بخشنامه نظارت بر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی ابلاغ شد

اختبار- معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ابلاغ بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی ادارات کل ثبت استان ها را موظف به نظارت بیشتر بر عملکرد دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی کرد.

با توجه به نکات آموزشی این بخشنامه مرتبط با درس مدنی یک و ماده ۷ قانون مدنی و ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه مطالعه ی متن این بخشنامه در ادامه نوشته به دانشجویان عزیز توصیه می شود.

برای مطالعه ی متن بخشنامه به ادامه نوشته بروید:

بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی

ادارات کل ثبت اسناد واملاک استانها

با توجه به اینکه مطابق اصول دوازدهم و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیروان مذاهب اسلامی غیر شیعه و نیز اقلیت های دینی زرتشتی ، کلیمی و مسیحی در احوال شخصیه تابع آئین و احکام مذهب و دین خود می باشند ،‌در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحیت به سردفتری ازدواج و طلاق مختص پیروان دین یا مذهب خود منصوب می شوند . لذا مؤکداً متذکر می شود :

۱- سران دفاتر ازدواج و طلاق اهل تسنن و اقلیت های دینی ، به منظور ثبت وقایع مربوط به هم کیشان خود انتخاب و منصوب شده و این مهم در ابلاغ آنها نیز درج گردیده است . لذا با توجه به محدود بودن اذن آنها ، صرفاً مجاز به ثبت وقایع مربوط به اهل مذهب یا دین خود هستند و نباید در امر ثبت ازدواج و طلاق سایر افراد مداخله نمایند .

۲- ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها به سران دفاتر ازدواج و طلاق غیر شیعه ( اعم از مسلمانان اهل سنت و اقلیت های  دینی ) تکلیف نمایند در طرح تابلو و سربرگ دفتر و کاربرد عناوین خود ، عبارت صریح و روشنی که اختصاص دفتر ایشان به مذهب یا اقلیت خاص را گواهی دهد درج نمایند .

۳- عدم رعایت حدود اذن در تنظیم اسناد مربوط به ازدواج و طلاق و نیز عدم اجرای تکلیف مقرر در بند ۲ جهت رسیدگی انتظامی به اداره کل امور اسناد و سردفتران گزارش شود .

احمد تویسرکانی

معاون رئیس قوه قضائیه و

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا