بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

پیش بینی می شود داوطلبان سهمیه ایثارگران در همه کانون ها بتوانند کل ۳۰ درصد ظرفیت را تکمیل کنند

پایگاه خبری اختبار- تغییر مبنای قانونی سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت، موجب آثار عمده ای از نتایج آزمون وکالت ۹۶ شد که در این مطلب به بررسی آن پرداخته ایم.

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت 96

مبنای سهمیه ایثارگران پیش از تصویب قانون جامع خدمات رسانی

تا آزمون وکالت ۱۳۹۱ اعمال سهمیه ایثارگران به استناد مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶انجام می شد، بر اساس این قانون ۳۰ درصد ظرفیت هر کانون به سه گروه تعلق می گرفت:

الف- کسانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته یا در اسارت دشمن بوده اند

ب- جانبازان ۲۵ درصد به بالا

ج- پدر، مادر یا فرزندان شهدا و جانبازان ۵۰ درصد به بالا

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از تصویب قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

با این حال از آزمون وکالت ۹۲ و با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبنای اعمال سهمیه ایثارگران تغییر کرد و ۲۵ درصد ظرفیت هر کانون به گروه های زیر تعلق گرفت:

الف- خانواده شاهد یعنی خانواده های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی ازاعضای خانواده شان ( پدر ، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقود الاثر یا اسیر شده باشد.

ب- جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر

پ – آزادگان با شش ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه

با این تغییر، علاوه بر اینکه هم میزان سهمیه از ۳۰ به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد، پدر، مادر و فرزندان جانبازان نیز از شمول سهمیه ایثارگران خارج شدند، این تغییرات به علاوۀ اینکه کانون های وکلا با استفاده از ملاک مادۀ … قانون جامع خدمات رسانی کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را نیز شرط پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران قرار دادند، موجب شد پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران به نحو چشم گیری کاهش پیدا کند به نحوی که در برخی از کانون ها تنها یک یا چند نفر پذیرفته می شدند.

علت خالی ماندن ظرفیت سهمیه ایثارگران این بود که داوطلبان سهمیه ایثارگران نمی توانستند حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند و کانون های وکلا هم این ظرفیت باقیمانده را از داوطلبان سهمیه آزاد پذیرش می کردند.

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از الحاق مادۀ ۵۹ مکرر مصوب ۱۳۹۵ به قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

این شرایط در دوره های آزمون وکالت ۹۲ تا ۹۵ ادامه داشت، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ طی بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… یک ماده با شماره ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق کرد، طبق این ماده دو اتفاق مهم افتاد:

اول- سهمیه ایثارگران از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت

دوم- دامنه شمول افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران توسعه پیدا کرد

بر اساس این ماده گروه های زیر مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شناخته شدند:

الف- فرزندان و همسران شهدا

ب- جانبازان با حداقل ۱۰% جانبازی

پ- آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه

ث- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

ج- فرزندان و همسران آزادگان

چ- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

طبق حکم جدید قانون چه کسانی به دارندگان سهمیه ایثارگران افزوده شدند؟

بر اساس این حکم جدید این افراد که قبلا و در زمان حکومت مادۀ ۵۹ مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران نبودند، مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شدند و به افراد دارای سهمیه افزوده شدند:

۱- جانبازان با درصد جانبازی ۱۰ تا ۲۵ درصد

۲- آزادگان با سه تا شش ماه سابقه اسارت

۳- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

۴- فرزندان و همسران آزادگان

۵- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

افزوده شدن افرادی که تا کنون مشمول سهمیه ایثارگران نبودند

در میان این افراد، دسته اول و دوم و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۵۰%  و افراد دسته چهارم و پنجم، حتی در زمان حکومت مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت هم از سهمیه ایثارگران برخوردار نبودند و از این حیث پتانسیل بالایی در میان این افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ که نخستین فرصت برای استفاده از سهمیه شان بود وجود داشته است.

تغییرات کمی و کیفی افراد مشمول سهمیه ایثارگران

علاوه بر این از لحاظ کیفی هم افرادی که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ شدند از سطح بالاتری برخودار هستند، فرزندان جانبازان و آزادگان و رزمندگان در سنین جوانی هستند و به تازگی فارغ التحصیل شده اند و فرصت و فراغت بیشتری برای مطالعه داشته اند و از آمادگی علمی بالاتری نسبت به خود جانبازان و آزادگان و رزمندگان که با توجه به گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ تحمیلی عموما در دهه ششم عمر خود هستند، برخوردارند، ضمن اینکه این عزیزان قطعا در این محدوده سنی مسوولیت های خانوادگی و شغلی بر عهده دارند که مانع از کسب آمادگی و مطالعه کافی ایشان می شود.

در یک جمع بندی کلی می توانیم بگوییم که در آزمون وکالت ۹۶ تغییر مقررات موجب دو تغییر در مورد سهمیه ایثارگران شده است:

اول- تغییر کمی: یعنی افزایش عده افراد مشمول استفاده از سهمیه

دوم- تغییر کیفی: یعنی ۱- افزوده شدن افرادی که هم دارای اشتیاق و انگیزه برای استفاده از سهمیه ای که برای اولین بار به آنان اختصاص داده شده است بودند و ۲- افراد افزوده شده دارای سطح علمی و آمادگی بالاتری نسبت به افراد سابق بودند

مشکل اصلی داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چه خواهد بود ؟

مجموع این تغییرات موجب شده است که ترکیب پذیرش داوطلبان سهمیه های آزاد و ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ به طور کلی متحول شود، برخلاف دوره های اخیر که داوطلبان سهمیه ایثارگران برای کسب حد نصاب نمره پذیرش در آزمون و استفاده از سهیمه مشکل داشتند، در این دوره از آزمون به نظر می رسد که مشکل داوطلبان سهمیه ایثارگران پذیرفته نشدن در آزمون حتی با وجود کسب حد نصاب نمره باشد.

داوطلبان سهمیه آزاد امیدی به استفاده از باقیمانده ظرفیت سهمیه ایثارگران نداشته باشند

پیش بینی می شود که داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ بتوانند همه ۳۰ درصد ظرفیت اختصاص یافته به خود را در همه کانون ها پر کنند و مشابه دوره های اخیر داوطلبان سهمیه آزاد نباید هیچ امید و نگاهی به باقیمانده ظرفیت ایثارگران داشته باشند.

بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از نتایج آزمون وکالت ۹۶ که از سوی داوطلبان برای پایگاه خبری اختبار ارسال شده است، نمره تراز رتبه ۷۷۰ کانون وکلای دادگستری مرکز حدود ۸۵۰۰ خواهد بود، یعنی هر یک از داوطلبان سهمیه ایثارگران که نمره تراز بالاتر از ۶۰۰۰ کسب کرده باشد حدنصاب نمره را کسب کرده و تا سقف ۳۰ درصد کل ظرفیت پذیرفته خواهد شد، این در حالی است بر اساس همین بر آوردها نمره تراز رتبه ۳۳۰ سهمیه ایثارگران در کانون وکلای مرکز حدود ۷۰۰۰ است، و اختلاف ۱۰۰۰ نمره تراز خود نشان دهنده از سطح بالای نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و رقابت سخت آنان بر سر سهمیه اختصاص یافته است.

زیان دیده شرایط فعلی چه کسانی هستند ؟

در شرایط فعلی زیان دیده اصلی بر خلاف تصور اولیه داوطلبان سهمیه آزاد نیستند، چون شرایط جدید موجب خارج شدن بخشی از داوطلبان قوی از رقابت با آنان شده است، نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران در خیلی موارد از رتبه های برتر سهمیه آزاد هم بیشتر است!

باید گفت در این میان زیاندیده اصلی خود داوطلبان سهمیه ایثارگران هستند، مخصوصا جانبازان و آزادگان و رزمندگان که در دوره های اخیر در میدان خالی از فرزندانشان به رقابت می پرداختند و امروز در برابر آمادگی علمی فرزندان خودشان بازنده شدند.

نویسنده سیاوش هوشیار

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹۶ دیدگاه ها

  1. سلام جناب آقای هوشیار
    کانون یزد علاوه بر سهمیه ایثارگران ،بیست درصد هم بومی گزینی داره
    حالا اگه بین ۶۰نفر که سهمیه آزاد هستند،بیست درصدشون بومی باشه،بازم سهمیه بومی رو میگیرن یا نه
    چون یزد ۸۵نفر ظرفیت داشت که با این وضع ۲۵نفر سهمیه ایثارگران پر میشه، وتنها ۶۰نفر میمونه
    منم رتبه ۵۱ سهمیه ازادم

    تورو خدااااا جواب بدید

  2. سلام آقای هوشیار عزیزتورو خدا جواب منو بده. من با رتبه ۳۳۸ و تراز۶۹۲۳ با سهمیه امیدی به قبول شدنم هست؟

    1. سلام

      کانون و نوع سهمیه تان را ننوشته اید

      احتمالا سهمیه ایثارگران در کانون مرکز هستید

      از لحاظ ریاضی شانسی ندارید ولی باز هم منتظر اعلام نتایج نهایی باشید

  3. اقای هوشیار تورو خدا من چکار کنم برم بوشهر شنبه یا صبر کنم نتیچه نهایی بیاد ؟؟کانون بوشهر بخاد بومی بگیره من میترسم حقم ضایع بشه

  4. دوست عزیز آقای رضا رتبتون شده ۴۷۶ آزاد صدرصد قبولید..تبریک بهتون میگم…ممکنهدلطفا ترازتونو بگید؟؟؟ممنون میشم

  5. نه دوست عزیز مهراد چنین برداشتی از آن تبصره درست نیست و سهمیه همون ۳۳۰ نفر هست درصورت کسب حدنصاب نمره…لطفا نه جو بده نه فرافکنی…یا علی

  6. من کانون بوشهرم امسال بوشهر بخاد ۱۰ نفر بومی خودش قبول کنه این عادلانه؟؟؟اقای هوشیار بارسالم فقظ ۱ تا ۲۰ قبولی زد بنظرتون من شنبه برم بوشهر میترسم حقم بخورن جکارکنم؟؟؟

    1. سلام اقا محمد
      پارسال بیست نفر غیربومی گرفت
      ضمنا اگه به لبست اعلام شده دقت کنید متوجه خواهید شد که براشون ردیف نوشته،نه رتبه
      شاید رتبه یک تا ببست، ده تاش بومی باشه
      بیست نفری که بعنوان سهمیع ازاد اعلام میکنن الزاما نباید بومی باشه بهمین خاطر در اسامی نهایی مینویسن سعمیه ازاد(غیربومی)

    2. سلام. منبع معتبری دارید ک بوشهر امسالم ۱۰نفر بومی؟ رتبه شما چند؟ لطفا جواب بدید. منم کانون بوشهرم

  7. سلام
    به نظرتون با داشتن سهمیه ایثارگری و کسب رنبه (جزو ۳۰ درصد سهمیه) و حداقل تراز آخرین فرد
    آیا کانون مربوطه می تواند به قانون تمکین نکند و پذیرفته نشیم؟؟؟؟
    بعدش باید بدویم دنبال شکایت از کانون؟؟؟؟

  8. سلام آقای هوشیار عزیز. در خصوص تبصره ماده۳که دوستان اشاره دارن امکانش هست توضیحی بفرمایید؟

  9. سلام ،آقای هوشیار چرا همه اش جواب بچه های ایثار گر رو می دین چرا جواب ما رو نمی دید ،الان این ایثارگران اگر مثلاً یکیشون رتبه اش پایین شده باشه و از سهمیه قبول نشه ولی آزاد قبول بشه ،از سهمیه ی آزاد حساب می شه یعنی هم این طرفی سود می کنن هم اون طرفی یا نه اگه سهمیه ی خودش قبول نشه حتی اگه پایین باشه از سهمیه ی ما کم نمی شه ؟شما می گین سهمیه ی خودشون و پر می کنن خوب اگه کشیده شدن سهمیه ی ما چی ،اینطوری که به ضرر ما می شه ،حتما جواب بدید منتظرم ،ممنون

    1. سلام

      به نظر می رسد ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت ملغی شده است و بنا بر این داوطلبان سهمیه ایثارگران حتی اگر نمره بالاتر از داوطلبان سهمیه آزاد هم کسب کرده باشند نمی توانند خارج از ظرفیت ۳۰ درصد متعلق به خود پذیرفته شوند

  10. سلام جناب هوشیار.خداقوت
    من رتبه۱۱۳سهمیه کانون مرکز با تراز ۸۰۴۳ هستم.سهمیه من از نوع پنج درصد هست.الان گیجم نمیدونم چجور حساب میشه.آیا همه سهمیه دارها رو یه کاسه میکنن یه بین پنج درصد و بیست و پنج درصد تفکیک میکنن.میشه یه توضیح روشن بدید.ممنون

    1. شما اطلاعیه پنج دی اسکودا بخونید متوجه میشید بله همه سی درصد هستن موضوع پنج درصد برای استخدام شامل ازمون وکالت نیست تبریک قبول شدید

  11. سلام جناب هوشیار عزیز
    با این وضعیت مبهم، لطفا بفرمایید در کانون اصفهان با رتبه ۴۰ و تراز ۷۱۵۰ و سهمیه ایثارگری، احتمال پذیرش نهایی وجود داره یا خیر؟
    با سپاس

  12. سلام جناب آقای هوشیار و خدا قوت من رتبه ۴۷۶ با سهمیه آزاد در کانون مرکز را کسب کردم به نظر شما قبولی من صد در صد است؟ و اگر قبول شم با این رتبه در کدوم از شهرهای کانون مرکز مورد پذیرش واقع میشم ؟

    1. مگه مرکز ۱۱۰۰ ظرفیت نداره؟
      خب
      حالا اگر به فرض همه ۳۳۰ ایثارگر پر بشن میمونه از ۱۱۰۰ تا چندتا؟۷۷۰
      حالا شما رتبتون زیر ۷۷۰ هست یا نه؟
      خب به نظرتون الان باید خاطرتون جمع باشه یا نه؟
      در هرحال تبریک برای قبولیتون

      1. سلام ممنون از جوابتون میخواستم بدون با این رتبه در کدوم از شهرهای کانون مرکز قبول میشم؟

  13. استاد هوشیار
    الان تکلیف این کسایی که سهمیه ایثارگر هستن اما ترازشون از قبولی های سهمیه عادی بیشترِ چیه؟ با سهمیه عادی حساب میشن؟ تو اطلاعیه ثبت نام اینجور گفت

  14. سلام
    آقای هوشیار با تشکر از مطلب ارایه شده به نظرم در این مطلب تبصره ذیل ماده ۳ را لحاظ نکردید در صورتی که این تبصره مطابق قانون باید لحاظ شود به عبارتی دیگر امسال قطعا بیشتر از ۳۰ درصد سهمیه قبولی خواهد داشت
    دوستان ایثارگر خیلی نگران نباشند بستگی به تراز نفرات برتر دارد که با توجه به اطاعات اعلامی بطور مثال رتبه ۴۳۰ کانون مرکز از سهمیه ایثارگران قبول خواهد شد مطابق تبصره۳

    جناب هوشیار لطفا در صورت صلاحدید اصلاح بفرمایید
    با تشکر و احترام

      1. بعید میدانم ، تبصره ماده ۳ به قوت خودش باقی است ،البته با احترام به نظر آقای هوشیار ،ایشون هم قطعی اعلام نظر نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا