اطلاعیه آمار و عملکرد مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

اطلاعیه آمار و عملکرد مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه ای آمار عملکرد خود در سال ۱۳۹۲ را تشریح کرد، در این اطلاعیه اطلاعات آماری مفیدی از تعداد شرکت کنندگان در آزمون ها، دعوت شدگان به مصاحبه و معرفی شدگان به کارگزینی ارائه شده است.

انتشار این اطلاعیه و شفاف سازی عملکرد این مرکز را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود سایر مراجع نیز اطلاعات عملکرد خود را به طور شفاف در دسترس داوطلبان و دانشجویان حقوق قرار بدهند.

 

اطلاعیه آمار و عملکرد مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

آزمون قضاوت سال ۱۳۹۲:
به موجب آیین نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات، مصوب ۱۳۹۲/۲/۲۶ رییس محترم قوه قضائیه، امسال نیز همانند سال گذشته، آزمون تصدی منصب قضاء به صورت سراسری در تاریخ ۱۰ آبان ماه در پانزده شهر برگزار گردید.

در مجموع ۲۵۴۸۹ نفر در آزمون امسال ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۶۱۲۴ نفر مرد و ۹۳۶۵ نفر زن واز نظر نوع تحصیلات، ۲۴۷۰۵ نفردانشگاهی و ۷۸۴ نفر حوزوی بودند.
از بین ۲۲۱۱۴ نفر شرکت کننده در آزمون تستی، تعداد ۹۴ نفر داوطلب دانشگاهی و ۴۵ نفر داوطلب حوزوی که حداقل ۷۰ درصد نمره تراز را کسب کرده بودند، از آزمون تشریحی معاف ومستقیماً به مصاحبه علمی دعوت شدند.
همچنین تعداد ۳۴۶۳ نفر از شرکت­کنندگان که حداقل ۵۰ درصد نمره کل تراز را کسب نمودند به مرحله آزمون تشریحی دعوت شده ­اند که از این تعداد ۳۰۲۴ نفر دانشگاهی(تا رتبه ۳۱۱۶ ) و ۴۳۹ نفر حوزوی(تا رتبه ۴۸۴)می­باشند.


جذب اختصاصی سال ۱۳۹۲:
در راستای سیاست جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضاء از میان واجدان شرایط، در سال جاری نیز ثبت نام دوره جدید به موجب فراخوان مرکز جذب و آزمون ثبت آن از تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ آغاز شد و سامانه ثبت­نام در تارنمای معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در دسترس متقاضیان قرار گرفت.
 تا تاریخ ۹۲/۱۰/۱۸ تعداد ۱۷۸۱ نفر در سامانه ثبت نام نموده­اند  که از این افراد تعداد ۱۰۰۲ نفر (۸۸۰ نفر دانشگاهی و ۱۲۲ نفر حوزوی) ، به مصاحبه علمی دعوت شده ­اند.
از این تعداد مدعوین به مصاحبه علمی، تعداد ۳۲۶ نفر (شامل ۲۸۴ نفر دانشگاهی و ۴۲ نفر حوزوی) قبول وبه اداره کل گزینش معرفی شده ­اند.
 
جذب قاضی ویژه شورای حل اختلاف:
در این خصوص، تعداد ۵۱۴ نفر به مصاحبه علمی مرکز جذب و آزمون دعوت شدند. از میان دعوت شدگان، ۱۹۹ نفر موفق به کسب نمره قبولی در این مرحله شدند و برای طی مراحل بعدی به اداره کل گزینش معرفی شده ­اند.


اختبار ویژه تبدیل وضعیت قضات از آزمایشی به رسمی سال ۱۳۹۲ :
اختبار مزبور در سال جاری حسب معرفی واجدان شرایط از سوی اداره کل کارگزینی قضات (۲۱۴ قاضی) به عمل آمده است. در این اختبارها مرکز جذب و آزمون با تبدیل وضع ۲۶ نفر به لحاظ فقدان صلاحیت علمی مخالفت کرده است.


اختبار پایان دوره کارآموزی قضایی سال ۱۳۹۲:
در  اختبار نوبت اول و دوم سال جاری تعداد ۵۲۶ کارآموز قضایی شرکت نموده و از این تعداد ۵۰۲ نفر جهت دریافت ابلاغ قضایی به اداره کل کارگزینی قضایی معرفی گردیده­ا ند و مابقی (۲۴ نفر) پس از گذراندن فرصت مطالعاتی در اختبار نهایی شرکت خواهند نمود .


آمار مصاحبه­ های ورودی مرکز جذب و آزمون از ابتدای سال ۱۳۹۲:
از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا دی ماه، در مجموع از ۲۹۷۹ نفر دعوت به عمل آمده است که از این تعداد ۲۳۲۰ نفر دانشگاهی و ۶۵۹ نفر حوزوی می­باشند. از این میان ۷۵۹ نفر (۵۵۲ نفر دانشگاهی و ۲۰۷ نفر حوزوی) حد نصاب قبولی را کسب نموده اند.


آمار معرفی­ شدگان مصاحبه علمی اداره کل گزینش قضات برای طی دوره کارآموزی قضایی:
تا تاریخ ۱۳۹۲/۹/۱۵ از افراد قبول شده در مصاحبه علمی جذب قاضی ویژه شورای حل اختلاف (۱۹۹ نفر) مجموعاً ۱۶ نفر (۸/۰۴ درصد)، در جذب آزمون سال۱۳۹۰ از ۱۱۶۶ نفر تعداد ۳۵۹ نفر(۳۰/۷۸ درصد)، در جذب بدون آزمون سال ۱۳۹۰ از ۳۲۳ نفر تعداد ۸۸ نفر(۲۷/۲۴ درصد)، در آزمون ۱۳۹۱ از ۱۱۸۷ نفر ۳۰ نفر (۲/۵۲ درصد) و بالأخره در جذب بدون آزمون ۱۳۹۱ از ۱۰۴۱ نفر ۱۰۴ نفر (۹/۹۹ درصد) مرحله گزینش و استخدام را طی و برای ورود به دوره کارآموزی به معاونت آموزش و تحقیقات معرفی گردیده ­اند.

مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا