رفع ابهام از نحوه پذیرش داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت

اسکودا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

مادۀ ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ناظر به آزمون وکالت نیست

پایگاه خبری اختبار- درپی گسترده شدن مصادیق سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت سال ۱۳۹۶و ایجاد شبهاتی در بین داوطلبان این آزمون در نحوه تخصیص سهمیه به مشمولان، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش اختبار، در این اطلاعیه تأکید شده است که ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ناظر به بحث «استخدام» افراد در دستگاه‌های مشمول قانون است ولذا تخصیص ۲۵ درصد از ۳۰ درصد سهمیه به گروهی از ایثارگران و تخصیص ۵ درصد باقی‌مانده به گروه دیگری از ایثارگران، شامل آزمون ورودی کارآموزی وکالت نخواهد بود.

به‌عبارت دیگر تمامی داوطلبانی که در آزمون وکالت در گروه ایثارگران به رقابت می‌پردازند، یکسان هستند و تنها عامل اولویت و تقدم در پذیرش، نمره اکتسابی ایشان خواهد بود.

متن کامل اطلاعیه اسکودا به نقل از روابط‌عمومی کانون‌های وکلای دادگستری، به شرح زیر است:

نظر به پرسش‌های مکرر داوطلبان محترم ایثارگر در خصوص ضوابط حاکم بر جذب ایثارگران عزیز در کانو‌‌‌ن‌های وکلا به عنوان کارآموز و شبهه‌ای که بعضاً در خصوص شمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به آزمون ورودی کانون‌های وکلا عنوان می شود، به استحضار می‌رساند:

ماده ۲۱ مورد بحث ناظر به «استخدام» افراد است و شامل ورود به کارآموزی وکالت نمی‌شود. درج نام کانون وکلا در ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران صرفاً در محدوده ضوابط حاکم بر جذب کارآموز باعث ترتب آثار می‌شود.

از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

ماده۲۱ـ کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و آزادگان کمتر از یک‌سال اسارت اختصاص دهند.

ماده ۵۹ مکرر ـ قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۲ دیدگاه ها

  1. عرض ادب و احترام خدمت مدیر محترم سایت اختبار جناب آقای هوشیار و سرکار خانم زنده دل
    لازم دانستم نکاتی را خدمت بازدیدکنندگان محترم پیرامون اطلاعیه اخیر اسکودا راجع به موضوع اعمال سهمیه ها به اطلاع برسانم:
    اولا) در تمامی آزمونهایی ک سازمان سنجش برگزار میکند، احراز واجد شرایط سهمیه با همین سازمان مشار خواهد بود. به بند ٧ قسمت تذکرات مهم در آگهی آزمون مراجعه شود.
    ثانیا) مطابق تبصره ٣ آگهی آزمون، رزمندگان و فرزندانشان جزو سهیه رزمندگان محسوب میشوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند نه ایثارگران! (به صراحت بیان شده)
    حال برای روشن شدن موضوع باید به قانون دائمی جامع خدمات رسانی به ایثارگران مراجعه نماییم:
    در سطر ماده ٢١ قانون فوق الذکر آمده کلیه دستگاههای موضوع ماده ٢ این قانون مکلفند ٢۵٪‏ نیاز استخدامی و تامین نیروهای مورد نیاز را از بین ایثارگران و فرزندانشان و ۵٪‏ هم از بین رزمندگان
    پس با توجه به ارجاع سطر ماده باید به ماده ٢همین قانون مراجعه نماییم
    در بند (الف) این ماده به صراحت از کانون وکلای دادگستری نام برده شده! آیا به نظر شما عزیزان قانونگذار خودش آگاه نبود که کانونهای وکلا کارآموزان را پذیرش میکند نه استخدام؟! پس اصلا چ لزومی داشت که قانونگذار محترم نام کانون وکلا را در بین نهادها و دستگاههای احصا شده قرار دهد؟!
    علی ایحال اطلاعیه اسکودا کاملا در تضاد است با قانون جامع ایثارگران و حتی در تضاد است با تبصره ٣ آگهی آزمون وکالت!!
    النهایه عمل به چنین تصمیمی نه تنها موجب تضییع حق ایثارگران عزیز می شود بلکه موجب کاهش جذب داوطلبین آزاد نیز خواهد شد! چرا که به این ترتیب به فرض در کانون مرکز تنها ٧٠٠ نفر داوطلب آزاد پذیرفته میشوند!!

  2. سلام دوستان، امسال تا نتایج نیاد نمیشه چیزی گفت من خودم پارسال لب مرز کانون خراسان رد شدم امسال سهمیه ایثارگران شامل بنده هم شده ولی با معدل ۱۲/۳۴ نمیتونم قاطع بگم قبول میشم یا نه، امیدوارم طوری بشه حق هیچکس ضایع نشه

  3. هیچ اشکالی هم نداره. چون ما عاااااادت کردیم به بی عدالتی و نابرابری. از بچگی تا الان. از کنکور لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و الان هم برای کار. فوقش با معدل خوب قبول نمی شم و می رم یه کار دیگه می کنم و یکی دیگه جای منو می گیره و ….

  4. سال قبل ۱۲ روز پس از اعلام کلید توسط سازمان سنجش نتایج اعلام گردید
    یعنی به عبارتی ۹۵/۱۰/۰۴ کلید آزمون اعلام شد و ۱۶/۱۰/۹۵ نتایج اعلام گردید به نظر شما امسال هم در همین زمان مشابه اعلام میشه یانه؟

  5. با قانون جدید باید سی درصد از قبولیها ایثار گر باشن لازم نیست ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی آزاد رو بیارن؟

  6. تو کانون مرکز چند نفر داوطلب سهمیه داشتیم حدودی.کسی اطلاع داره؟سره جلسه دورو وریام کارتشون رو میدیدم مثله خودم آزاد بودن.

  7. ای کاش خانم زنده دل در مورد این که ایا سهمیه دارانی که کف قبولی سهمیه ازاد رومیگیرن رتبه ازاد بهشون میدن یا سهمیه رفع ابهام میکردید.من با اسکودا تماس داشتن گفتن ما نمیدونیم سنجش زنگ بزنید زنگ زدم سنجش میگن به کارشناسان ما زنگ بزنید زنگ زدم جواب ندادن!!!تبصره ماده۳قانون لایحه کیفیت پروانه اخدپروانه وکالت میگه استفاده از این سهمیه مانع ازپذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی ازاد رو میاورن نمی باشد .میخوام بدونم منظورشون اینه رتبه ازاد بهشون میدن.

    1. خانم زنده دل، ممنونم میشم اگه پیگیر این سوال علی اقا باشین، سوال خیلی از داوطلباس

  8. اونطوری که من برداشت کردم یعنی از نظر کانون، جانباز بالای ۲۵درصد و جانباز ۵ درصد در یک زمره قرار میگیرن؟و هیچ فرقی ندارن؟ لطفاً اگه میشه راهنمایی کنید

  9. میشه یکی که اطلاعات داره بگه تفاوت این دو چیه
    که مثلا ۲۵ با ۵ جدا نیستن
    وهمه مشمول ۳۰ درصدن!! الان که جدا نیست شرایط بهتره یا بدتر؟

  10. لطفا اگر یکی میدونه بگه،،الان اوضاع بهتره یا بدتر؟ مثلا خانم زنده دل پارسال خراسان ۳ ایثارگر گرفت ،،امسال به نظرتون از ۱۰نفر یا نهایت ۱۵ بیشتر میگیره؟ لطفا جواب بدید،،

    1. سلام

      این که خراسان ۳ نفر گرفت به خاطر این بود که فقط ۳ نفر تونستن نمره ۷۰ درصد آخرین فرد قبولی سهمیه آزاد و کسب کنن

      امسال هم تمامش بستگی به نمره های کسب شده در بخش ایثارگران داره

      ولی به طور کلی به نظر می رسه امسال عده بیشتری از ایثارگران پذیرفته شن؛ چون تعداد زیادی از اون‌ها تا سال قبل مشمول سهمیه نبودند و در آزمون‌های قبلی با تراز‌های خوب و لب مرز احتمالاً رد شدن

      الان با همون ترازها احتمالاً میتونن در بخش ایثارگران نمره کافی رو بیارن

      البته این‌ها همه‌ش احتمالاته و باید دید در عمل چه کردن هر دو گروه داوطلبان

      الان نمیشه تعیین کرد چند نفر جذب می‌شن

       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا