اظهارات معاون حقوقی قوه قضاییه در مورد اصلاحیه آیین دادرسی کیفری

معاون حقوقی قوۀ قضائیه در نشست خبری با موضوع اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری :

اصلاحیه آیین دادرسی کیفری مشکلات عملی این قانون را بر طرف کرده است

در این اصلاحیه برای حضور وکیل در مرحله تحقیقات جرایم سازمان یافته و علیه امنیت داخلی و خارجی محدودیت پیش بینی شده است

به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست خبری با موضوع اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲، اظهار کرد: قانون آیین دادرسی کیفری اول تیرماه اجرایی می‌شود و با اجرای این قانون تحول مهمی در سیستم قضایی اتفاق می‌افتد.

خدائیان درباره طرح اصلاح آیین دادرسی کیفری که به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: این طرح بیشتر مشکلات عملی اجرای این قانون را برطرف کرده و در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان، ضمیمه قانون آیین دادرسی کیفری می‌شود. به عنوان مثال در طرح مذکور پیش‌بینی شده که دادگاه‌های کیفری ۱ یا اطفال و نوجوانان که در قانون مذکور با سه قاضی تشکیل می‌شود، اگر این سه قاضی نبود با دو قاضی تشکیل شود.

وی ادامه داد: در این طرح آمده که بازپرس بدون تحقیقات به ضابطین نظرش را ارجاع می‌دهد ولی در خود قانون آیین دادرسی کیفری مطرح شده که کلیه تحقیقات توسط بازپرس انجام می‌شود. همچنین در مورد حضور وکلا در محاکم ممانعتی به عمل نیامده ولی در اصلاحیه مذکور پیش‌بینی شده که حضور وکیل در جرایمی که سازمان یافته و علیه امنیت داخلی و خارجی است که حضورش در مراحل اولیه تحقیق مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مغایر محرمانه بودن تحقیقات است به تقاضای بازپرس و دادستان از حضور وکیل در مدت محدودی در مرحله تحقیقات مقدماتی ممانعت به عمل می‌آید، البته این موضوع قابل اعتراض در دادگاه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا