تصویب‌نامه در خصوص انجام کلیه معاملات دستگاه‌های اجرایی اعم از خرید، مناقصه و مزایده در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»

تصویب‌نامه در خصوص انجام کلیه معاملات دستگاه‌های اجرایی اعم از خرید، مناقصه  ومزایده در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»

مصوب جلسه ۱۳۹۶/۲/۱۰ هیئت وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۰/۲/۱۳۹۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌­های صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ در راستای سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت­‌پذیر سالم و عدالت اقتصادی و به منظور اجرای تبصره (۵) ماده (۱۶۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ و با رعایت تصویب‌­نامه شماره ۱۶۵۳۸۹/ت۴۶۸۴۹ک مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۰، دستگاه­‌های اجرایی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب۱۳۸۳ـ مکلفند کلیه معاملات خود اعم از خرید، مناقصه و مزایده را با توجه به زمان‌­بندی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» به نشانی www.setadiran.ir که در این تصویب­‌نامه به اختصار «ستاد» نامیده می­‌شود به انجام برسانند.

۲ـ در اجرای مواد (۶) و (۷) قانون تجارت الکترونیکی ـ مصوب ۱۳۸۲ـ، اسناد و مدارک الکترونیکی معامله انجام شده معتبر، مکفی و مورد پذیرش خواهد بود.

۳ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظایف قانونی خود، فرآیند برگزاری الکترونیکی مناقصات و مزایده‌­ها را به طور برخط مورد نظارت قرار داده و گزارش‌­های لازم را اخذ نمایند.

۴ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که دیوان محاسبات کشور در راستای وظایف نظارتی خود امکان دسترسی­‌های لازم به این سامانه را داشته باشد.

۵ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و سازمان برنامه و بودجه کشور موظفند همکاری­ لازم در جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز پایگاه­‌ها و سامانه­‌های اطلاعاتی یکدیگر را به صورت الکترونیکی (وب سرویس) به عمل آورند به نحوی که از تعدد و تکرار ورود اطلاعات جلوگیری شود.

۶ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است سامانه را به گونه‌­ای ارایه نماید که تمام اشخاص اعم از مناقصه­‌گذار و مناقصه­‌گر فاقد شرایط شرکت در معامله را به صورت الکترونیکی کنترل نماید.

۷ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است متناسب با اصلاحات قانونی و برنامه فراگیرکردن سامانه، نیازهای فنی و امنیتی را در راستای توسعه ستاد تأمین نماید.

۸ ـ کلیه سازمان­‌ها و نهادهای متولی اطلاعات پایه یا ارایه­‌دهنده مجوزها از جمله سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز امور اصناف و بازرگانان و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران موظفند زیرساخت­ لازم و قابلیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ستاد را از طریق تعاملات الکترونیکی (وب سرویس)، در اختیار ستاد قرار دهند.

۹ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک­‌های عامل و مؤسسات مالی اعتباری مجاز، امکان استعلام الکترونیکی ضمانت‌­ها و وثایق مورد استفاده در معاملات دولتی (مناقصات و مزایده­‌ها) را در ستاد محقق نماید.

۱۰ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، زمینه لازم را جهت فراگیری، فرهنگ‌­سازی، اطلاع­‌رسانی و توسعه کاربردی و ایجاد انگیزه در تأمین­‌کنندگان فراهم نماید.

۱۱ـ اشکالات اعلام شده از سوی استفاده­‌کنندگان از سامانه و دستگاه‌­های نظارتی در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه­‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (دبیر کارگروه) )، معاونت حقوقی رییس جمهور، سازمان­‌های اداری و استخدامی کشور، فناوری اطلاعات ایران و بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور بررسی و در صورت تأیید، ظرف یک ماه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اصلاح می­‌شود.

۱۲ـ برای معاملات محرمانه و معاملات کمتر از (۱۰%) نصاب معاملات کوچک، الزامی به رعایت این تصویب‌­نامه نمی­‌باشد.

۱۳ـ مسئولیت حسن اجرای این تصویب­نامه با بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی­ربط می­‌باشد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا