آزمون وکالت ۹۵، پس از اعلام نتایج … (اعمال سهمیه ها – بخش دوم)

آزمون وکالت ۹۵، پس از اعلام نتایج…  (اعمال سهمیه ها – بخش دوم)

پایگاه خبری اختبار – در بخش اول در مورد نحوه برگزاری آزمون و تصحیح وراق و اعلام نمرات داوطلبان به کانون های وکلای دادگستری گفتیم که طبق قانون کانون های وکلای دادگستری به طور مستقل و با تصویب هیأت مدیره و بر اساس ظرفیت های اعلام شده و با در نظر گرفتن سهمیه ها اسامی پذیرفته شدگان نهایی را اعلام خواهند نمود.

سهمیه چیست؟

اصولاً پذیرش داوطلبان در آزمون کارآموزی وکالت در دو سهمیۀ آزاد و ایثارگران انجام می شود، طبق ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کانون های وکلای دادگستری مکلفند ۲۵% ظرفیت پذیرش خود را به خانواده شاهد شامل خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالأثر یا اسیر شده باشد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان با شش ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص بدهند و داوطلبانی که مشمول بهره مندی از سهمیه ایثارگران نیستند در سهمیه آزاد شرکت خواهند کرد.

نحوه اعمال سهمیه چگونه است؟

هر یک از داوطلبان آزمون وکالت ۹۵ در میان داوطلبان سهمیه خودش به رقابت می پردازند و رتبۀ اعلام شده برای هر داوطلب مشخص کننده موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه است؛ بنابراین در هر کانون مثلاً یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر دیگر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

کانون های وکلای دادگستری از سال ۱۳۹۲ و با توجه به اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به استناد ملاک تبصره ماده ۷۰همین قانون احراز حداقل ۷۰% نمرۀ آخرین فرد پذیرفت شده در سهمیه آزاد را به عنوان شرط «واجد شرایط بودن» در نظر می گیرند و این موضوع در بند ۵ قسمت تذکرات مهم آگهی آزمون وکالت ۹۵ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بنابر این پس از وصول نمرات داوطلبان به کانون های سراسر کشور، هیأت مدیره هر کانون با بررسی نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد و به دست آوردن تعداد داوطلبان ایثارگری که حدنصاب نمره را کسب نموده اند، بقیه ظرفیت آن کانون را از میان داوطلبان سهمیه آزاد به عنوان کارآموز وکالت پذیرش خواهند نمود.

از کجا بفهمیم با اعمال سهمیه ها احتمال قبولی ما وجود دارد یا نه؟

اگر کانونی که شما برای کارآموزی در آن ثبت نام کرده اید مثلا ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد، و رتبه شما ۷ یا کمتر شده است، تقریبا میتوانید مطمئن باشید که جزو پذیرفته شدگان نهایی خواهید بود، ولی اگر در همین کانون رتبه شما بین ۷۶ تا ۱۰۰ باشد باید منتظر باشید و ببینید که عملکرد داوطلبان سهمیه ایثارگران در این کانون به چه نحو بوده است، اگر از میان داوطلبان سهمیه ایثارگران تعدادی کمتر از ۲۵ نفر باقیمانده بتوانند ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند، باقیمانده ظرفیت آن کانون از داوطلبان سهمیه آزاد تکمیل خواهد شد.

به طور معمول داوطلبان سهیه ایثارگران از همه سهمیه ۲۵ درصدی خود از ظرفیت کانون ها استفاده نمی کنند و داوطلبان سهمیه آزاد که رتبه شان بیشتر از ۷۰ درصد کل ظرفیت است می توانند امیدوار باشند که به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شوند، به عنوان نمونه در آزمون وکالت ۹۴ فقط یک نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر موفق به کسب حدنصاب لازم برای پذیرش نهایی در کانون وکلای آذربایجان غربی که ۹۰ نفر ظرفیت داشت شد.

برای اطلاع فوری از اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون وکالت ۹۵ علاوه بر تعقیب بخش ویژه آزمون وکالت در پایگاه خبری اختبار، بهتر است عضو کانال اطلاع رسانی اختبار نیز بشوید.

نویسنده: سیاوش هوشیار

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹۹ دیدگاه ها

  1. باسلام و احترام خوهشمند است در خصوص سهمیه بومی نیز توضیح دهید و اینکه اگر بصورت آزاد شرکت کنیم چگونه است

      1. احتراما امسال میخوام کانون بوشهر شرکت کنم( سال ۹۶) ولی بومی بوشهر نیستم خواهشمند است در این خصوص اظهار نظر بفرمایید

  2. دوستانی که منابع رو معرفی میکنن وارشد خصوصی پذیرفته شدن لطفا نظر بدهند برای خصوصی چه منابعی رو پیشنهاد می کنن.برای سه ماه درس خوندن.من دو سه سال از ازمون ارشد دور بودم.
    لطفا دقیق بفرمایید مدنی .ادم.تجارت.مخصوصا فقه یه کتاب کامل و جم و جور که بشه بالای هفتاد بزنی
    من خودم منابعی رو مد نظر دارم ولی مشورت چیز خوبیه.شاید منابع شما بهتر باشه
    هرکی میتونه کمک کنه دریغ نکنه من هدفم رتبه دو رقمیه
    از قبل از شما متشکرم .کار آموز وکالت خراسان

    1. من ارشد خصوصی قبول شدم..در درس حقوق مدنی سه کتاب اعمال حقوقی و عقود معین ۱ و ۲ دکتر کاتوزیان رو خوندم..بقیه رو نظم کنونی خوندم..تجارت و ایین دادرسی مدنیم فقط قانون و کمک حافظه خوندم..فقه هم لمعه شهید اول خوندم..درصدامم خوب شد

  3. رقابت در آزمون وکالت ۹۵ بسیار نزدیک به هم بوده…. با توجه به کارنامه های امسال مشاهده میشه که فاصله میانگین معدل رتبه های ۱۰۰ تا ۶۰۰ بسیار نزدیک به هم بود و فقط اختلاف ۳ تا ۴ نمره ای در میانگین معدل ها مشاهده میشه….. تعداد زیادی از پذیرفته شدگان هم افرادی بوده اند که برای بار دوم و بیشتر در آزمون شرکت کردند و فقط عده کمی از قبول شدگان سال اول شرکتشان بود…. لذا دوستانی که برای اولین بار شرکت کرده بودند دست از تلاش برندارند…. قدم های محکم تر بردارید برای وکالت ۹۶…. امسال حتما سال درخشش شما خواهد بود

    1. دوستان عزیز حد نصاب نمره مربوط به قانون سال ۷۶ بود که به موجب قانون مصوب ۹۱ نسخ شده ماده ۵۹ صراحتا اعلام کرده و شرایط آ ن هم داشتن شرایط عمومی و اختصاصی بهرمند شدن از این سهمیه است یعنی مثلا جانباز ۲۵ درصد و بالاتر باشد نه پایین تر
      تبصره اصلاحی ماده هفتاد مصوب اسفند ۹۳ هم ذکر کرده که حد نصاب نمره برای وزارتخانه های بهداشت درمان و علوم تحقیقات و فن آ وری ۷۰ در صد تعیین گر دیده و شامل کانون وکلا نیست
      و به موجب ماده ۷۶ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی الاثر ذکر شده

  4. سلام
    نگران نباشید دوستان تراز کانون مرکز اینقدر بالاست که بعید میدونم یک نفر سهمیه ایثارگران بتونه حتی هفتاد درصد نمره آخرین فرد قبولی رو بیاره با آرزوی موفقیت برای شما.

    1. امسال تراز نفر ۵۹۴ کانون مرکز ۸۶۲۱ بوده که تراز چندان بالایی نیست…. اما سطح علمی بالایی در سهمیه ایثارگران مشاهده نشده و تعداد کمی در همه کانون ها موفق به کسب نمره حد نصاب شده اند

    2. کجاتراز مرکز بالاست اخرین نفرقبولی معدلش چندبود مرکر؟ امسال قبولی مرکز ازهمه کانون هااسان تربود

    3. وکالت یا قضاوت طبقق گفته خود شما ۷۰ درصد نمره قبولی نه ربطی به تراز داره نه رتبه اگه کارنامه های زده شده تو اختبار رو ببینی میفهمی که بعضی تراز شون خوبه اما رتبه شون خوب نیست یا بلعکس

  5. جناب هوشیار یا خانوم زنده دل .
    این ۷۵درصد حد نصاب تراز اشتباه تایپی است یا قانونش از ۷۰ به ۷۵ تغییر کرده؟؟؟

  6. داوطلبان سهمیه کانون کرمانشاه و ایلام لطفا ترازشون اعلام کنن مخصوصا ۵ نفر اول
    ممنون میشیم
    ما نفرات اخر کانون باید منتظر عملکرد شما باشیم تا تلکیفمون روشن بشه

  7. دوستان سلام
    خوشبختانه در بیشتر کانون ها مثل آذربایجان غربی( کارنامه شماره ۱۲۷ ) و اراک (کارنامه شماره ۱۱۹ ) ، رتبه ۱ ایثارگران ترازش اینقدر پایینه که معلومه حتی بعنوان نفر آخر هم قبول نمیشه چه برسه به رتبه های پایین تر.
    پس نیاز نیست این قضیه رو اینقد بهش توجه کنین و نگران باشین.
    برین کارنامه ها رو ببینین.

    1. متاسفانه سواد ریاضی شما کمه و با این حسابتون لب مرزیها رو امیدوار کردین تراز کارنامه ۱۲۷ رتبه ۱ آ غ ۶۷۷۷ هست که این تراز حدودا ۷۰ درصد تراز ۹۶۸۰ در سهمیه آزاد است ضمنا تراز رتبه ۲۴ همان کانون کمتر از ۹۲۰۰ شده یعنی دقیقا رتبه ۱ ایثارگران با تراز مذکور به همراه ۱۰ نفر اول سهمیه آزاد این کانون قبول میشه

    2. هر دو نفرشون قبول میشن چون کارنامه ١٢٧ تا تراز ٩٨٠٠ رو آورده و کارنامه ١١٩هم تا تراز ٨٨٠٠ رو آورده

  8. سلام.خسته نباشید.اگه کانونی ۴۰نفر پذیرش داشته باشه و کسی رتبه۵سهمیه شده باشه،چقدر احتمال قبول شدنش هست؟؟!!

    1. بگو کدوم کانون هستی تا طبق هفتاد درصد آخرین تراز کانونت بهت بگم شانس داری یا نه

  9. سلام دوستان
    کانون مرکز تا رتبه ی چند برای تهران و استانهای تهران برمیداره؟؟؟؟

    1. ظرفیت تفصیلی استان های کانون مرکز مثل سال های قیل در اطلاعیه ای که ماه آینده برای ثبت نام پذیرفته شدگان از طرف کانون منتشر می شود اعلام خواهد شد و فعلا چیزی جز حدس و گمان در این مورد وجود ندارد. سال قبل ظرفیت استان های هرمزگان، سمنان و سیستان به ترتیب ۱۴۰، ۱۴۱ و ۸۰ نفر بود ولی امسال با توجه به کاهش کلی، ظرفیت این سه استان هم مثل کانون استان یزد کاهش پیدا خواهد کرد. کانون یزد سال قبل در چهارچوب کانون مرکز ۱۴۱ نفر ظرفیت داشت که امسال بعد از استقلال به ۷۰ نفر تقلیل پیدا کزد.بعید می دانم ظرفیت این سه استان در مجموع بیش از دویست نفر تعیین شود. و ۶۰ الی ۷۰ درصد ظرفیت استان تهران هم برای شهر تهران خواهد بود.

    2. استان تهران احتمالا تا رتبه ۳۰۰ یا خیلی خوشبینانه تا رتبه ۳۵۰ باشه… و طبق تجربه سال های قبل ۶۰ درصد ظرفیت استان تهران برای شهر تهران خواهد بود….یعنی اگر فرض بگیریم ظرفیت استان تهران ۳۵۰ نفر اول هستش ظرفیت شهر تهران ۲۱۰ نفر اول خواهد بود….
      به احتمال زیاد هم ظرفیت استان تهران رتبه های ۱ تا ۳۵۰ خواهد بود…

      1. کسانی که در استان تهران پذیرفته می شوند امکان کارآموزی در شهر تهران را دارند؟ یا باید در شهر محل پذیرش کارآموزی کنند؟

      2. سال گذشته که مرکز ۱۰۰۰ نفر بود و یزد هم جزو مرکز بود، نصف ظرفیت به استان تهران اختصاص داده شد. حالا که استان یزد جدا شده احتمالا بیش از نصف ظرفیت به تهران اختصاص داده شود. به نظر من ۳۵۰ تا ۳۸۰ نفر برای استان تهران در نظر گرفته می شود و از این تعداد ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر برای شهر تهران. هر چقدر هم ظرفیت کم شود اما استان تهران حدود ۲۰ میلیون جمعیت دارد و قابل قیاس با سمنان و بندر عباس و سیستان و بلوچستان نیست. به نظر من برای استان های سمنان و بندر عباس هرکدام ۸۰ تا ۹۰ نفر و برای سیستان وبلوچستان ۴۰ تا ۵۰ نفر ظرفیت اعلام می شود.

  10. با سلام
    چرا سهمیه فرزند جانبازان از سهمیه ها حذف شده،طبق قانون خدمت رسانی به ایثارگران فرزند جانبازان هم مشمول سهمیه هستند ولی سهمیه این افراد در کانون در نظر گرفته نمیشه؟

      1. فرزندان جانبازان عزیز هم داخل سهمیه هستند وحذف نشدند منتها با درصد جانبازی بالای ۲۵ درصد

        1. متاسفانه سهمیه جانبازان حذف شده
          من خودم فرزند جانباز ۴۵ درصد بودم و طبق تماسی که با کانون داشتم گفتند کلیه فرزندان جانباز سهمیه ندارند

  11. نهایتا دو یا سه نفر بیشتر سهمیه نمیگیرند سهمیه ها هم با پشتوانه سهمیه اینقدر نمیخونند که بتونند تراز لازم رو کسب کنند نگران نباشید

  12. باسلام
    اگر از کارنامه های سهمیه ایثارگران چیزی ارسال شده خواهشمندم در سایت قرار بدید

  13. ببخشید حد نصاب قبولی ایثار گران در برخی سایت ها ۷۰درصد تراز اخرین نفر ذکر شده اما شما اشاره کردید ۷۵؟
    ۷۵ درست است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا