ایجاد امکان نقد و بررسی آرای محاکم دادگستری در سامانه «تناد»

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد :

ایجاد امکان نقد و بررسی آرای محاکم دادگستری در سامانه «تناد»

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به سامانه «تناد» گفت : «تناد» یا سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور آرای صادره از محاکم را به صورت برخط در معرض تحلیل صاحب نظران قرار می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به فعالیت‌های سامانه تناد، گفت : تناد یا سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستریها و دیوان عالی کشور سامانه ای برای تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور است که با در نظر گرفتن حفظ حریم خصوصی افراد، آرای صادره از سوی محاکم را به‌ صورت برخط (آنلاین) در معرض تحلیل و نقد صاحب‌نظران و متخصصان قرار می‌دهد.

وی اعمال رویه ‌های صحیح جهت پرونده های مشابه را یکی از نتایج استفاده از این سامانه دانست و افزود : در صورت استفاده صحیح از این سامانه و نظرات اشخاص اهل‌فن، نتایجی از قبیل اعمال رویه‌های صحیح جهت پرونده‌های مشابه، بالا رفتن درک مفاهیم و ادبیات قضایی در بین اشخاص، دقت بیش‌ازپیش کارشناسان در ارائه نظرات و آرا استخراج می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه به مراحل کاربری این سامانه اشاره و تصریح کرد:جهت استفاده از این سامانه کاربران بایستی ابتدا از طریق سامانه ثنا ثبت‌نام کرده، سپس به تناد دسترسی پیدا کنند.

وی افزود : هرکاربر توسط مدیریت، سیستم دسترسی مربوط به خود را دریافت می‌کند. این دسترسی می‌تواند شامل نوع کاربر (کاربر عادی، کارشناس)، مجوز ارزیابی‌ها، ارسال نظرات، مشاهده کنترل پنل، مجوز دسترسی به قسمت مدیریت سامانه می‌باشند.

شهریاری اظهار داشت : کاربران با توجه به دسترسی‌هایی که دارند می‌توانند اطلاعات مربوط به دادنامه‌های قضایی را مشاهده نمایند با این حال اطلاعات مربوط به اشخاص و با هدف حفظ حریم خصوصی آن‌ها حذف گردیده است.

وی با بیان اینکه کاربران می‌توانند هر دادنامه را ارزیابی کنند، گفت : کاربران می ‌توانند با توجه به شاخص‌هایی که برای آن کاربر تعریف شده امتیاز بدهند. کاربران می‌توانند کلیدواژه‌هایی را ذیل یک دادنامه پیشنهاد کنند و در صورت تأیید، آن کلیدواژه نمایش داده خواهد شد.همچنین کاربران می‌توانند نظرات، نقدها و مستندات خود را در مورد هر دادنامه ارائه بدهند که در صورت تأیید آن‌ها ذیل دادنامه نمایش داده خواهند شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریج کرد : کاربران می‌توانند پس از بررسی دادنامه‌ها، گروهی از دادنامه‌ها رو را جهت اعمال وحدت رویه پیشنهاد نمایند که در این صورت پس از بررسی و تأیید مدیریت سامانه، دادنامه‌های مورد نظر در گروه‌های وحدت رویه قرار خواهند گرفت. همچنین می‌توانند دادنامه‌های مورد علاقه خود را در یک گروه قرار دهند و آن‌ها رو را به‌راحتی دنبال کنند.

وی افزود : کاربران می‌تواند جدیدترین آرا، ده رأی بالا (ده دادنامه‌ای که بیشترین بازدید را داشته‌اند)، آرای مشابه هر دادنامه و پروفایل شخصی خود که شامل اطلاعات شخصی کاربر است را مشاهده کنند. از دیگر امکانات این سامانه قسمت جستجوی آن است که عبارتی را در تمامی قسمت‌های دادنامه‌ها از جمله متن دادنامه، عنوان دادنامه، موضوع آن، کلید واژگان مربوط به دادنامه جستجو می‌نماید.

شهریاری با بیان اینکه فیلتر دادنامه یکی دیگر از بخش‌های این سامانه است، اظهار داشت : قسمت فیلتر دادنامه به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر به دادنامه‌های مورد نظر دسترسی داشته باشند. فیلتر بر اساس موضوع خواسته، اتهام، مرجع قضایی، موضوع رأی قاضی وجود دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت:بخش دیگر این سامانه، پنل مدیریتی آن است که به مدیران این سامانه مجوزهای لازم جهت فعالیت‌های مختلف را خواهد داد. مشاهده و فیلتر دادنامه‌ها در این پنل طراحی شده است. کاربر در این قسمت می‌تواند دادنامه‌های جدید را تأیید و رد کند و به گروه‌های کاربری ارتباط دهد.

شهریاری اظهار داشت : در این قسمت کاربر می‌تواند با فیلترهایی که وجود دارد دادنامه‌های مورد نظر را ببیند. فیلتر بر اساس موضوع خواسته، اتهام، مرجع قضایی، موضوع رأی، قاضی، شماره دادنامه و تاریخ وجود دارد. لازم به توضیح است دادنامه‌هایی که صفحه اصلی وجود دارد، همان دادنامه‌هایی است که در اینجا تأیید شده‌اند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص بررسی و تأیید اطلاعات ارسال‌شده هم گفت : کاربر در این قسمت می‌تواند ارزیابی کاربران و کارشناسان، مستندات قانونی، مستندات فقهی، نقد رأی، نظرات، کلیدواژه و وحدت رویه‌های ارسالی از سوی سایر کاربران را تأیید و رد کند.

وی با بیان اینکه معرفی گروه‌های کاربری نیز در بخش دیگری از این پنل دیده شده است،گفت : کاربر در این قسمت می‌تواند گروه کاربری را به‌صورت درختواره‌ای معرفی کند. ارتباط کاربران با گروه‌های کاربری نیز لحاظ شده است که کاربر در این قسمت می‌تواند کاربرهای ثبت نام شده در سامانه را به گروه‌های کاربری موجود اختصاص دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا