راهنمای جامع تحلیل کارنامۀ آزمون وکالت ۹۲

راهنمای جامع تحلیل کارنامۀ آزمون وکالت ۹۲

 پیشاپیش از محبت و لطف همیشگی دوستان در رعایت حقوق مولف و قرار دادن لینک مستقیم سایت اختبارهنگام باز نشر مطالب سپاسگزارم

نویسنده: سیاوش هوشیار

سیستم برگزاری آزمون و جذب کارآموزان وکالت چیست؟

بر اساس لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ کانون های وکلا از استقلال برخوردار هستند و هر یک از کانون های ۲۳ گانۀ وکلای دادگستری کشور که ممکن است یک استان یا بیشتر را تحت پوشش داشته باشند، به طور مستقل و بر اساس مکانیزم خاصی تعداد کارآموزان مورد نیاز خود را در هر سال تعیین و به اسکودا اعلام می کنند.

اسکودا یا اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، به عنوان هماهنگ کننده و نمایندۀ کانون های وکلای ایران با سازمان سنجش برای اجرا و برگزاری آزمون وکالت قرارداد منعقد می کند، سازمان سنجش فرآیند اجرای آزمون را انجام می دهد و نتایج آزمون را به اسکودا اعلام می کند.

اسکودا نتایج به دست آمده مربوط به هر کانون را به همان کانون اعلام می کند و هیات مدیرۀ هر کانون تصمیم می گیرد که چه تعداد از ایثارگران را به عنوان کارآموز پذیرش کند، و تعداد باقیمانده از ظرفیتی که قبلا تعیین و اعلام شده است را از میان داوطلبان سهمیه آزاد و به ترتیب نمرۀ کسب شده در آزمون جذب می کند و طی اطلاعیه ای به عنوان پذیرفته شدگان نهایی و کارآموز وکالت اعلام می کند.

کارنامه را چگونه تحلیل کنیم؟
ستون سمت چپ کارنامه:
نمرۀ خام

در ستون سمت چپ کارنامه، نمره خام هر ماده امتحانی بر حسب درصد درج شده است، این نمره ایست که با احتساب پاسخ های صحیح شما منهای یک سوم پاسخ های نادرست به دست آمده است.

ستون سمت راست کارنامه:
مشخصات فردی

ردیف های بالای ستون سمت راست شامل مشخصات فردی داوطلب است.

سهمیه

داوطلبان آزمون وکالت در ۲ سهمیه جداگانه رقابت می کنند، یک دسته "سهمیه ایثارگران" هستند، که مربوط به داوطلبانی است که حائز شرایط ایثارگری هستند (خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و آزادگان با شش ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه) و هنگام ثبت نام در این سهمیه ثبت نام کرده باشند.

داوطلبانی که حائز شرایط ایثارگری نیستند در "سهمیه آزاد" قرار می گیرند.

داوطلبان هر سهمیه در سهمیۀ خودشان رقابت می کنند، یعنی اگر کسی با سهمیه آزاد، رتبه ۱۰ کسب کند، یعنی در میان کسانی که با سهمیه آزاد در آن کانون شرکت کرده بوده اند رتبۀ دهم را کسب کرده است، و در همان کانون اگر کسی با سهمیه ایثارگران رتبۀ ۱۰ داشته باشد، یعنی در میان ایثارگران آن کانون نفر دهم شده است.

بنا بر این توجه به سهمیه داوطلب در تحلیل رتبۀ او بسیار موثر است.

کانون

همان طور که گفته شد، هر کانون از کانون های بیست و سه گانۀ وکلای دادگستری ایران مستقلا به جذب کارآموز اقدام می کنند، بنا بر این هر داوطلب تنها بین داوطلبانی که در همان کانون شرکت کرده اند رقابت می کند، و داوطلبان کانون های مختلف هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند، حتی ممکن است در یک کانون داوطلبی با نمرۀ خیلی کمتر از داوطلب دیگری که در کانون دیگر قبول نشده است، به عنوان کارآموز قبول بشود.

نمرۀ تراز نهایی

کارنامۀ آزمون کارآموزی وکالت امسال با کارنامۀ سال گذشته یک تفاوت عمده دارد و ان هم اینکه در کارنامۀ امسال بر خلاف سال های قبل که نمرۀ کل داوطلبان بر اساس معدل نمرات کسب شده در هر ماده امتحانی با اعمال ضرایب و از ده هزار محاسبه می شد، امسال در کارنامه فقط "نمرۀ تراز نهایی" درج شده است.

مکانیزم محاسبۀ این نمره که ظاهرا بر مبنای ده هزار محاسبه شده است، هنوز مشخص نیست و اساسا تراز کردن نمرات در آزمون وکالت که هر کانون مستقلا به جذب کارآموز اقدام می کند موضوعیت هم پیدا نمی کند و همان نمرۀ کل برای به دست آمدن یک معیار برای مقایسه و سنجش وضعیت داوطلبان مفید تر است.

رتبه در کانون و سهمیه

شاید مهمترین بخش کارنامه برای ما عدد "رتبه در کانون و سهمیه" باشد، این عدد به ما می گوید که ما در رقابت با داوطلبانی که در همان کانون و با همان سهمیه ای که ما شرکت کرده بودیم (سهمیه آزاد یا سهمیه ایاثرگران) شرکت کرده اند چه رتبه ای به دست آورده ایم.

یعنی اگر داوطلبی با سهمیه آزاد و در کانون کرمان ثبت نام کرده باشد و رتبۀ او ۱۰ شده باشد، مفهوم آن این است که او در میان همۀ داوطلبانی که با سهمیۀ آزاد در کانون کرمان ثبت نام کرده اند نفر دهم شده است و به همین ترتیب داوطلبان با سهمیۀ ایثارگران کانون کرمان هم رتبه بندی خواهند شد.

 

از کجا بفهمیم قبول شده ایم یا خیر؟

همان طور که قبلا گفته شد در مرحلۀ نخست فقط کارنامۀ داوطلبان اعلام می شود و این کارنامه فقط بیانگر نمرات و رتبه داوطلبان است، کسانی که برای کارآموزی قبول می شوند در اطلاعیه های جداگانه ای که هر کانون پس از وصول اطلاعات نتایج آزمون و تصمیم گیری در هیات مدیره منتشر می کند اعلام خواهند شد.

اطلاعیه های کانون های وکلا حاوی اسامی قبول شدگان نهایی بلافاصله پس از انتشار در سایت اختبار قرار داده خواهند شد.

البته باید توجه داشت که اگر مثلا فرضا کانونی ۱۰۰ نفر ظرفیت اعلام کرده است، و شما با سهمیه آزاد رتبۀ ۱۰۱ یا بیشتر در همان کانون کسب کرده اید، از نظر ریاضی هیچ شانسی برای اینکه نام شما در میان قبول شدگان اعلام گردد نخواهید داشت.

 

مفهوم عبارت "ظرفیت های اعلام شده با احتساب سهمیه ایثارگران است"

مفهوم این عبارت این است که ظرفیت های اعلام شده از سوی کانون ها که قبلا در اطلاعیه ثبت نام آزمون وکالت اعلام شده است (مثلا کانون مرکز ۱۲۵۰ نفر و …)، شامل سهمیۀ ایثارگران هم می شود، یعنی ظرفیت اعلام شده بین داوطلبان با سهمیه آزاد و سهمیه ایثارگر تقسیم می شود، مثلا فرضا کانونی که صد نفر ظرفیت اعلام کرده است ممکن است ۷۵ نفر داوطلب با سهمیه آزاد و ۲۵ نفر با سهمیه ایثار گران جذب کند.

در روز های آینده مقالۀ مفصلی در مورد میزان و شرایط سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۲ در سایت اختبار منتشر خواهد شد.

 

ارتباط رتبه در کانون با ظرفیت

برای محاسبۀ احتمال قبولی قطعی بر اساس رتبه در کانون و سهمیه مندرج در کارنامه، غیر از اینکه باید سهمیه داوطلب در نظر گرفته شود عوامل دیگری هم ممکن است دخیل بشوند:

۱) رتبه های مشابه: ممکن است دو یا چند داوطلب در یک کانون نمرۀ برابری کسب کرده باشند که در کارنامه رتبۀ یکسانی برای آن ها درج می شود ولی در نهایت وقتی باید تعداد مشخصی قبول بشوند این رتبه های یکسان ظرفیت عددی بیشتری را پر می کنند.

مثلا اگر قرار باشد ۸۰ نفر در یک کانون قبول بشوند، و ما فرضا دو داوطلب در این کانون داشته باشیم که نمره آزمونشان عینا برابر بوده و رتبۀ هر دو در کارنامه ۵۰ درج شده است، داوطلبی که رتبۀ ۸۰ را کسب کرده است قبول نخواهد شد و داوطلب رتبۀ ۷۹ آخرین قبول شده خواهد بود.

۲) وضعیت خاص کانون مرکز: هیات مدیره کانون وکلای مرکز تابستان امسال تصویب کرد کارآموزانی که مجددا در آزمون وکالت شرکت کرده اند و قبول می شوند را از ظرفیت اعلام شده برای آزمون وکالت ۹۲ محاسبه نخواهد کرد.

یعنی اگر از میان کسانی که در سال های قبل پذیرفته شده و مشغول کارآموزی بوده اند افرادی در آزمون وکالت ۹۲ شرکت کرده باشند و قبول هم بشوند، تعداد این قبول شدگان از ظرفیت اعلام شده برای کانون مرکز (۱۲۵۰ نفر) محاسبه نمی شود.

این مسئلۀ مخصوصا با توجه به حدس و گمان هایی که در مورد تعداد زیاد این قبیل قبول شدگان در آزمون های سال های قبل وجود دارد می تواند شانس و امید داوطلبانی که رتبه های بالا کسب کرده اند را اضافه کند.

در مورد اینکه این رویه در سایر کانون ها هم اجرا خواهد شد، مطلبی اعلام نشده است و فقط کانون مرکز اجرای این رویه را در این دوره از آزمون تصویب و اعلام کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا