جزئیات مقررات جدید معافیت نظام وظیفه به جهت از کار افتادگی پدر

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تشریح کرد

جزئیات مقررات جدید معافیت نظام وظیفه به جهت از کار افتادگی پدر

در صورت احراز از کار افتادگی پدر مشمولانی که پدرشان کمتر از ۷۰ سال سن دارد، این مشمولان نیز می توانند از معافیت کفالت استفاده کنند

طبق مقررات جدید مشمولانی که پدرشان بیش از ۷۰ سال سن دارد نیازی به مراجعه و بررسی از کارافتادگی پدرشان در کمیسیون ندارند

به دنبال انتشار خبر افزایش سن معافیت کفالت به ۷۰ سال، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد و گفت: واجدین شرایط که پدرشان کمتر از ۷۰ سال سن داشته باشند نیز امکان بهره‌مندی از این معافیت را خواهند داشت.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: بر اساس قانون، یگانه فرزند سالم ذکور و بالای ۱۸ سال پدر نیازمند مراقبت، از انجام خدمت سربازی معاف است.

وی درباره نحوه تشخیص نیازمندی پدر به مراقبت گفت: شرایط این افراد در هیئتی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، سپاه، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و شورای اسلامی شهر و روستا بررسی شده و در صورتی که افراد واجد این شرایط باشند فرزندشان از انجام سربازی معاف خواهد شد.

کمالی با اشاره به انتشار خبر «افزایش سن معافیت کفالت به ۷۰ سال» گفت: در این خصوص لازم است توضیحاتی ارائه شود چرا که ممکن است عده‌ای فکر کنند به افرادی که پدرشان کمتر از ۷۰ سال سن دارد معافیت کفالت تعلق نمی‌گیرد، اما موضوع این طور نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در تیرماه ضوابط اجرایی پدر نیازمند مراقبت که شامل بیماری، نقص عضو و معلولیت است، به سازمان وظیفه عمومی ناجا ابلاغ شد، گفت: بر این اساس یگانه فرزند ذکور سالم و بالای ۱۸ سال پدرانی که بیش از ۷۰ سال سن دارند بدون مراجعه به هیئت مذکور می‌توانند از معافیت بهره‌مند شوند.

کمالی اضافه کرد: این به این معنی نیست که معافیت کفالت به فرزندان دارای پدر کمتر از ۷۰ سال سن تعلق نمی‌گیرد بلکه این افراد نیز می‌توانند در صورتی که نیازمندی‌شان به مراقبت در کمیسیون یا همان هیئت مذکور تایید شود، فرزندشان را از خدمت سربازی معاف کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: تنها تغییری که در این ضوابط اجرایی اعمال شده افزایش سن از ۶۵ به ۷۰ سال است. در گذشته مشمولان واجد شرایط که پدر شان بیش از ۶۵ سال سن داشت بدون مراجعه به کمیسیون از سربازی معاف می‌شدند حالا این شرط به ۷۰ سال سن رسیده است.

کمالی درباره شرایط مشمولانی که می‌توانند از معافیت کفالت استفاده کنند، گفت: همانطور که گفتم یگانه فرزند ذکور سالم و بالای ۱۸ سال که پدرش نیازمند مراقبت باشد یا بیش از ۷۰ سال سن داشته باشد از سربازی معاف است. به عنوان مثال ممکن است فردی نیازمند مراقبت بوده و سه پسر داشته باشد که تنها یکی از آنها سنش بیش از ۱۸ سال باشد بنابراین آن فرد می‌تواند از معافیت کفالت بهره‌مند شود.

به گفته وی، اگر مشمولی هنگام رسیدن به سن مشمولیت واجد این شرایط باشد حتی اگر غایب هم باشد معافیت کفالت به وی تعلق خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر فردی در سال ۹۰ به سن مشمولیت رسیده باشد و پدرش در آن سال شرایط معافیت کفالت را داشته باشد حتی اگر وارد غیبت هم شده باشد از سربازی معاف می‌شود.

کمالی با تاکید بر اینکه افرادی که پدرشان کمتر از ۷۰ سال سن داشته باشد و نیازمند مراقبت تشخیص داده شوند نیز می‌توانند از معافیت کفالت برخوردار شوند، گفت: سالانه چندین هزار نفر که پدرشان نیازمند مراقبت هستند اما کمتر از ۷۰ سال سن دارند پس از تایید کمیسیون از سربازی معاف می‌شوند لذا با تغییر ضوابط تغییری در این قانون ایجاد نشده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به ایسنا گفت: شرایط جدید از ابتدای تیرماه اجرایی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا