توضیح رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد زنده شدن محکوم به اعدام

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور:
پزشکی قانونی هیچ قصوری نداشته است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در موضوع زنده شدن اعدامی بجنوردی، پزشکی قانونی هیچ قصوری نداشته است.

احمد شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب، گفت: مرگ دارای علائمی است که وقتی پزشک این علائم را مشاهده کرد،‌ مرگ را اعلام می‌کند. سیاه شدن چهره، نداشتن نبض و … را می‌توان از نشانه‌ها مرگ عنوان کرد.

وی ادامه داد: پزشکی قانونی فرد مذکور را معاینه و تمام علائم مرگ را در او مشاهده کرده و از لحاظ علمی وی را مرده اعلام کرد. در بیمارستان‌ها نیز ممکن است این اتفاق بیفتد که بیمار علائم حیاتی‌اش از بین رفته و به سردخانه منتقل می‌شود و پس از آن علائم حیات در او دیده می‌شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: در مواقعی که ضربان قلب ضعیف باشد و با دستگاه‌ها قابل تشخیص نباشد این امکان وجود دارد که بیمار مرده تشخیص داده شود. قصوری از سوی پزشکی قانونی مبنی بر اینکه فرد پس از اعدام زنده شده، وجود ندارد؛ چرا که وی علائم حیات را نداشته و احتمالا ضربان قلبش ضعیف بوده است.

سرپرست بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد:
شخص اعدامی زنده شده طی چند روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شود

دکتر احمد هاشمی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان شمالی، درباره وضعیت جسمانی این بیمار اظهار داشت: پس از آن که وضعیت تنفسی این بیمار در بیمارستان امام علی (ع) بهتر شد به دلیل اینکه نیازی به انجام عمل‌های جراحی نداشت به این بیمارستان انتقال یافت.

وی افزود: در حال حاضر، حال عمومی این بیمار خوب است و فقط مقداری از عوارض ناشی از کمبود اکسیژن که طی زمان بالا بودن بر دار بر روی وی باقی مانده است، وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه این بیمارهوشیاری خود را به طور کامل بدست آورده است، ادامه داد: به علت عوارض ناشی از دار، تارهای صوتی دچارعوارض شده و هم اکنون بیمار قادر به تکلم واضح نیست.

شایان ذکر است، قاچاقچی ۳۷ ساله بجنوردی که به دلیل حمل یک کیلوگرم ماده مخدر شیشه از سه سال پیش با حکم قضایی در زندان این شهر محبوس و منتظر حکم اعدام بود، هفته گذشته به دار مجازات آویخته شد اما یک روز پس از اجرای حکم اعدام با مشاهده علائم حیاتی، برای درمان به بیمارستان منتقل شد و همچنان تحت درمان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا