اظهارات مدیر گروه آموزشی حسن زاده درباره کلید آزمون وکالت ۹۵

مدیر گروه آموزشی حسن زاده:

"تکلیف داوطلب آزمون وکالت چیست؟"

با اعلام کلید آزمون وکالت ۱۳۹۵، بار دیگر اضطراب و نگرانی برای داوطلبان این آزمون ایجاد شده است. از آنجا که پیش‌تر بزرگان و استادان رشتۀ حقوق، انتقادات دلسوزانه و خردمندانۀ خود را دربارۀ این کلید اعلام نموده‌اند؛ اینجانب قصد دارم از دیدگاه داوطلبان عزیز به بررسی موضوع بپردازم.

لازم به ذکر نیست که سؤال‌های آزمون امسال نیز مانند سال‌های قبل، سؤال‌هایی مفهومی واستدلالی بود و داوطلبانی در آن موفق خواهند بود که ذهنی استدلالی داشته و علاوه بر آن، از مهارت تست‌زنی نیز بهره‌مند باشند. لیکن تعداد کمی از سؤال‌های آزمون امسال از مبحث های اختلافی بودند و بعضی گزینه‌ها نیزجامع افراد و مانع اغیار نبود؛ به‌نحوی که استادان علم حقوق نیز پاسخ‌های متفاوتی به آن‌ها داده‌اند، آن هم با وجود کتاب‌ها و منابعی که پیش روی ایشان بوده و با آرامش و فراغ بال و فرصت زیاد.
به خاطر حفظ حقوق داوطلبان، بنا بر این بوده است که سؤال‌های آزمون از مباحث اختلافی طراحی نشود، اما در آزمون وکالت ۹۵ شاهد چندین سؤال اختلافی هستیم. به‌عنوان نمونه، سؤال‌های ۴۱ و ۶۰  قانون تجارت. در برخورد با این سؤال‌ها، داوطلب قوی هر دو نظر را، هم نظر موافقان نص ماده و هم نظر مخالفان، می‌داند ولی تکلیفش مشخص نیست که کدام نظر مراد طراح است؟ و جالب آن که در پاسخنامۀ منتشر شده، پاسخ این دو سؤال برخلاف نظر اساتید، موافق ظاهر ماده است! اگر سؤالات بر اساس ظاهر مواد قانونی طراحی می‌شود، همچنان که بارها نیز به این مهم از طرف مسئولان کانون‌های وکلا اشاره شده است، نظر موافقان نص ماده ارجح است؛ درحالیکه در کلید هر دو سؤال، نظر اساتیدِ مخالف ظاهر قانون پذیرفته شده است. جالب اینجاست که داوطلبانی که ظرافت این قبیل سؤال‌ها را نمی‌دانند، گزینۀ صحیح را انتخاب می‌کنند و داوطلب قوی، به خاطر اطلاعات حقوقی گسترده‌اش، با انتخاب گزینۀ غلط، امتیاز زیادی را از دست می‌دهد؛ زیرا سؤال‌هایی از این دست، تراز و امتیاز بالایی نسبت به دیگر سؤال ها دارند.

چنانچه هدف کانون‌های وکلا، جذب متقاضیان با سواد و اهل اندیشه و استدلال باشد، می‌بایست از طرح سؤال‌های اختلافی و غیراستاندارد اجتناب کند؛ زیرا سؤال‌های این‌چنینی برای آزمون‌های تشریحی و سنجش قدرت تحلیل آزمون‌دهندگان مناسب هستند.

نکتۀ دیگر آن که مگر هدف معرفی درس «اصول فقه» به‌عنوان منبع آزمون وکالت، کمک به درک و تفسیر مواد قانونی نیست؟ و اگر چنین است، آیا طراحی سؤال‌های تعریفی و همچنین عین مثال حقوقی از کتابی خاص که ۹۰ درصد داوطلبان با آن آشنایی ندارند، جامعه حقوقی را به سوی این هدف سوق می‌دهد یا داوطلب را ناچار می‌کند که فقط مشتی مثال و تعریف را حفظ نماید، بی آنکه توجهی عمیق به کاربرد آن در عرصه قضاوت و وکالت و پرونده های عملی داشته باشد؟

به علاوه در این وضعیت داوطلب ناچار است کتابی خاص را مطالعه نموده و عین عبارات آن را حفظ کند، مثلاً عین عبارت‌های کتاب اصول فقه استاد شریعتی را، در حالی که اصول فقه، ابزار فهم حقوق است و حقوق، دنیای استدلال و تحلیل.

در چنین مواردی، راهکار این است که یا سؤال های اختلافی مطرح نشود یا پیش از برگزاری آزمون، منابع مورد نظر به داوطلبان معرفی شود تا ایشان تکیلف خود را بدانند. این که داوطلب بعد از مشاهده کلیدها متوجه بشود که نباید بر اساس ظاهر ماده به پاسخ میداده است، مصداق تأخیر بیان از وقت حاجت عقلاست (قاعدۀ قبح عقاب بلا بیان).
چه خوب است مسئولان محترم در این خصوص تصمیمی شایسته اتخاذ کنند تا با طراحی سؤال‌های غیر اختلافی و استاندارد و معرفی منابع مناسب و رویه‌ای واحد، داوطلبین کوشا و باسواد بتوانند به این شغل تخصصی ورود پیدا کنند.

در پناه خدای یکتا سالم و پرنشاط باشید.
محمدجوادحسن زاده
وکیل پایه یک دادگستری
مدیرگروه دپارتمان حقوق موسسه آموزش عالی آزاد فناوران توس و گروه آموزشی حسن زاده

با روش های ذیل میتوانید با ما در ارتباط باشید:

تلگرام:

برای ورود به کانال گروه آموزش عالی فناوران توس کلیک کنید
برای ورود به دپارتمان حقوق مؤسسه آموزش عالی فناوران توس کلیک کنید

وب سایت:
برای ورود به وب سایت گروه آموزش عالی فناوران توس کلیک کنید
برای ورود به وب سایت دپارتمان حقوق گروه آموزش عالی فناوران توس کلیک کنید

شماره تماس: ۰۵۱۳۸۶۷۱۱۸۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۸ دیدگاه ها

  1. دوستان سلام چه خبر تازه ای رسیده جون خودتون مارو کمی دلداری بدین هرروز به استرسم افزوده میشه لب مرزی خیلی بده اگه سوالات جزا معاونت در سرقت بشه ومستند بع فعل همه من قبول میشم ایا میشه امیدوار بود که پاسخها فرق کنه

    1. دلت رو خوش نکن نسرین خانم که این ۲ تا سوال یا چندتا سوال عوض بشه حتما قبولی ، چونکه وقتی عوض بشه واسه همه عوض میشه واسه اونهایی که مثل من و شما درس خوندیم نمره مون بالا میره … حالا که درست زدیم جواب رو اما اسکودا حرف دیگری میزنه ، از همه بدتر این هست اگر سال بعدی مشابه این سوال رو بدن دقیقا تکلیف داوطلب چیست ؟ چه پاسخی بابد بده ؟

      1. اقا مهدی کدام کانون هستید ایا با نمره معدل ۱۰ وبیست وپنج قبول میشم کانونم کردستانه

  2. با سلام و احترام برای تمام عزیزان

    من تمام مطالب نوشته شده تک تک شما رو میخونم ولی اعتراضی که مشاهده نکردم که با توجه به اینکه در این رابطه دستی بر آتش دارم اینکه چرا شما تمام اعتراضات رو متوجه سوالات و جوابها میکنید چرا یکی نیست که به این موسسات خصوصی اعتراضی بکنه ( با توجه به اینکه ممر درآمد من همین موسسات هست ) که بابا جون چرا برای جواب دادن به سوالات برهم پیشی میگیرید !!!!!!

    به مقدسات قسم اگه دوستان همکار بنده لطف میکردن و یه سال جواب نمیدادن مطمئن باشید جوابها همین بود که شما میفرمایید ولی امان از جنگ قدرت …………..

    طراحان محترم سوالات دقیقا هر سال جوابی رو میدن ( البته تو سوالات اختلافی و تعیین کننده ) که خلاف جواب تمامی موسسات باشه ………..

    و بقول مهدیه خانم آخرش هم هر بلایی که بخوان سرتون میارن …………..

    بابک زارعی

    شیراز

    1. سلام آقای زارعی میشه لطف کنید بگید من با این درصدا شیراز میارم مدنی۴۳ ادم۸۶ تجارت۸۶ اصول۴۰ جزا۴۰ کیفری ۷۷ معدل تقریبا ۱۲/۷۰ به خدا خیییییلی استرس دارم

  3. کلید اعلامی برای جزا و اصول واقعا مشکل داره اگر اصلاح نشه باید بریم یه فکر اساسی به حال خودمون کنیم نمیدونم چرا رییس اسکودا گفته ایرادات وارد نیست!

  4. سلام من معدل امسالم با این سوالای اختلافی می شه ۱۱.۳۲ کسی می تونه بگه کف معدل خراسان چنده ؟
    و آیا من خراسان قبول می شم ؟

  5. با عرض سلام وتشکر از زحمات استاد عزیز و دلسوز جناب آقای حسن زاده واقعا دستت درد نکند

    1. با سلام

      البته همه اساتید دلسوز هستن ولی صحبتهای این بزرگوار رو چندین بار خوندم و سوالی از خدمت این عزیز بزرگوار دارم اگر استاد فرزانه خودشون طراح سوالات بودن یعنی ۱۲۰ سوال همگی درست بود ………

      شما تو همین سایت نگاه کنید به کرات با معدلهای ۱۳ و ۱۲ برخورد میکنید که همشون قبول میشن و اعتراضی هم ندارن یعنی سوال ۴۱ و ۶۰ تجارت و ۹۲ و ۱۰۰ تجارت برای اینها نبوده ……

      از لحاظ سوالات اصول هم باید به فرمایشات استاد بزرگوار اضافه کنم چرا قبل از سال ۹۰ ایشون از سوالات اصول ایراد نمیگرفتن اون موقع که همه سوالات تعریفی بود !!!!!!!!

      موفق باشید

  6. ممنون از نظر مدیر این موسسه
    اما این حرف ها باعث نمیشه کسی در این موسسه ثبت نام کنه

  7. سلام

    دوستان سوالات ۹۲ و ۱۰۰جزا اشکالی در طراحی ندارن اما در پاسخنامه جواب هاشون اشتباه زدن و متاسفانه اشتباه هم در نتیجه اصلاح کردن. لطفا جناب کشاوز جواب صحیح این سوالات را در نظر بگیرید و دوباره اصلاح فرمایید تا عدالت رعایت شود

    1. قسمت وب سایت اقای روحانی قسمت درباره من تیتر اخر نوشته تماس با من برید وبنویسید که چه برسرمان میارن سلام دوستان ترا خدا دیگه بس کنید فقط عمل کنید بنده الان با ورود به سایت ریاست جمهوری قسمت ارسال پیغام با ایشان قضیه را مطرح نمودم وادرس سایت اختبار را همبرای دیدن اعتراضات ونحوه اعمال تصمیمات غلط کانون را به استحضار ایشات رسانم تقاضا دارم هرکس به نوبه خود به ادرس ایشان در سایت وب سایت خصوصی اقای روحانی وارد شده واظهار شکایت فرمائید تا شاید با دخالت ایشان که خود نیز یک وکیل میباشد فرجی برایمان گردد با احترام برای دوستانی که واقعا عمل میکننددد

  8. سلام

    دوتان سوالات ۹۲ و ۱۰۰جزا اشکالی در طراحی ندارن اما در پاسخنامه جواب هاشون اشتباه زدن و متاسفانه اشتباه هم در نتیجه اصلاح کردن. لطفا جناب کشاوز جواب صحیح این سوالات را در نظر بگیرید و دوباره اصلاح فرمایید تا عدالت رعایت شود

  9. سلام و عرض ادب

    لطفا بفرمایید:

    با معدل ۱۳.۶۹ در کانون البرز احتمال قبولی در چه حد است؟

    تشکر

  10. از مسوولان درخواست میکنم گزینه سوالات ۸۴ ، ۹۲ و ۱۰۰ جزا رو تغییر بدهند یا این سوالات رو حذف کنند.

  11. جالبه آقای کشاورز مصاحبه کرده ایرادات وارد نیست .سوال ٧١ و ٧٩ اصول که ١٠٠درصد اشتباهه.سوال جزام باز اشتباه داره.متاسفم که عدالت رعایت نمیشه..نتایجم فعلا معلوم نیست احتمالش زیاده هفته بعد اعلام شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا