جلسه مشترک دادستان و فرماندهان انتظامی تهران علیه سرقت

جلسه مشترک دادستان و فرماندهان انتظامی تهران علیه سرقت

جعفری دولت آبادی با تأکید بر ضرورت همکاری قضات و پلیس در مقابله با جرم سرقت و دیگر جرایم گفت: ما نباید تقصیر برخی کاستی‌ها و رخدادها را متوجه یکدیگر کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری میزان، جلسه مشترک دادستانی تهران و فرماندهای پلیس پایتخت برگزار شد. در این جلسه که به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد، سرپرستان نواحی دادستانی تهران، بازپرسان ویژه شعب سرقت، سردار ساجدی‌نیا فرمانده پلیس تهران و سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران حضور داشتند.

عباس جعفری دولت‌آبادی هدف از تشکیل جلسات مشترک بین دادستانی و پلیس تهران را نزدیک کردن رویه‌های قضایی و انتظامی در مبارزه با سرقت اعلام کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران موضوع سرقت را زیرمجموعه امنیت عمومی دانست و با اعتقاد بر اینکه وقوع سرقت موجب کاهش احساس امنیت در مردم می‌شود، ارتقاء این احساس را در جامعه، از تکالیف حاکمیت به شمار آورد.

وی افزایش شمار جرم سرقت را به عواملی از قبیل جمعیت زیاد، وضعیت اقتصادی و کلان شهر بودن تهران مرتبط دانست و با تقدیر از اقدامات پلیس و قضات در برقراری امنیت در کلان شهر تهران، خاطر نشان کرد: باید تمامی تلاش خود را به ارتقای امنیت جامعه و تقویت این احساس در مردم معطوف کنیم.

جعفری دولت آبادی این تفکر که اقدام قضایی تنها راه حل مقابله با جرم سرقت است را مردود شمرد و با تأکید بر اینکه برخورد قضایی به تنهایی کارساز نبوده و کفایت نمی‌کند، بخشی از زمینه‌های افزایش آمار جرم سرقت را بی ارتباط به قوه قضائیه دانست و در ذکر مثال، به عدم تعبیه  دوربین‌های مداربسته در مراکز مهم تجاری و اداری مانند بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دادسرای عمومی تهران از باب وظایف پیشگیرانه بارها به نهادهایی که در این خصوص کم توجهی می‌کنند تذکر داده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با تأکید بر ضرورت همکاری قضات و پلیس در مقابله با جرم سرقت و دیگر جرایم گفت: ما نباید تقصیر برخی کاستی‌ها و رخدادها را متوجه یکدیگر کنیم، به این نحو که قاضی بگوید فهرست سارقان حرفه‌ای را به پلیس اعلام کرده اما پلیس در جهت دستگیری آن‌ها اقدامی نمی‌کند و یا این‌که پلیس مدعی شود که ما متهم را دستگیر کرده‌ایم اما قاضی او را آزاد کرد.

جعفری دولت‌آبادی ضمن تقدیر از فرماندهی پلیس تهران در اجرای طرح دستگیری سارقان سابقه‌دار و حرفه‌ای، اقدامات دادستانی و پلیس را مکمل یکدیگر دانست و در احصاء برخی اقدامات دادستانی تهران در مقابله‌ جدی با جرم سرقت، به راه‌اندازی دادسرای ویژه سرقت (ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی و انقلاب تهران) و تشکیل شعب ویژه بازپرسی و دادیاری در دیگر نواحی دادسرا برای رسیدگی به جرم سرقت تصریح کرد.

دادستان تهران وظیفه مهم سرپرستان نواحی را نظارت بر روند رسیدگی به پرونده‌های سرقت از مرحله کشف جرم تا مرحله اجرای حکم دانست و با تأکید بر ضرورت صدور احکام واجد جنبه بازدارنده از سوی دادگاه‌ها، به معاونان دادستان‌ و سرپرستان نواحی دادسرا تکلیف کرد که نسبت به آرای ضعیف اعتراض کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که حضور فعال معاونان دادستان در گشت‌های شبانه با هدف آگاهی دادستان از وضعیت شهر و کمک به پلیس است و از سرپرستان نواحی خواست با فرماندهان پلیس ناحیه خود جلسات مشترک برگزار کنند.

دادستان تهران این تدبیر را موجب موفقیت دادسرا و نیروی انتظامی در مبارزه با سرقت دانست. 

دولت‌آبادی با معطوف کردن توجه سرپرستان نواحی و قضات دادسرا به بخشنامه اخیر دادستانی تهران با موضوع مقابله با سرقت، از فرمانده پلیس تهران خواست دستگیری محکومان سرقت را در اولویت برنامه کاری قرار دهد.

وی هم‌چنین خواستار تعقیب قضایی خریداران اموال مسروقه شد.

در ادامه سردار ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران بزرگ، با اعلام کاهش آمار سرقت در سال جاری، به گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۴ با کاهش ۱۱ درصدی سرقت در استان تهران مواجه بوده‌ایم، به افزایش تعداد گشتی‌ها در سطح شهر تهران از شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: روزانه ۳۸۰ تا ۴۰۰ گشتی در پایتخت مشغول گشتزنی هستند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا