اعتراض بهمن کشاورز به خبر ساعت ۲۲ روز ۱۷ تیر شبکه سه سیما

در نامه رئیس اسکودا به معاونت حقوقی و مجلس صدا و سیما عنوان شد:

صدا و سیما در انعکاس اخبار راجع به ظرفیت آزمون وکالت بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند

پایگاه خبری اختبار- رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای به معاونت حقوقی و مجلس صدا و سیما نسبت به پخش خبری مبنی بر «شکایت جمعی از فارغ‌التحصیلان حقوق به شورای رقابت درباره انحصاری بودن حرفه وکالت» در بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه سیما اعتراض کرد

به گزارش پایگاه خبری اختبار، متن نامه بهمن کشاورز به معاون حقوقی و مجلس صداوسیما به این شرح است:

بسمه تعالی

به: معاونت محترم امور حقوقی و مجلس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

از: اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران 

درباره: خبر منتشر شده از شبکه سه سیما در اخبار ساعت ۲۲ روز ۱۶/۴/۹۶ 

احتراماً در روز و ساعت فوق مطالبی به شرح آتی از شبکه سوم سیما پخش شد:

«جمعی از فارغ التحصیلان حقوق به خاطر آنچه که انحصاری بودن حرفه وکالت خواندند به شورای رقابت شکایت بردند. این فارغ التحصیلان معتقدند عدم صدور مجوز شغل به دلیل اشباع بازار، ایجاد انحصار و خلاف قانون است. پیش از این معاون قوانین مجلس هم تعیین ظرفیت برای حرفه وکالت را خلاف قانون اعلام کرده بود.»

بدیهی است صدا وسیما وظیفه و تکلیف خبررسانی را بر عهده دارد و ما نیز نه تنها این رسالت را قبول داریم بلکه با تمام وجود آرزو داریم که صدا و سیما وظیفه خود را به نحو احسن و کامل و آنگونه که باید انجام دهد. 

لکن تصدیق می‌فرمایند یکی از شرایط خبررسانی درست، رعایت بی‌طرفی و ارائه اطلاعات به نحوی است که بیننده و شنونده با داشتن آگاهی کافی، امکان قضاوت درست را -ولو به اجمال- داشته باشد. 

از تجزیه و تحلیل این خبر کوتاه رعایت این شرایط لازم استنباط نمی‌شود زیرا: 

۱. سخن از «جمعی از فارغ التحصیلان حقوق به میان آمده که از سه نفر تا بی‌‌نهایت را دربرمی‌گیرد و معلوم نیست شبکه سه از کجا و چگونه به تعداد تقریبی دست یافته است؟» 

۲. مقولاتی چون «انحصاری بودن حرفه وکالت»، «اشباع بازار»، «خلاف قانون»، «عدم صدور مجوز» همه و همه مسائلی در خور بحث و بررسی است. 

اما سوابق نشان می‌دهد که آن سازمان محترم علاقه‌ای به این بحث و فحص در همه امور ندارد و اگر اقدامی هم صورت می‌دهد؛ مثلا به صورت برگزاری برنامه زنده با حضور مردودان آزمون ورودی کانون‌های وکلا است که نتیجه آن رسمیت و مشروعیت بخشیدن به جریانی است که منشا آن معلوم نیست و تقارن آن با انتخابات ریاست جمهوری شبهات جدی را در اذهان ایجاد کرده و اینک نیز احتمال وجود انگیزه‌های خاص در کارگردانان قضیه و سوء استفاده از آنان از هیجان و توان جوانان بیگناه و جویای کار منتفی نیست. 

در عین حال این پرسش نیز در ذهن مطرح می‌شود که چگونه این موضوع توجه آن سازمان را جلب کرده که در جایگاه خبر اول ساعت ۲۲ شبکه سه قرار گرفته است. حال آنکه بسیاری اعتراضات و تجمعات دیگر راجع به مسائلی که با بود و نبود معترضان بستگی دارد جایگاه خبررسانی و پخش پیدا نمی‌کند؟ 

۳. شورای رقابت مرجعی است با وظایف خاص که اگر به قانون مربوط به آن مراجعه شود ارتباطی بین شورای مذکور و کانون‌های وکلا و موضوع کارآموزی و جذب کارآموز ملاحظه نخواهد شد. گمان نمی‌رود عنوان شدن نام این شورا و انتساب اقدام خلاف قانون به کانون‌های وکلا بدون هیچ توضیح و تفسیر اقدام درست و بی‌طرفانه‌ای برای یک رسانه ملی باشد. 

۴. اعلام نظر معاونت قوانین مجلس که «… تعیین ظرفیت برای حرفه وکالت را خلاف قانون اعلام کرده…» از رسانه ملی در حالتی که حدود اختیارات و وظایف این معاونت روشن است ایضاً با روش بی‌طرفانه‌ای که صدا وسیما باید داشته باشد سازگار نیست. 

اگر این معاونت اختیار اعلام نسخ و یا تخصیص خوردن قوانین را داشت، به وجود مجلس شورای اسلامی نیاز نبود!

در خاتمه با تصریح به اینکه کانون‌های وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران آماده گفت‌وگو، منحصراً با مقامات مسول و رسمی و در حد صلاحیت آن‌ها هستند خواهشمند است مقرر فرمایید ترتیبی داده شود که توضیحات کانون وکلا در‌‌ همان برنامه و‌‌ همان ساعت پخش شود.

با درود و سپاس 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران 

بهمن کشاورز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    ازمون وکالت ۱۳۹۶ سوالات بسیار طولانی داشت و نه تنها نص محور نبود سوالات اختلافی زیادی داشت
    و در ضمن حوزه ها زمان رو از وقتی قران پخش میشد گرفتن و زمانی هم صرف پر کردن پایین پاسخنامه میشد و حدود ساعت ۹:۱۰ شروع شد و راس ۱۱ جمع شد
    درست این مشکلات برای همه بود ولی این ازمون بیشتر شبیه ازمون اعصاب بود تا سنجش علم
    لطفا اگه اعلام میشه نص محور….تعریف نص محور رو هم مشخص کنید شاید شرکت کنندگان نمیدانند…

  2. سلام جناب آقای کشاورز بنده دانشجو phdخصوصی هستم چندسال پشت این آزمون توقف کردم من لیسانس ارشد وحتی از سد دکتری گذشتم اما چون علمم پایین هستش همچنان متوقف هستم من ۳۲مقاله نوشتم ودارم .در عوض یکی از دوستان بعد بازنشستگی مسافرتش رفت اومد پروانشو گرفت چون با سواد بود

    1. سلام
      واقعا شما قبول نشدید؟!!!!!
      به نظر من مطالعه کافی نداشتید وگرنه با معلومات قبلی نمیشه در این آزمون قبول بشید، مقاله نوشتن با استدلال و حل تست متفاوت هست، باید تسلت بر کلیه قوانین داشته باشید، اگر تلاش کنید مطمین باشید قبول میشید، من با تلاش و مطالعه تونستم هم وکالت هم ارشد و هم قصاوت قبول بشم، شما که فرد فرهیخته ای هستید بعیده طرفدار شایسته سالاری و انتخاب اصلح نباشید، اگر بنا به مدرک ارشد و دکتری باشه که همه از دانشگاه آزاد و پیامنور میگیرند.

  3. سلام
    خیلی جالب هست که افرادی از دانشگاه آزاد و پیام نور در آزمون وکالت قبول میشوند،اما دوستان اعلام کرده اند که از دانشگاه تهران یا با ارشد خصوصی قبول نمیشوند، دلیل این امر اگر صحت داشته باشه اینه که شما دوست دارید بدون مطالعه و زحمت آزمون قبول بشید، مشکل بزرگ مردم ایران مدرک گرایی هست، در صورتی که داشتن مدرک دلیل بر سواد کافی نیست، علم حقوق نیاز به تکرار داره وگرنه دکترای حقوق هم بیسواد حساب میشه، مطمین باشید همین الان هم پروانه وکالت مثل مدرک ارشد و دکترا فاقد ارزش و اعتبار هست اما ببینید روزی که بهتون پروانه وکالت بدهند و شما پروانه نگیرید، جز تعداد افراد دلال و کلاهبردار که بتوانند استفاده ابزاری داشته باشند، خداوند عالم به همه امور

    1. سلام
      دوست عزیز اینطورام که شما میگین نیست من خودم فارغالتحصیل دانشگاه ازادی بودم که اصلا تو این ۲ ۳ سال اخیر تو وکالت قبولی نداشت و دانشگاه تقریبا شناخته شده ای هم است بعداشم ازمون وکالت یک ازمون حقوقی شغلی و کاربردی است نه ازمون علمی و صرفا تئوری. البته اینو قبول دارم که ازمون تستی سنجش دقیقی برای تعیین میزان سواد داوطلب نیست اما این ازمون جز ازمون های استاندارد بوده و در وضعیت فعلی بهترین ازمون و سنجش داوطلب است.

  4. استاد محترم جناب آقای دکتر بهمن کشاورز

    ابتدا کاش جواب دوست عزیزمون حیدر نازنین رو می دادید واقعا چرا نباید کسی که در دانشگاه تهران با آن همه مشقت با معدل ۱۸ فارغ التحصیل شده نباید در آزمون وکالت قبول نشود ……
    نمیخواهید بگویید ایشان بی سواد هستند !!

    و نکته بعدی استاد عزیز چیزی که عوض داره گله نداره …….
    شما مثل اینکه خیلی براتون گران تمام شده این خبر ولی حتی یک انتقاد ساده رو در سایت اسکودا و یا به طور کلی در سایت هیچکدام از کانون های وکلا چاپ نمی کنید …….
    اگر کمی انتقاد پذیر بودید به راحتی از خیر این خبر می گذشتید ولی شما الان چند روز است درگیر این موضوع هستید

    استاد عزیز کاش شما از بی طرفی صحبت نمی کردید شما بعنوان رئیس کانون وکلا با وجودی که می دانید بحث بومی کردن خلاف قانون است ولی هرگز بی طرفی خود را اعلام نکرده و همیشه طرف رؤسای کانون های مورد نظر را گرفتید

    1. دوست عزیز اگر به پیامهای ارسالی در همین اختبار توجه کنید میبینید که تقریبا همه خود را با سواد و عالم میدونند،از فارغ التحصیل پیام نور که هماوردخواهی میکند و خواستار مباحثه با فارغ التحصیل سراسری میشود تا …..
      بفرمایید اقای کشاورز به چه طریقی میتوانند جز کنکور به علم و سواد من و ایشان پی ببرند؟
      قطعا همانطور که نمیشه انتظار داشت فارغ التحصیل دانشگاه پولی و بدون کنکور با تلاش قبول نشود همانطور هم نمیشه انتظار داشت لزوما هر فارغ التحصیل دانشگاه تهرانی قبول شود و این از ویژگیها و حسن های رشته های نظری است
      .امیدوارم حقوق خواندن ما کمک کند حداقل دیدی منطقی و استدلالی به موضوعات داشته باشیم و نه مثل دید عوام

    2. آزمون وکالت با دانشگاه تهران و بهشتی و علامه که روزگار را با جزوه های بی اساس به سر می گذرانند متفاوت است.

  5. سلام آقای کشاورز در همه جای دنیا و حتی ایران خودمون امتیازهای ویژه را برای افرادی که نخبه هستند و دارای تحصیلات بالاتر هستند دادند ولی در رشته ما این امتیاز ات ویژه را برای افرادی که باز نشسته شده و نیازی به شغلی ندارند و یا هیأت علمی دانشگاه که عملا شاغل هستند دادید آیا این عمل در راستای اقتصاد مقاومتی است یا در راستای فرمایشات رهبری است،!!!!! شما عملا جلو فارغ التحصیلان را گرفتید و مانع اشتغال به بهانه های واهی هستید
    حقیر فارغ التحصیل ارشد با معدل ۱۸ از دانشگاه تهران هستم ولی چند سال از سد شما نمی توانم عبور کنم چرا ؟!!!

    1. والا حاجی درس نخوندن توجیه میخواد؟؟ مگه هر کی دانشگاه معروف قبول بشه همیشه باید دراوج بمونه . یادم نفر اول کانون وکلای ما تو اختبار وکلا نفر یکی به اخر شد. هر کی هرقدر پول بده اش میخوره.

    2. جناب آقا
      بنده فقط ۳ ماه برا آزمون وکالت مطالعه کردم و بدون هیچ کلاس آموزشی قبول شدم . حال یه نخبه چطور آزمون رو یه سد میبینه برا من جای سواله؟چرا؟

    3. دوست عزیز حقوقی .متاسفانه قانون اشتغال بازنشسته ها توسط مجلس تصویب شده و قطعا اقای کشاورز در این مورد دخیل نبوده اند و فکر نمیکنم ایشان هم با این موضوع موافق باشند .ولی چون قانون است مجبور به تمکین هستند.
      شما باید درخواست نسخ قانون را از مراجع ذی صلاح بخواهید و نه از کسی که در این مورد صلاحیت ندارد.
      اگر دقت بیشتری داشتید لازم نبود من این بدیهیات حقوقی را برای شما ذکر کنم

    4. سلام
      آزمون وکالت آزمون جامع هست، که هم مباحث حقوقی و هم مباحث کیفری را مطرح میکند، داشتن ارشد حقوق در یکی از گرایش ها دلیل نمیشود که شخصی حتما بتواند در آزمون وکالت قبول شود، باید سطح معلومات داوطلب در تمامی دروس به یک حدنصاب معقول برسد، و این امر حاصل نمیشه جز با ممارست و مطالعه تمامی مطالب، باید یه مقدار تلاش و زحمت کشید تا به مطلوب برسیم، صرف مدرک نشانگر سطح معلومات نیست، اگر این آزمون وکالت نبود، هیچ وکیلی حداقل یک بار تمام قوانین را نمیخواند و به همان دروس پاس شده دانشگاه اکتفا میکرد، تمامی دستگاه های دولتی هم جدا از مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس آزمون کتبی برگذار میکنند و علاوه بر آن مصاحبه هم دارند

    5. وقتی شخصی با تفاوت یک تست زدن اشتباه از قبول شدن دانشگاه بهشتی(ملی)یا دانشگاه تهران یا علامه بازمی ماند از صفت نخبه بودن خارج و آن شخص که یک تست بهتر زده است نخبه نامیده می شود!!! پس اگر نخبه هستیددر آزمون وکالت نیز نخبه بودن خود را نشان دهید مگر نه این است که صفت نخبگی باید تدوام داشته باشد و شاید هم یک بار مصرف است.در این مورد تاملی باید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا