رئیس کانون وکلای مرکز: وکیل زیر نظر قوه قضائیه استقلال ندارد

حسین‌آبادی در واکنش به خبر صدور مجوز جذب وکیل برای مرکز مشاوران:

برگزاری آزمون وکالت مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه غیر قانونی است

چرا با جذب وکیل توسط کانون وکلا مخالفت می‌کنند اما خودشان مبادرت به جذب وکیل می‌کنند؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای مرکز گفت: ما از هر امکان قانونی استفاده می‌کنیم، از ظرفیت دولت و مجلس و هر نهاد قانونی دیگر برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی بهره می‌بریم. اولین اقدم ما نوشتن نامه به رئیس قوه قضائیه و درخواست از ایشان برای عدم موافقت با برگزاری چنین آزمونی بود زیرا در آینده بحث الحاق یا ادغام این دو مرکز را داریم.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از ایلنا، دکتر امیر حسین‌آبادی در واکنش به خبر برگزاری آزمون مرکز مشاوران و وکلای قوه قضائیه که توسط رئیس این مرکز اعلام شد، گفت: برگزاری آزمون منوط به اجازه قانون است. من در نامه‌ای که به رئیس قوه قضائیه نوشته‌ام از ایشان درخواست کردم که جلوی این عمل غیرقانونی را بگیرند و اجازه برگزاری آزمون ندهند. 

رئیس کانون وکلای مرکز خاطرنشان کرد: هنوز مطمئن نیستیم که رئیس قوه قضائیه اجازه برگزاری این آزمون را داده باشد و امیدواریم که ایشان این کار را تایید نکند زیرا رئیس قوه قضائیه سعی بر این دارند که قانون مدار باشند و بر همین منوال نباید اجازه دهد که این آزمون برگزار شود.

او یادآور شد: در گذشته با نوشتن نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی کتبا تقاضا کردم که جلوی برگزاری این آزمون را بگیرند و الان از ایشان درخواست می‌کنم با توجه به اینکه اصلاح لایحه وکالت در دست تهیه است و این قصد وجود دارد که کانون مشاوران با کانون وکلا ادغام یا الحاق شود فعلا از برگزاری آزمون منصرف شوند تا بعد از الحاق راجع این مساله تصمیم گیری شود. 

این حقوقدان با اشاره به بخشی از مصاحبه رئیس مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه مبنی بر اینکه دلیل تاسیس کانون مشاوران، خودداری کانون وکلا برای جذب وکیل و کمبود وکیل در کشور بود، گفت: در سال ۷۶ که قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت به تصویب رسید تعیین ظرفیت به عهده هیاتی متشکل از دو نماینده از قوه‌قضائیه و یک نماینده از کانون وکلا گذاشته شد در واقع اکثریت با قوه قضاییه بود و هر چه آن‌ها مشخص می‌کردند تصویب می‌شد. 

او افزود: در این ۲دوره که من رئیس کانون بودم مسئولان قضایی با افزایش ظرفیت به شدت مخالفت می‌کردند و این کار آن‌ها با گفته‌های امروز رئیس مرکز مشاوران در تضاد است. رئیس کل دادگستری استان تهران شدیدا با افزایش ظرفیت برای جذب کارآموز وکالت مخالفت می‌کردند و هرسال که قصد تعیین ظرفیت داشتیم، پیشنهاد جذب افراد بسیار کمتر از ما را ارایه می‌دادند. بطور مثال همین امسال ما درخواست جذب ۱۵۰۰ نفر کارآموز داشتیم که با هزار دردسر و چانه‌زنی نمایندگان قوه قضائیه با ۱۱۰۰ نفر موافقت کردند. 

حسین آبادی بیان داشت: اینکه می‌گویند کمبود وکیل داریم و مرکز مشاوران باید برای جبران این کمبود وکیل جذب کند توجیه مناسبی برای برگزاری غیرقانونی آزمون مرکز مشاوران نیست زیرا می‌تواند به کانون‌ها تکلیف کنند که فلان میزان وکیل جذب کنند که مشکل حل شود چرا با جذب وکیل توسط کانون وکلا مخالفت می‌کنند اما خودشان مبادرت به جذب وکیل می‌کنند. این توجیه مناسبی برای برگزاری آزمون نیست. 

او بیان داشت: سال ۷۸ که مرکز مشاوران تشکیل شد دو سال از عمر قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت گذشته بود. قوه قضائیه مرکز مشاوران را به دلایلی به جز جبران کمبود وکیل تأسیس کرد زیرا به راحتی با اجازه به کانون‌های وکلا برای جذب بیشتر وکیل می‌توانست این مشکل را حل کند. 

رئیس کانون وکلای مرکز با اشاره به اصل استقلال وکلا گفت: اینکه وکیل دولتی تربیت کنیم عدالت قضایی را به خطر می‌اندازد. وکیل اگر زیر نظر قوه قضائیه باشد استقلال ندارد و نمی‌تواند یک دادرسی عادلانه را به وجود بیاورد. وکیلی که در اختیار قوه قضائیه است احساس استقلال نمی‌کند و این امر نکو و پسندیده‌ای نیست. 

حسین آبادی با اشاره به اقدامات لازم در برخورد با برگزاری آزمون موضوع ماده ۱۸۷ برنامه سوم گفت: ما از هر امکان قانونی استفاده می‌کنیم، از ظرفیت دولت و مجلس و هر نهاد قانونی دیگر برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی بهره می‌بریم. اولین اقدام ما نوشتن نامه به رئیس قوه قضاییه و درخواست از ایشان برای عدم موافقت با برگزاری چنین آزمونی بود زیرا در آینده بحث الحاق یا ادغام این دو مرکز را داریم. 

رئیس کانون وکلای مرکز افزود: گفتن اینکه قصد دارند ۲ هزار کارآموز جذب کنند آسان است اما قصد دارند این ا فراد را کجا آموزش دهند؟ در جلسه تعیین ظرفیت برای کانون وکلا رئیس دادگستری استان تهران گفت دادگاه‌های ما محدود است و این میزان کارآموز جایی برای مطالعه پرونده و گذراندن دوره کارآموزی ندارد. چطور است که الان خود قوه قضائیه قصد دارد این میزان کارآموز جذب کند این کار حساب نشده‌ای است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بسمه تعالی
    استدلال رئیس کانون مرکز بسیار واضح و روشنگرانه است . ما منتظر پاسخگویی از سوی قوه قضاییه هستیم. واقعا چرا وقتی رای قضات در تعیین تعداد پذیرش کانونهای وکلا تعیین کننده است باز سخن از اعمال محدودیت توسط کانون میگویند!!!

  2. به ساسان
    دوست عزیز اولا در مورد اینکه فرمودید هیچ شخصی بدون شناخت و کسب اطلاعات دقیق وکیل انتخاب نمیکنه بفرمایید ان فلک زده ای که بخواد وکیل انتخاب کنه و کار او فوریت داره چطور باید بفهمه که کسی خدای نکرده به صرف لیسانس حقوق و بدون گذشتن از ازمون جدی وکیل شده و علم و صلاحیت لازم برای قبول وکالت او که ممکنه مثل همان پزشک با جانش در ارتباط باشه را دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    در مورد قیاسی که با پزشکها کردید خوشبختانه از بین بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سالهای اخیر که ظرفیت هم خیلی زیاد شده بیشتر از حدود ۴۰۰۰ نفر قبولی پزشکی نداریم(مجموع پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی) و اگه تقسیم کنید یعنی از هر بیش از ۱۲۵ نفر یکی در حالی که این نسبت حداقل ۶ برابر حدنصاب قبولی در کانون مرکز سال گذشته که ظرفیتش نصف شده بوده است،در حالی که الان هرکسی با خوابیدن سر جلسه کنکور و پاسخنامه سفید هم میتواند حقوق بخواند و فقط با زحمت یک روز صبح زود از خواب بیدار شدن و خوابیدن در غیر از رختخواب خودش. کارشناس حقوق را با دانشجوی پزشکی که حداقل برای دانشجو شدن زحمت کشیده مقایسه نکنید.اگر خواستید معنی قیاس مع الفارق را بفهمید دقیقا همین قیاسی است که شما انجام دادید.

    برای من جالبه شما و امثال شما چطور فکر میکنید میتونید مثلا در پرونده گرفتن و دفاع از موکل از اقای کشاورز و و یا دکتر حسین ابادی بهتر باشید و نون انها را اجر کنید؟؟؟؟؟؟؟
    همانطور که اگر اگر کسی نصف شب دندان درد بگیرد نمیشه ازش انتظار داشته باشیم برود و تحقیق کند که ایا این دندانپزشکی که میخواهد برود بدون کنکور و با چهار صفحه مطالعه جزوه شب امتحان دکتر شده یا نه در مورد وکیل هم همین مورد صادق است.

    1. همین ادمایی که میان اینجا و شعار میدن وکالت بدون ازمون بشه به محض وکیل شدن وقتی تازه میفهمم از درامد خیالی خبری نیست، رنگ عوض میکنن و میگن مثل امتحان سردفتری،ازمون وکالت حداقل ۱۰ سال یکبار برگذار نشه. اواز دهل از دورخوشه. من تازه وکیل شدم به هرچی مقدساته قسم در ۶ ماه فقط ۴۰۰ تومن درامد داشتم . البته بگم ماهی یک میلیون از جیب خانواده دادم تا دفتر بسته نشه.جواب من و امسال منو اونوقت کی میده؟؟؟؟ بجای وقت تلف کردن تو این سایت و اون سایت بشین کتابتو بخون من ظرف ۳ سال حقوق خوندم و تازه بار اول بدون هیچ معلم و استادی یک ضرب قبول شدم .باید کاری کرد کارمندای قوه قضاو قضات و نماینده حقوقی سازمانها و افسران پلیس و اساتید دانشگاه وهر کسی که ممر درامد دیگه ای داره نیاد و جای جونها رو نگیره. چرا ظرفیت قضاوت و بر نمیدارن یا سردفتری.؟؟؟تو نظام مهندسی هم گند زدن یک سیل میاد چند تا پلو با خودش میبره

  3. سلام
    تشکر از احساس مسولیت آقای حسین آبادی
    مشکل اصلی این است که اصلا جامعه ما نیاز به این تعداد عظیم وکیل نداره، هزینه های دادرسی خیلی بالاست و مردم توان پرداخت هزینه های دادرسی ندارند، وکلا حاضر هستند با کمتر از تعرفه فعالیت کنند اما متاسفانه هزینه های شغل وکالت بالا هست و پرونده خیلی کم و محدود، اکثریت وکلا توان اجاره کردن دفتر کار ندارند و هزینه خانواده خودشان را از این شغل نمیتوانند تامین کنند، هزینه های تمدید پروانه و ببمه صندوق هم هست، مشکل کمبود وکیل نیست، مشکل را باید جای دیگر دید، همه قضات دادگاه. ها به وضعیت سخت وکلا واقف هستند، متاسفانه بعضی از افراد هنوز وارد این حرفه نشدند و از مشکلات آن خبر ندارند، اصولا هیچ وقت دو نهاد موازی در یک سیستم تعریف نشده و امری اشتباه هست، پس نباید اقدام بیشتر در جهت امری اشتباه صورت پذیرد، دیگر اینکه سما دوست عزیز هیچ وقت نمیتونستی در رشته پزشکی حتی دانشگاه آزاد قبول بشی،، چرا که رسته پزشکی دولتی و آزاد بسیار محدود دانشجو میپذیره و رقابت در رشته پزشکی خیلی سخت هست، و نیاز به رشته پزشکی خیلی بیشتر از نیاز به وکیل هست، متاسفانه هر شخصی به منافع شخصی خودش توجه داره، سرنوشت وکلا هم شبیه سرنوشت پذیرش فله ای و بدون قید و بند دانشگاه. ها شده و عواقب کار همین الان هم مشخصه اما مرور زمان بیشتر مشخص میکنه.

  4. ما بجای اینکه روندی در جهت کاهش پرونده در دادگاهها در پیش بگیریم مدام حرف میزنیم که ۱۵ میلیون پرونده داریم پس وکیل کم داریم.بابا شما در محاکم قضات و کارمند کم دارین که این همه پرونده رو هم جمع شده.بجا استخدام قاضی و کارمند میان وکیل جذب میکنن!!!این تعداد وکیل که زیاد میشه سالی ۵۰۰۰ بهش اضاف میشه.خب چند سال دیگه که آمار پرونده ها به هر دلیل پایین بیاد با این همه وکیل بیکار میخاین چیکار کنین!!!.تا کی بدون برنامه کار انجام میدین!!!.شما که فقط امسال و سال دیگه رو نباید در نظر بگیرین.ده سال دیگه با این همه وکیل میخای چیکار کنی!!!!!!تازه همین الانم اکثر وکلا بیکارن.این وسط چیزی هم که اهمیت نداره کیفیت کاره.فقط مسئولین با عدد و آمار و کمیت حرف میزنن.امروزه قوه قضاییه و کانون های وکلا دردشان کیفیت کاره نه کمیت.بیچاره مردم که این وسط متضرر میشن با مراجعه به وکیلی که بلد نیس یه لایحه ساده بنویسه

  5. جواب به بابک زارعی

    تمامی مشکلاتی که جنابعالی ذکر کردی…تنها و تنها یک راه حل دارد…و ان این است که سازمان سنجش مرجع برگزاری ازمون شود و مراحل ثبت نام و اعلام نتایج بر عهده سازمان سنجش قرار گیرد…
    در مورد معضل وکلای بیکار هم کانون وکلا باید وکالت را تخصصی کند….مثلا وکلا به سه شاخه حقوقی وکیفری و دعاوی خانواده تقسیم گردند….که این امر به تخصصی شدن وکالت هم کمک میکند….
    یا دیگر انکه برای وکلا سقف در پذیرش پرونده تعیین گردد که بطور مثال هر وکیل در سال نتواند بیش از ۵ پرونده قبول کند….

  6. با سلام. دلایلتون واسه عدم جذب وکیل کاملا غیرمنطقیه. چرا چشم خودتون رو روی واقعیت بستین؟ کدوم وکیل سرپرستیه که به کارآموزش اجازه میده داخل دفترش بشینه و پرونده مطالعه کنه و تجربه کسب کنه؟ برادر من، عزی، بزرگوار الان همه اون وکیل هایی هم که دوره کارآموزیشون رو هم گذروندن از وکیل سرپرست مطابق اون چیزی که در ذهن شماس برخوردار نبودن، پس باید پروانه وکالت همه اونهارو باطل کنید دیگه. ضمنا میگید ما نمیتونیم با اوکیل بی سواد وارد بازار کنیم چون مردم و موکل ها ضرر میکنن، عزیز من هیچ شخصی بدون شناخت و کسب اطلاعات دقیق به وکیلی که نمیشناسه مراجعه نمیکنه پس این دیگه بستگی به خود وکیل داره که بتونه با مهارت ها و دانشی که داره پرونده جذب کنه. ضمنا، چطوریه که واسه کسایی که میرن رشته پزشکی از دانشگاه های خیلی سطح پایین و فقط به صرف پول خرج کردن میخونن نیازی به آزمون واسه معطب ندارن درحالی که کار اونها باتوجه به اینکه مستقیم با جون مردم سر و کار داره حساس تره؟؟؟ شما فقط میخواید وکالت انحصاری دسته یه تعداد خیلی محدود باشه که به درآمدتون لطمه ای وارد نشه و اینکه از رقابت کاری می ترسید. اگه شما دنبال وکیل باسواد هم باشین باید آزمونتون به این شکل باشه که هرکسی حدنصابی رو کسب کرد بتونه پروانه وکالت بگیره، اینجوری هم سطح سواد شخص مشخصه، وگرنه چرا باید مثلا در کانونی که ممکنه ۱۰۰تا حقوق دان باسواد وجود داشته باشه فقط یه تعدادشون بتونن باتوجه به سهمیه درنظرکرفته شده قبول بشن؟ بقیه چی؟ اونایی که سواد دارن ولی بخاطره کم بودن سهمیه نمیتونن قبول بشن چی؟ یا شاید هم شما علم غیب دارید و قبل از آزمون میدونید در هرمرکز چه تعداد باسواد وجود داره و بر اون مبنا سهمیه تعیین میکنید.

  7. با سلام و احترام

    چرا دوستان الان واکنشی نشون نمیدن وقتی شخصی حرف حساب میزنه باید حرفش رو تأیید کرد ……..

    ولی یه انتقاد نسبت به ریاست کانون مرکز و در کل رؤسای کانون های کشور وارد است که چرا وقتی کار از کار میگذره باید از جریان جلسات اونم تا اندازه ای با خبر شویم …….

    حالا باز هم خوبه که ریاست کانون مرکز این مطالب را عنوان کردند که ما به چند و چون جلسات تا حدودی واقف باشیم ….

    از طرف دیگر واقعا دست مسئولین کانون بسته هست و دلیلش اینکه مسئولین محترم قوه قضاییه در جلسات سه نفر و از کانون یک نفر حضور دارند …….

    این امتحان رو برای آخرین بار سال ۹۲ برگزار کردن که چند معضل مهم داشت …..

    ۱- باید همه برای امتحان به تهران می رفتند
    ۲- سوالات تمامی داوطلبان مثل هم بود ( البته منظورم این است که مانند امتحان کانون گزینه ها همه مثل هم بود )
    ۳- هیچگاه جواب سوالات اعلام نشد
    ۴- زمان اعلام نتایج فقط اعلام شد قبول یا مردود و کسی نفهمید چند درصد از چه درسی زده است
    ۵- دلیل اینکه دو برابر ظرفیت اعلام شد معلوم نبود و اسامی پذیرفته شدگان هر شهر اعلام نشد

    تنها این امتحان برای مؤسسات حقوقی منبعی برای درآمدزایی می شود چون دروسی مانند ق.ا.ح یا ق.ث یا تحریرالوسیله امام خمینی ( ره ) که تأثیرزیادی در قبولی دانشجویان دارد کلاس ها و آزمون هایش به راه میوفتد

  8. آقای حسین آبادی اگه از شما باشه،هیچ وکیل نمی گیرید.بازم خدا رحمت کنه پدر مسئول مرکز مشاوران رو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا