تصویب کلیات طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

تلاش برای ضابطه‌مند کردن صدور قرار بازداشت موقت

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری که درباره بازداشت موقت متخلفان است را به تصویب رساندند و رسیدگی به جزییات را بر عهده کمیسیون قضایی و حقوقی گذاشتند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (چهارشنبه) کلیات طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری را با ۱۶۹ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

سپس مسعود پزشکیان که اداره جلسه را برعهده داشت، گفت: برای رفع اشکالات مندرج در طرح برای ارجاع آن به کمیسیون رأی‌گیری می‌کنیم که در پی این اعلام مجلس وارد رأی‌گیری شد که از ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه ۱۳۲ نماینده با این پیشنهاد موافقت کردند.

امیرحسین قاضی‌زاده هم گفت: چون کمیسیون قضایی و حقوقی این طرح را بررسی و اعلام نظر نکرده است، طرح با این موافقت به کمیسیون ارجاع می‌شود تا پس از بررسی و رفع اشکالات جزییات، در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گزارش اختبار، طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری به شرح زیر است:

ماده واحده- متن زیر جایگزین ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۴/۳/۲۴ می‌شود:

ماده ۲۴۲- در کلیه جرائم هرگاه تا یک‌ماه به علت صدور قرار تأمین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک و تخفیف قرار تأمین است. اگر علل موجهی برای تمدید قرار وجود داشته باشد، با ذکر علل مزبور و تأیید دادستان، فقط برای یک‌بار و حداکثر تا یک‌ماه قرار تمدید و مراتب به متهم ابلاغ می‌شود.

متهم می‌تواند از این تصمیم ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. در جرائم مستوجب قصاص نفس، قصاص عضو کامل و جرائم مستوجب اعدام در حدود، هرگاه بازداشت متهم ادامه یابد، هر دو ماه یک‌بار باید قرار صادره مورد بازبینی قرار گیرد. درصورت ابقای قرار باید به تأیید دادستان برسد و درصورت مخالفت دادستان، حل اختلاف با دادگاه صالح است. در هر صورت در جرائم موجب مجازات سلب حیات، مدت بازداشت موقت از دو سال و در جرم مربوط به قضاض عضو از یک‌سال تجاوز نمی‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا