بررسی برگزاری آزمون سردفتری در کمیسیونی خاصی

بررسی برگزاری آزمون سردفتری در کمیسیون خاص

امسال قطعاً آزمون سردفتری برگزار نخواهد شد

پایگاه خبری اختبار- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از بررسی برگزاری آزمون سردفتری در کمیسیون تخصصی این سازمان خبر داد و گفت: درآینده ای نزدیک نتایج این بررسی اعلام می شود.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از خبرگزاری مهر، احمد تویسرکانی در خصوص آخرین وضعیت برگزاری آزمون سردفتری در کشور گفت: در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی قید شده است که به ازای هر ۱۵ هزار نفر از جمعیت یک دفترخانه ایجاد شود که خوشبختانه در شرایط فعلی کشور از این تناسب برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش تعداد دفترخانه ها در کشور، گفت: برای افزایش این تعداد، اصلاحات قانونی را از مجلس خواسته‌ایم تا بتوانیم آزمون سردفتری برگزار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با توجه به مشکلات قانونی موجود، تفسیری مطرح شده است تا در شهرستان‌هایی که دفتر اسناد رسمی و یا جمعیت متناسب را ندارند، آزمونی برگزار کنیم که در همین رابطه کمیسیونی تشکیل شده و  این کمیسیون تخصصی مشغول بررسی موارد هستند و نتیجه کار آن در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد.

تویسرکانی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد امسال آزمون سردفتری برگزار شود؟ گفت: قطعاً امسال آزمونی در این رابطه برگزار نخواهد شد.

 

ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران (مصوب ۱۳۵۴)

پس از تصویب این قانون تأسیس دفترخانه با توجه به نیازمندیهای هر محل تابع ضابطه زیر خواهد بود. ‌در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه. ‌شهرها و بخشهائی که جمعیت آنها کمتر از پانزده هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت. ‌اجازه تجدید فعالیت دفترخانه‌ای که بعلت انفصال دائم سردفتر تعطیل شده در حکم تأسیس دفترخانه جدید خواهد بود. ‌همچنین است در مورد بازنشستگی و فوت سردفتر که پس از انقضای مدتهای مقرر در ماده ۶۹ این قانون در حال تعطیل باقی بماند‌.

تبصره- پس از تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی هر محل بشرح این ماده هر گاه با توجه بمیزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی موجود و‌مقتضیات محلی افزایش تعداد دفاتر زائد بر حد نصاب مذکور ضروری تشخیص شود به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب وزارت‌دادگستری حداکثر تا دو دفترخانه میتوان بدفاتر موجود در هر حوزه ثبتی با رعایت مقررات این قانون اضافه نمود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. ههههه آخرین آزمون سردفتری معلوم بود همه چیز کلاهبرداری بود شما بازم میخایین دوباره برگزار کنید دیدین خیلی نفع داره پر چرب و چیله هرچی رفیق خنگ دانشگا داشتیم قبول شدن نخبه ها رد شدن معلومه همش پارتی بازی کردین سوالات پلمپ نبود هیچ استانداری نداشت واقعا متاسفم برای این کشور خواهشا نظرات رو طبق قانون آزادی بیان منتشر کنید

  2. با سلام
    وارد دهمین سال شدیم ده سال از تاریخ آخرین آزمون سردفتری اسناد رسمی میگذرد و ما همچنان منتظریم واقعا چرا ده سال پیش نسنجیده تعداد قابل توجهی دفتر اسناد واگذار کردند که الان بعد از گذشت ده سال بگویند همین تعداد هم زیاد است ما متولدین دهه ۶۰چه گناهی کرده ایم که با مدارک فوق لیسانس و دکتری الان باید بیکار بمانیم و اطرافیانمان بیکاریمان را نتیجه بی عرضه گیمان بدانند چند سال زحمت فراوان تلاش بسیار معدل برتر قبولی در دوره فوق لیسانس بدون کنکور ونتیجه اش بیکاری آن هم نه یک سال ۵ ،۶ سال از سوی دیگر چه جوابی برای زن و بچه داریم واقعا شرمنده آنهاییم چه باید کرد؟تا کی باید صبر کرد؟واقعا خسته شدیم پیدا کردن کار شبیه یک معجزه برایمان شده

    1. سلام به عباس آقای عزیز
      من هم با شما هم دردم با این تفاوت که نزدیک ۱۵ سال است در دفتر ازدواج پدرم کار میکنم و پارسال بعد از ۵ سال آزمون سردفتری ازدواج برگزار شد و با اینکه ۳ تا ۴ سال بود که برای آزمون می خوندم قبول نشدم و خیلی دپرس هستم واین را به شما بگویم چون از زمان برگزاری آخرین آزمون سردفتری اسناد و ازدواج میگذرد اگر فرض محال برگزار شود هزاران نفر اماده شرکت در آزمون هستند و با این تعداد اندکی که ظرفیت اعلام میکنند احتمال قبولی خیلی سخت میباشد و من الان با فوق لیسانس بعد از ۱۵ سال پشیمانم که عمرم را الکی در این زمینه به هدر دادم و با این وضعیتی که خیلی وقته برگزار نشده سرمایه گذاری روی وقت جهت شرکت در آزمون بی فایده است و با توجه به آمار پایین ثبت ازدواج قبولی در این آزمون هم فایده ندارد.( هدف بنده نا امیدکردن شما نیست فقط میخواستم تجربیات ۱۵ ساله خود را دراین صنف به شما منتقل کنم)

      1. و علیک السلام به علی آقای محترم بسیارسپاسگزارم .اتفاقاً بنده نیز متأسفانه ازسال ۸۶ منتظر این آزمونم که هنوزبرگزارنشده.

      2. باتشکرفراوان ازعلی آقای محترم بنده نیز متأسفانه ازسال۸۹منتظراین آزمونم که هنوز برگزار نشده. به هرحال ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

  3. با سلام 

    اصلا نیازی به افزایش دفتر خانه ها نیست .

    همین تعداد کافی است .

    اینهمه دفتر فقیر 

    برا چی باید اضافه شود 

  4. امیدوارم که حداقل در ازمون سردفتری همه ی حقوقدانان ایرانی حق حضور در ازمون را داشته باشند و بی عدالتی و بومی گزینی اجرا نشود تا استاندارد های ازمون زیر سوال نرود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا