استفاده از پابند الکترونیک از ایام دهه فجر عملیاتی می شود

رییس سازمان زندان‌های کل کشور اعلام کرد :

استفاده از پابند الکترونیک از ایام دهه فجر عملیاتی می شود

هزینه هر روز استفاده از پابند الکترونیک ۱۰ هزار تومان است که از خود زندانی دریافت می شود

پایگاه خبری اختبار – رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: هزینه استفاده ازحبس الکترونیک که قرار است در ایام دهه فجر عملیاتی شود ۱۰ هزار تومان به ازای یک روز است.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص زمان و نحوه اجرای طرح جدید حبس الکترونیک در زندان‌های کشور اظهار داشت: سازمان زندان‌ها از بدو تصویب قانون استفاده از دستبند و پابند الکترونیک تحت عنوان حبس در منزل به دنبال اجرای آن بود.

وی افزود: البته قانون گذار شرایط سختی را برای اجرای این قانون در نظر گرفته است و براساس پیش بینی های انجام شده در مرحله اول فقط می‌توانیم ۱۸ هزار نفر را تحت پوشش قانون حبس الکترونیک قرار دهیم و با پیگیری هایی که در حال انجام آن هستیم امیدواریم این سامانه را تا ۴۰ هزار نفر ارتقاء دهیم.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور با اشاره به نحوه کار سامانه حبس الکترونیک بیان کرد: این سامانه برای دو گروه از زندانیان قابل اجرا است. گروه اول کسانی هستند که تحت عنوان رای باز می خواهند در محیط بیرون از زندان فعالیت داشته باشند و گروه دوم کسانی هستند که درخواست دارند مدت حبس شان را منزل سپری کنند.

جهانگیر افزود: کار این سامانه به این گونه است که با نصب پابند الکترونیک بر پای زندانی برای وی ترسیم می شود که قادر به تردد در چه محدوده ای است به عنوان مثال برخی از زندانیان فقط اجازه تردد درمحیط منزل را دارند و به محض خروج از منزل سامانه شروع به ارسال هشدار می کند و مراجع نظارتی زندان را  آگاه می سازد و در صورت تخلف دوباره فرد به زندان باز می گردد.

وی تصریح کرد: در مواردی علاوه برحکم صادر شده برای فرد زندانی محدودیت های اجتماعی نیز برای وی در نظر گرفته شده است به عنوان مثال برخی از اشرار اجازه ورود به بعضی اماکن را ندارند که برای آن‌ها از پابند الکترونیک استفاده می کنند.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در رابطه با نحوه تامین هزینه های اجرای طرح حبس الکترونیک گفت: هزینه استفاده ازسامانه حبس الکترونیک از خود زندانی دریافت می شود و قانون گذار ۱۰ هزار تومان را بابت هر روز استفاده پیش بینی کرده است و اگر کسی قادر به تامین هزینه استفاده از این سامانه را نداشته باشد باید مدت حبس خود را در زندان سپری کند.

جهانگیر بیان کرد: این طرح تا کنون به صورت پایلوت در دو شهر اجرا شده است که دارای اشکالاتی بود که با رفع آ‌نها مرکز فناوری قوه قضاییه اعلام کرده که آمادگی اجرای آن را دارد که امیدواریم در ایام دهه فجر عملیاتی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا