جلسه کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص برگزاری آزمون مشاوران حقوقی

با حضور رؤسای کانون‌های وکلا؛

کمیسیون اصل ۹۰ برگزاری آزمون مشاوران حقوقی سال ۹۶ را بررسی کرد

پایگاه خبری اختبار- جلسه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی  برای بررسی اقدام قوه قضاییه در برگزاری آزمون مشاوران حقوقی در سال ۹۶، صبح امروز، سه‌شنبه، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در این جلسه که در در محل کمیسیون و برای نزدیک به دو ساعت برگزار شد، رؤسای کانون‌های وکلا یا نمایندگان آنان شرکت داشتند.

در این جلسه که تاکنون از محتوا یا نتیجه احتمالی آن خبری منتشر نشده است، اقدام قوه قضاییه به برگزاری آزمون ورودی داوطلبان ورود به حرفه مشاوره حقوقی (موضوع ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است که آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه، روز جمعه ۱۰ آذر در تهران برگزار می‌شود.

برگزاری این آزمون در حالی صورت می‌گیرد که کانون‌های وکلای دادگستری مکرراً این اقدام را غیرقانونی توصیف کرده و اظهار می‌دارند که قوانین برنامه پنج‌ساله توسعه، حسب مقررات بند ‌٣ ماده یک قانون برنامه و بودجه مصوب سال ‌١٣۵۱ یک «برنامه عمرانی پنج‌ساله» است و بدین ترتیب قــوانینی که در قالب برنامـه های عمرانی پنج ســاله از تصویـب مــرجع قانونگذاری می گذرد بعد از خاتمه مدت اجرا، از درجه اعتبار ساقط می‌شود. ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه نیز در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٢ بواسطه خاتمه مدت اجرای قانون برنامه سوم توسعه از درجه اعتبار ساقط شده است.

در مقابل، مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه، به بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه… استناد جسته و ذکر عبارت «مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه» در این ماده را، تجویز قانونگذار برای برگزاری این آزمون عنوان می‌کنند.

بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

چ- متن زیر به عنوان ماده (۵۹) مکرر به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

گفتنی‌ست کانون‌های وکلای دادگستری، شکایتی را نیز به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده‌اند. در جلسه رسیدگی به این پرونده که روز ۲۴ مهر ۱۳۹۶ در شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری برگزار شد، درخواست صدور دستور موقت مبنی بر توقف روند ثبت‌نام و برگزاری آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه رد شد. در ادامه، این شعبه، رسیدگی به اصل موضوع را در صلاحیت «هیئت عمومی دیوان عدالت اداری» تشخیص داده و ضمن صدور قرار قطعی عدم صلاحیت، دستور ارسال پرونده به مرجع صالح (هیئت عمومی) را صادر کرد.

برای خواندن متن کامل دادنامه شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری در پرونده شکایت کانون‌های وکلا از مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه کلیک کنید

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام خدمت ریاست محترم مدیر کانون وکلا همانطور که در کشورهایی دیگر وکالت تخصصی شده مثلا وکیل کیفری داریم و وکیل خانواده با توجه به اخذ مالیات در خصوص کسی بخواهد وکیل بگیرد باید حق ابواله وکیل از مالیات مردم به معنی اعم کسر شود و وکیل مانند یک قاضی دغدغه نداشتن باشد وقتی وکلا را نیز بیمه کامل کنیم

  2. من نمیدونم چرا همه گیر دادن به مشاوران قضایی عظیم مرتبه.این همه ادم دارن با دانشگاه ازاد دکتر میشن کسی بهشون گیر نمیده تازه ذوقم بهش میکنن انوقت ما حقوقی ها کمترین ارزومون وکالت که تازه هیچ درامدی هم نداره بعدش میخوا بریم مسافر کشی بهمون گیر میدن.بنظرم نهاد کانون باید بپیونده به مشاوران بلند مرتبه.حداقل با اون سوالاتی که طرح کرده ابروش رفت اخه واقعا معلوم بود لجبازی با مشاوران هست .کانون وکلا بست خواهشا نزار اه هزاران جوان بدبخت پشت سرت باشه .اختبار عزیز خواهش میکنم این یک پیام منو اجازه بدید ثبت بشه ممنون

  3. ای کاش جلوی برگزاری آزمون مشاوران رو بگیرن این چه معنی میده که وقتی یه نهاد قانونی برای وکلا وجود داره قوه قضاییه هم یه نهاد واسه خودش درست کرده وکیل بگیره وکیلی که پروانه اش رو قوه قضاییه بده استقلال نداره . من خودم داوطلب ازمون وکالتم همه که نباید وکیل بشن با این وضع کاری وکلا امیدوارم دوستان حقوقی با نگاهی باز و آینده نگر به این مساله نگاه کنن نه سطحی و منافع زودگذر و شخصی همه بابد از کانون وکلا حمایت کنیم
    یاحق

  4. این چه سوالاتی بود که کانون طرح کرده بود گزینه ها خیلی شبه بودن تو بعضی سوالات دو گزینه کاملا درست بودن سوالات غیر استاندار واقعا کانون به دنبال ارزشیابی و سطح علمی داوطلبان نیست

  5. بنام خدا
    انشالله در روزهای آینده خبر قطعی شدن برگزاری آزمون وکلای مرکز مشاوران در سال بعد وسالهای آینده را بخوانیم و
    و خوشحال شویم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا