اختلاف دیدگاه کانون‌های وکلا درمورد افزایش ظرفیت آزمون وکالت ۹۶

اختلاف دیدگاه کانون‌های وکلا درمورد افزایش ظرفیت آزمون وکالت ۹۶

پایگاه خبری اختبار- با گذشت سه ماه از برگزاری آزمون وکالت سال ۱۳۹۶ و اعلام نتایج نهایی آن، اعتراض برخی از داوطلبان این آزمون به تغییر ضوابط پذیرش داوطلبان ایثارگر و تفاوت عملکرد کانون‌های وکلا در خصوص افزایش ظرفیت اعلامی همچنان ادامه دارد؛ در حالی‌که کانون‌ وکلای دادگستری مرکز همچون سال گذشته، ظرفیت پذیرفته‌شدگان سهمیه ایثارگری را جدا از ظرفیت سهمیه آزاد محاسبه کرده و علی‌رغم اعلام ظرفیت ۱۱۰۰ نفری، اسامی ۱۴۳۰ نفر را به‌عنوان پذیرفته‌شده‌ی این کانون اعلام کرد، سایر کانون‌های سراسر کشور این تصمیم را موافق با قانون نمی‌دانند.

در همین راستا، خبرنگار روزنامه شهروند درخصوص این افزایش ظرفیت با رئیس کانون وکلای مرکز و خراسان و نیز رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت‌وگویی به شرح زیر انجام داده است:

کار مرکز تهران غیر‌قانونی است!

این موضوع را از رئیس کانون وکلای خراسان پیگیری می‌کنیم. او می‌گوید: بر‌اساس قانون، افزایش ظرفیت ممکن نیست. سال گذشته در آزمون، اتفاق‌هایی افتاد و متقاضیان تهران اعتراض‌هایی داشتند که منجر به ایجاد مسائل امنیتی در این شهر شد. کانون مرکز امسال باتوجه‌به تجربه سال گذشته، ظرفیت را افزایش داد. این بدعت سال گذشته باعث شد که برای بعضی از متقاضیان آزمون توقع ایجاد شود که ظرفیت در سایر شهرها نیز افزایش پیدا کند. مهدی عامری‌مقدم در ادامه می‌افزاید: ٢۶‌شعبه کانون وکلا در تمام استان‌های ایران همه به‌صورت یکنواخت طبق قانون عمل می‌کنند و بر‌اساس ظرفیتی که قبل از آزمون وکلا توسط گروه سه‌نفره شامل رئیس دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا تعیین می‌شود، متقاضیان را پذیرش می‌کنند. همچنین ماده٣ آیین‌نامه برگزاری آزمون وکالت صراحت دارد که ٣٠‌درصد از ظرفیت پذیرش آزمون وکالت به ایثارگران اختصاص پیدا کند. وی در ادامه تصریح می‌کند: تا سال گذشته معمولا فقط سه نفر از ایثارگران حداقل نمره ٧٠‌درصد را احراز می‌کردند و می‌توانستند از سهمیه استفاده کنند و باقی‌مانده ظرفیت ٣٠‌درصدی ایثارگران از میان شرکت‌کنندگان آزاد تکمیل می‌شد. رئیس کانون وکلای خراسان‌رضوی ضمن اشاره به بند «چ» ماده‌٨٨ برنامه ششم توسعه در ادامه می‌گوید: امسال برخلاف سنوات گذشته، تعداد کسانی که حداقل نمره را کسب کردند، بیش‌از ٣٠درصد بود. به تعبیر دیگر ٣٠درصد ظرفیت آزمون وکالت خراسان‌رضوی ٣٢نفر می‌شود، اما امسال ۶١نفر از کسانی که سهمیه ایثارگری داشتند، این نمره را کسب کرده بودند.

عامری‌مقدم در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت آزمون وکالت در مرکز تهران می‌گوید: کار مرکز تهران کاملا غیرقانونی است؛ به‌جز کانون مرکز که ظرفیت را افزایش داده، سایر مراکز این کار را انجام نداده‌اند. افزایش ظرفیت به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست. اگر قرار باشد تغییری به وجود آید، مجلس شورای اسلامی باید طرحی دو‌فوریتی برای افزایش ظرفیت تصویب کند تا ما بتوانیم ظرفیت را برای پذیرش معترضان آزمون وکالت سال‌٩۶ افزایش دهیم.

به کاری که درست تشخیص دادیم، عمل کردیم

این نظرات درحالی از‌جانب رئیس کانون وکلای خراسان‌رضوی مطرح می‌شود که سایر مسئولان بلندپایه و صاحب‌نظر در این حوزه عقیده دیگری دارند.

امیر حسین‌آبادی، رئیس کانون وکلای دادگستری تهران، درباره گفته‌های مهدی عامری‌مقدم به شهرآرا می‌گوید: هر فردی نظر خود را دارد. معتقدم کار ما (در افزایش ظرفیت آزمون وکالت) درست بوده است. هر کانون مستقل است و می‌تواند قانون را تفسیر کند و تصمیم بگیرد. کانون مرکز به چیزی که تشخیص داده درست است، عمل کرده است. ما توضیحاتمان را به رئیس دادگستری و رئیس انقلاب ارائه دادیم و قانع شدند.

از نظر ما افزایش ظرفیت بلامانع است

این موضوع را از‌طریق رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی پیگیری می‌کنیم. حجت‌الاسلام علی مظفری در‌این‌باره می‌گوید: حد‌نصاب ظرفیت پذیرش آزمون وکلا با‌توجه‌به تعداد وکیل‌های فعال و تعداد پرونده‌های حقوقی استان تعیین می‌شود. این حد نصاب به گروه خاصی اختصاص ندارد و اگر قرار باشد درصدی از این ظرفیت به ایثارگران اختصاص پیدا کند، نباید ظرفیت را افزایش دهند.
وی در ادامه می‌افزاید: با‌وجوداین معتقدم اگر از نظر ضوابط قانونی ایرادی وجود ندارد، به اندازه ظرفیتی که امسال به ایثارگران اختصاص داده شده است، ظرفیت را افزایش دهند. به معاونت منابع انسانی دادگستری هم ابلاغ کردیم که از‌طرف دادگستری اعلام کند از نظر ما افزایش ٣٠‌درصدی ظرفیت بلامانع است.

رئیس دادگستری استان در پاسخ به این سؤال که آیا این افزایش ظرفیت شامل حال شرکت‌کنندگان آزمون سال‌٩۶ می‌‌شود یا خیر، اظهار می‌کند: در موضوع جذب دخالتی نداریم. به‌عنوان رئیس دادگستری به‌همراه رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا، ظرفیت پذیرش را پیش از آزمون تعیین کرده‌ایم. ظرفیت را اعلام می‌کنیم؛ اینکه به چه گروه اختصاص پیدا کند در‌اختیار ما نیست. اکنون در استان ظرفیت را افزایش داده‌ایم، اما تصمیم‌گیری درباره جذب باید بر‌اساس قوانین انجام شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. بله کادرهستم ولی ببینید کانونا ممکنه هر تصمیمی بگیرن زیاد خوش بین نباشین چون اگه تایید کرده بودن الان همش نمی‌گفتند بعد عید.اینا میگن بخشنامه قبول نداریم ولی سپاه هم میگه ما میگیم کی سهمیه داره وکیل نداره

  2. به منم گفتن بعد عید جواب قطعی می‌دیم منم استرس داره مریضم مکنه واقعا معلوم نیست چی میشه

  3. آخه کجا قانون ایثارگران نوشته حضور داوطلبانه درجنگ فقط بسیجی؟مگه بقیه رو به زور بردن جنگ؟بنظرتون اگه کار به دادگاه عالی کشید کانون محکوم میشه؟

    1. اگر خبری شد ب من هم بگین .منم فرزند سرباز رزمنده هستم ۱۴ماشو حساب کردن داوطلبانه بود ۶ماه هم بصورت بسیجی

  4. کانون اذربایجان شرقی افزایش ۳۰ نفر به ظرفیت اعلامی قبلی را تصویب و از قبول شدگان جهت نامنویسی دعوت نمود

  5. باسلام:
    در سال اولیه اجرای این قانون اقدام کانون مرکز بسیار پسندیده و قابل تحسین بود تا در اجرا این قانون به عدالت نزدیک تر شود.
    بیانیه رییس کمیسیون کارآموزی بوشهر در راستای قانونی بودن اقدام کانون مرکز در جواب روسایی که این عمل را قانونی نمیدانند کافی است.
    متاسفانه روسای کانونها به جای کمک و حمایت از داوطلبین ساعی و تلاشگر،با غیر قانونی جلوه دادن این کار،سعی در عدم پذیرش و کمک به جوانان هستند.
    کاش کسانی که مدعی تحقق عدالتند،در عمل نیز چون حرفها،
    عادلانه عمل کنند.

  6. در جواب فردی که نوشته سهمیه ایثارگری کانون بوشهر هست
    و کسی نیست رسیدگی کنه
    باید بگم چرا کسی نیست رسیدگی کنه
    شما از طریق ستاد کل نیروهای مسلح در تهران و بنیاد شهید میتونین پیگیر کارتون باشید
    لطفا پیام منو بزارید پخش بشه

  7. منم سهمیه ایثارگران کانون بوشهر و هنوز نزاشتن استعلامات لازم انجام بدم واکه قانون باید همه کانونا رعایت کنن و متاسفانه هیچکی نیست که رسیدگی کنه واین مشکل باید حل بشه زودتر وگرنه همگی واسه شکایت آماده هستیم

  8. گویا این اختلاف فقط در مورد ظرفیت نیست.در مورد برخورد با سهمیه ایثارگران هم این اختلاف دیدگاه ها وجود دارد.مثلا کانون بوشهر فرزندان
    رزمنده کادر رو داوطلب حساب نمیکنه و کانون فارس این نظر رو در خصوص فرزندان رزمنده وظیفه داره.ولی کانون مرکز همه این گروه ها رو به عنوان سهمیه دار حساب کرده.!

  9. سلام و عرض ادب
    متاسفانه کانون های وکلا و هیات مدیره محترمشان به هیچ عنوان به فکر وکلای عضو نیستند،البته نه همه کانونها و همه اعضا هیات مدیره ها، چرا که هزینه کانون بر دوش ضعیف و نحیف وکلای جوان است و باید یک دوم و یک پنجم سهم کانون و سهم صندوق را پرداخت کنند و اینکه فضای حرفه ای و فضای کار در حد شئونات و حتی کمتر در حد امرار معاش وکلا و خانواده آنها و هزینه هایشان ایجاد شده باشد یا نه ربطی به آنها پیدا نمیکند، هیچ کس نیست که مسئول نبود پرونده و نبود درآمد وکلای جوان را برعهده بگیرد،
    مشکل اصلی کانون مرکز این است که اوج بی قانونی در کانون مرکز اتفاق می افتد که از سراسر کشور به خاطر قبول شدن و سهل بودن قبولی در کانون مرکز و پذیرش زیاد کانون مرکز، حوزه امتحانی را مرکز انتخاب مینمایند اما در واقع وکیل کانون مرکز یا تهران نیستند و فقط پروانه آنها مرکز میباشد و غیر قانونی در شهر خودشان وکالت میکنند و خللی به اعضا کانون مرکز نمیرساند، و به همین دست و دل بازی کانون مرکز بیجهت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا