جزئیات بیشتری از تغییرات در شرایط خدمت نظام وظیفه

سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با ایسنا تشریح کرد

جزئیات بیشتری از تغییرات در شرایط خدمت نظام وظیفه

سردار موسی کمالی در گفت و گو با ایسنا، درباره اینکه چرا به سربازان متاهل در حال حاضر کسر خدمتی اعطا نشد ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طول مدت خدمت سربازی ۲۱ ماه است و برای کسانی که ۲۱ ماه خدمت می‌کنند به ازای هر فرزند دو ماه کسر خدمت تعلق می گیرد. اما در آیین نامه جدید که از ابتدای فروردین ۹۴ خدمت سربازی ۲۴ ماهه شد، به ازای هر فرزند سه ماه از سربازی سربازان کم می‌شود و همچنین کسرخدمت سه ماهه نیز به متاهلین داده خواهد شد.

کسرخدمت سه ماهه فرزند یا همسر عطف به ماسبق نمی‌شود

وی ادامه داد: در دوره فعلی کسر خدمتی به متاهلان داده نمی‌شود و کسر خدمت‌های مربوط به تاهل از سال ۹۴ به بعد است. در حقیقت در حال حاضر تفاوتی میان سربازان متاهل از نظر طول خدمت سربازی در سال ۹۳ و ۹۴ وجود نخواهد داشت و هر دو به مدت ۲۱ ماه خدمت خواهند کرد.

تنها جمع کسر خدمت‌های مربوط به بسیج، تاهل و فرزند باید حداکثر یک سال شود

وی درباره حداکثر مدت مجاز استفاده از کسرخدمت‌ها نیز اظهار کرد: جمع کسر خدمت بسیج، تاهل و فرزندان حداکثر یکسال باید باشد، اما کسر خدمت‌های ایثارگران و محققین به این شکل نیست و البته این کسرخدمت‌ها با یکدیگر قابل جمعند بنابراین ممکن است فردی با تجمیع کسر خدمت‌هایش تنها به دوران آموزشی رفته و سربازی‌اش به اتمام برسد.

کمالی در توضیح بیشتر در این باره افزود: به عنوان مثال ممکن است فردی متاهل و دارای دو فرزند باشد که در این صورت از ۹ ماه کسر خدمت برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر با انجام کاری تحقیقاتی یا به سبب ایثارگری کسر خدمتی به وی تعلق گرفته باشد که طول خدمت این دو کسر خدمت با یکدیگر جمع خواهد شد. بنابراین بازهم تاکید می‌کنم که تنها جمع کسر خدمت‌های مربوط به بسیج، تاهل و فرزند باید حداکثر یک سال شود و این موضوع درباره دیگر کسر خدمت‌ها وجود ندارد.

۲۲ بهمن آخرین مهلت برای خود معرفی مشمولان و بهره‌مندی از بخشش اضافه خدمت و تسهیلات کسرخدمت

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره بخشش غیبت و اضافه خدمت سربازان نیز اظهار کرد: یک فرصت به سربازان غایب دادیم که اگر تا ۲۲ بهمن امسال خودشان را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند علاوه بر اینکه به موجب غیبت اضافه خدمت‌های سه یا شش ماهه را تحمل نخواهند کرد، به دلیل غیبتشان نیز به مرجع قضایی نیز معرفی نمی‌شوند و در ضمن چون تا پیش از سال ۹۴ تکلیف سربازی خود را مشخص کرده‌اند طول مدت خدمتشان ۲۱ ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین این افراد تنها در صورتی که تا ۲۲ بهمن امسال خود را معرفی کنند مشمول کسر خدمت می‌شوند و به ازای هر فرزند دو ماه کسر خدمت به آنان تعلق خواهد گرفت و اگر کسر خدمت دیگری نیز داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند.

تشدید برخورد با سربازان غایب و فراری از اول مهرماه ۹۴

کمالی درباره آن دسته از سربازان غایب که تا ۲۲ بهمن امسال تکلیف سربازی خود را مشخص نکنند نیز گفت: این دسته از مشمولان اگر چنانچه تا اول مهر ماه ۹۴ وضعیت سربازی خود را مشخص کنند، تسهیلات کسر خدمت تاهل و فرزند به آنان تاهل می‌گیرد، اما اضافه خدمتشان بر جا خواهد بود و بخششی برای اضافه خدمتشان لحاظ نخواهد شد.

وی افزود: حال اگر سرباز غایبی تا اول مهر ماه ۹۴ خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی نکند، پس از اعزام هیچ کسر خدمتی به وی تعلق نخواهد گرفت و اضافه خدمت‌های مربوط به غیبت نیز شامل حالش می‌شود. به عنوان مثال باید ۲۴ ماه به سربازی رفته و شش ماه هم به سبب غیبت اضافه خدمت کند که می‌شود ۳۰ ماه سربازی.

کمالی ادامه داد: همچنین اگر از این تاریخ به بعد غایبان برای انجام خدمت سربازی مراجعه نکنند از نظر ما یعنی قصدی برای سربازی ندارند و نمی‌خواهند مشکل خود را حل کنند، بنابراین قانون برخورد با مشمولان و سربازان غایب تشدید شده و علاوه بر اینکه با خود آنان برخورد خواهد شد، با کسانی که این سربازان را به کار گرفته‌اند نیز برخورد خواهد شد و مسئولیت آن با نیروی انتظامی است.

کمالی در ادامه به یکی از شروط مهم در اعطای کسرخدمت‌ بسیج اشاره کرد و افزود:‌ مشمولان اگر در دوران غیبت با بسیج همکاری کرده باشند، کسر خدمتی به آنان تعلق نخواهد گرفت و تنها کسر خدمت‌های زمان غیر غیبت برایشان محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال فردی تا سال ۹۰ با بسیج همکاری کرده و پس از آن وارد غیبت شده و همکاری‌اش را با بسیج ادامه داده است. در این شرایط تنها کسر خدمت‌های مربوط به قبل از سال ۹۰ به وی تعلق خواهد گرفت.

ستاد کل مخالف معافیت‌های سنی است

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره بحث معافیت‌های سنی که بارها از سوی مخاطبان ایسنا مورد پرسش قرار گرفته بود، نیز تاکید کرد: ستاد کل نه تنها هیچ برنامه‌ای برای معافیت سنی مشمولان در دست اجرا ندارد، بلکه اساسا موافق آن هم نیست. بنابراین تمامی متولدین ۵۵ به بعد باید تکلیف سربازی خود را مشخص کنند و به نظرم تسهیلات اعطا شده در این دوره فرصت خوبی برای آنان خواهد بود.

کسر خدمت به امریه‌ها نیز تعلق می‌گیرد

کمالی در ادامه با اشاره به کسر خدمت‌های تاهل و فرزند به ایسنا گفت: این کسر خدمت به کسانی که به دستگاه‌های مربوطه تحت عنوان امریه اعزام می‌شوند نیز تعلق می‌گیرد و علاوه بر این کسر خدمت‌های ایثارگری و … نیز به جای خودش است.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، تنها کسر خدمتی که به سربازان امریه تعلق نمی‌گیرد کسر خدمت‌های مربوط به مناطق عملیاتی و محروم است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مشمولی تا پیش از موعد مقرر برای رفتن به سربازی اقدام کند اما تاریخ اعزامش به سال آینده یا زمانی دیگر موکول شود نیز گفت: اقدام کردن برای سربازی یعنی آماده اعزام باشد. ممکن است به سبب تعداد زیاد متقاضی سازمان وظیفه عمومی که مسئولیت اعزام سربازان را بر عهده دارد تصمیم بگیرد مدت اعزام این افراد را به تاخیر بیندازد لذا برای این افراد نیز مطابق قانون ۹۳ تصمیم گیری خواهد شد. به عنوان مثال اگر سرباز غایبی تا پیش از ۲۲ بهمن امسال برای رفتن به سربازی اقدام کند، در صورتی که سازمان وظیفه عمومی تصمیم بگیرد وی در تاریخی پس از ۲۲ بهمن به سربازی اعزام شود در این صورت تمامی تسهیلات در نظر گرفته شده برایش لحاظ خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا وظیفه عمومی می‌تواند به سرعت نسبت به اعزام این افراد اقدام کند، اظهار کرد: سازمان وظیفه عمومی این توانایی را دارد و برابر نیاز و جا برای سربازان برنامه ریزی و آنان را اعزام خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا