حمایت از شهود ؛ لایحه ای که گم شد

حدود ۷ سال قبل در برنامه چهارم توسعه قوه قضائیه مکلف شد تا لایحه ای با عنوان حمایت از شهود را تدوین کرده و به مجلس تقدیم کند. هر چند این لایحه تا حدودی تدوین شد ولی بعد از رسیدگی در مجلس هفتم یک مرتبه از دستور کار کنار رفت و مسکوت ماند. اما در حال حاضر نه مجلس هشتمی ها و نه مجلس نهمی ها خبری از وضعیت این لایحه مهم ندارند.

معاون وزیردادگستری: لایحه حمایت از شهود در مجلس هفتم مسکوت ماند

عبدالعلی میرکوهی معاون پارلمانی وزیردادگستری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این لایحه می گوید: این لایحه از سوی قوه قضائیه و دولت به مجلس هفتم ارائه شد البته اشکالاتی هم داشت و پیشنهاداتی هم مطرح شد ولی نمی دانم چرا مسکوت ماند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هفتم: از لایحه حمایت از شهود بی خبرم

موضوع را از نمایندگان مجلس هفتم جویا شدیم. نیره اخوان بیطرف کاندیدای دور هفتم و هشتم و نهم مجلس و عضو ثابت کمیسیون قضایی در این سه دوره در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اصلا از چنین لایحه و طرحی اطلاع ندارم؟

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم: در مورد این لایحه خبری ندارم و اصلا مطرح نشد

فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم هم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: من هم خبری از این لایحه ندارم. معمولا وقتی مجلسی تمام می شود تمامی لوایح کان لم یکن می شوند. البته این را هم باید گفت که این طرح هزینه زیادی را متحمل دولت می کرد. این قاضی سابق دادگستری می گوید: حمایت از شهود طرحی است که باید نهایی شود و برای دستگاه قضایی و حمایت از شهروندان لازم و ضروری است.

وزیردادگستری: نمی دانم

پیگیری وضعیت لایحه حمایت از شهود را از سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری جویا شدیم که در گفتگو با مهر گفت: نمی دانم. اگر قرار بوده قوه قضائیه بنویسد بروید از سخنگوی دستگاه قضا سوال کنید.

یک وکیل دادگستری: ایران تنها کشوری در جهان است که شهادت شهودش از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری که پرونده هایی اعم از مهدی هاشمی، فائزه هاشمی را در کارنامه خود دارد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع حمایت از شهود می گوید: اگر این لایحه پیدا شود و به سرانجام برسد بسیاری از مشکلات برطرف می شود. اهمیت این لایحه را اینگونه می گویم که ایران تنها کشوری در جهان است که شهادت شهود در دادگاه برای دستگاه قضایی اش بسیار اهمیت و اعتبار دارد. تا جایی که اگر شاهد در دادگاه حاضر نشود برایش حکم جلب صادر می کنند. در حالی که قبل از انقلاب شهود تنها تا ۵۰ تومن می توانستند در دادگاه شهادت دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا