است.

ایشان ادامه دادند: وکالت در ایران باید همانند سایر کشورها به شکل یک کار تخصصی درآید و اشخاصی که به وکلا مراجعه می‌کنند باید بدانند که هر وکیل در چه زمینه‌ای تخصص دارد. چه بهتر است که اطلاعات کانون وکلا در این زمینه پربار باشد و در اختیار مراجعانی که به این اطلاعات نیاز دارند، قرار گیرد.

استاد کاتوزیان گفتند: کاش وکلا هم مانند قضات دارای رتبه بودند و برای اخذ این رتبه رقابت می‌کردند و کاش آیین‌نامه اخلاقی برای وکلا نوشته شود که وظیفه آنها نسبت به قضات و موکلین در این آیین‌نامه قید شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا