آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۱۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۱۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

مصوب ۱۳۹۷/۵/۳ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۳ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی (با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور) و به استناد بند (هـ) تبصره (۱۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌­نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۱۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ نهاد حمایتی: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

ب ـ وزارت راه و شهرسازی: سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات تابع .

ماده۲ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است فهرست تمامی واحدهای مسکن مهر تکمیل شده یا نیمه تمام فاقد متقاضی موضوع این آیین ‌ نامه را به انضمام مشخصات کامل آن‌ها در تمامی شهرها تهیه و ظرف (۱۰) روز پس از ابلاغ این آیین ‌ نامه به نهاد حمایتی و بانک عامل اعلام نماید .

تبصره ـ واگذاری واحد به افراد تحت پوشش نهاد حمایتی در چهارچوب تصویب­ نامه شماره ۱۵۱۹۷۴/ت۵۲۱۶۰ هـ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ انجام می‌­شود.

ماده۳ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است براساس فهرست اعلامی نهاد حمایتی، نسبت به ثبت مشخصات متقاضیان در سامانه ثبت نام و واگذاری مسکن مهر با تعیین مشخصات کامل پروژه اقدام نماید .

ماده۴ـ در صورت واگذاری قطعی عرصه ملک، وزارت راه و شهرسازی موظف است بهای عرصه را با قیمت تمام شده محاسبه و از متقاضیان دریافت نماید.

ماده۵ ـ قیمت نهایی این واحدها براساس تفاهم‌نامه ‌ های سه جانبه فی مابین وزارت راه و شهرسازی، بانک عامل و سازنده و دستورالعمل ‌ های شماره (۱) به شماره ۵۶۶۴۰/۱۰۰/۰۲/۹۱ مورخ ۱۳۹۱/۹/۱۳، شماره (۲) به شماره ۲۵۹۸۱/۴۰۰ مورخ ۱۳۹۲/۴/۱۷ و شماره (۳) به شماره ۶۰۴۸۵/۴۰۰ مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ مربوط به نحوه محاسبه مابه‌­التفاوت هزینه­‌های ساخت پروژه‌­های مسکن مهر، توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می­‌شود.

تبصره ـ در صورت نیاز به مناسب سازی واحدهای مورد نظر نهاد حمایتی برای مددجویان معلول جسمی حرکتی، هزینه‌های مربوط توسط وزارت راه و شهرسازی و نهاد حمایتی مشترکاً محاسبه و توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

ماده۶ ـ متقاضیان مکلفند متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح، نسبت به واریز سهم آورده نقدی خود اقدام نمایند.

تبصره ـ چنانچه متقاضی نسبت به تأمین سهم آورده خود اقدام ننماید، نهاد حمایتی موظف است پس از دو اخطار (۱۵) روزه نسبت به جایگزینی متقاضی در طرح اقدام نماید.

ماده۷ـ بانک عامل موظف است نسبت به افزایش سقف تسهیلات فردی این پروژه ‌ ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تا سقف مبلغ چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام نماید.

ماده۸ ـ تأمین خدمات زیربنایی موضوع پروژه‌های مربوط به این آیین ‌ نامه به صورت ویژه در دستور کار شورای مسکن استان ‌ ها قرار می‌گیرد.

ماده۹ـ افرادی که پس از ابلاغ این تصویب‌نامه تقاضای واحد نمایند، از مزایای جزء (۲) بند (چ) ماده (۸۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر معافیت افراد تحت پوشش نهاد حمایتی، از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه‌های انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز بهره‌مند خواهند شد و دستگاه‌های خدمات رسان موظف به اجرای آن هستند.

ماده۱۰ـ کارگروهی با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی و متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  نهاد حمایتی و مسئول حسن اجرای این آیین‌نامه می­باشد.

ماده۱۱ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه بودجه کشور اعلام نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

بند (هـ) تبصره (۱۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور:

به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود عرصه و اعیان تعداد تا پنجاه هزار باب از واحدهای مسکونی مسکن مهر تکمیل‌شده یا نیمه‌تمام متعلق به خود که فاقد متقاضی است را با مجوزهای مربوطه و تسهیلات پرداخت‌شده برای تحویل به مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور واگذار نماید.
آیین‌نامه اجرائی این بند متضمن نحوه واگذاری و نحوه انتقال تسهیلات توسط وزارتخانه های راه و شهرسازی و اموراقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور ظرف مدت یک‌ماه پس از تصویب این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا