پاسخ به سوالات رایج در مورد آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

پاسخ به سوالات رایج در مورد آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

۱- مصاحبه های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی چه زمانی برگزار خواهد شد؟

زمان مصاحبه ها به طور دقیق از طریق سایت azmoon.net اعلام می گردد و به نظر می رسد که شروع مصاحبه از ۱۷ خردادماه باشد.

۲- رتبه ای که در کارنامه من اعلام شده است مربوط به کدام کد محل انتخابی است؟

رتبه دانشگاه آزاد نسبت به صورت کلی اعلام می گردد و این رتبه در تمام اولویت های انتخابی شما صدق می کند.

۳- من پنج کد رشته محل را انتخاب کرده ام، آیا پنج مصاحبه خواهم داشت؟

خیر. در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دکتری سراسری تنها یک مصاحبه برگزار می گردد . روند کار به طور معمول به این صورت است که از ترکیب نمره آزمون کتبی شما (با سهم ۷۵  درصد در نمره نهایی) و نمره همین یک مصاحبه (با سهم ۲۵ درصد در نمره نهایی) نمره کل (نهایی) شما مشخص می گردد. سپس بر اساس این نمره کل در بالاترین اولویت انتخابی خود که نمره لازم را کسب کرده باشید پذیرفته خواهید شد.

۴- محل برگزاری مصاحبه ها کجا است ؟

در سالهای گذشته تقریبا تمام مصاحبه ها در واحد علوم و تحقیقات واقع در شهر تهران برگزار شده اند. البته به ندرت مشاهده شده که مصاحبه برخی رشته ها  که در این واحد دکتری ندارند در واحد های مجری برگزار گردیده است.

۵- آیا شانس قبولی در بالاترین دانشگاه انتخابی بالاتر است؟

خیر. در آزمون مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی  اولویت خاصی به انتخاب اول شما داده نمی شود و تنها بر اساس نمره کل تان مورد ارزیابی قرار می گیرید.

۶- ترتیب اولویت ها چه تاثیری بر قبولی من دارد؟

ترتیب اولویت ها تنها مشخص کننده نظر شما در مورد انتخاب هایتان است و تاثیری بر قبولی شما ندارد. در واقع مرکز آزمون ابتدا بالاترین اولویت شما را چک می کند اگر نمره شما نسبت به دیگر داوطلبان به گونه ای بود که امکان قبولی در آن واحد را داشته باشید شما را به عنوان پذیرفته شده در نخستین کد محل تان معرفی می کند. اگر نمره لازم را برای این کد محل کسب نکرده باشید به سراغ کدمحل بعدی انتخابی شما می رود و بین شما که این کد محل را به عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده اید و فردی که آنجا انتخاب اول او است تفاوتی قائل نمی شود. به همین صورت اگر نمره این کدمحل را نیز کسب نکرده باشید به سراغ اولویت های دیگر می رود…

۷- جریان این انتخاب رشته چیست؟ در رشته ما تنها یک دانشگاه پذیرش دارد!

بله همین طور است. بسیاری از رشته های آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تنها در یک مرکز پذیرش دارند و انتخاب رشته محل برای آنها معنی ندارد. البته برخی رشته ها نیز دو یا سه محل پذیرش دارند و داوطلبان این رشته فرم انتخاب کد محل را برای دو یا سه کد پر کرده اند.

۸- چرا اینقدر تعداد معرفی شدگان به مصاحبه زیاد است؟

تجربه نشان داده است که بسیاری از دعوت شدگان به مصاحبه دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه مصاحبه حاضر نمی شوند (این شرایط برای دوره های شبانه و به ویژه پردیس دانشگاه های سراسری هم  صادق است) و تعداد قابل توجهی از پذیرفته شدگان نهایی نیز از ثبت نام امتناع می ورزند. در نتیجه دانشگاه آزاد اسلامی به ناچار تعداد بیشتری را به مصاحبه دعوت می کند تا هم امکان رقابت بیشتری در مرحله مصاحبه فراهم آید و هم در صورت انصراف از ثبت نام برخی پذیرفته شدگان، ظرفیت های ایجاد شده خالی نمانند.

۹- چگونه خود را برای مصاحبه های دکتری آماده کنم؟

ما بیشتر نکات مهم را در مطالب مربوط به مصاحبه خدمتتان ارائه کرده ایم . البته اگر می خواهید با خیالی آسوده مطمئن باشید که هیچ نکته ای جا نیفتاده و کاملا برای مصاحبه آماده هستید کلاس مصاحبه دکتری را از دست ندهید.

۱۰- من مقاله و کتاب های زیادی دارم ولی چرا به مصاحبه دکتری بدون آزمون دعوت نشده ام؟

بله متاسفانه در سال جاری، مرکز آزمون تنها بر اساس معدل کل و نمره پایان نامه دعوت به مصاحبه بدون آزمون نموده  و تا حدی هدف از این نوع پذیرش را زیر سوال برده است.

حتی اگر مرکز آزمون زمان کافی برای بررسی مقاله ها و کارهای پژوهشی افراد ندارد بهتر است در فرم ثبت نام جایی برای ورود تعداد و نام مقالات و کتاب های افراد قرار دهد و بررسی دقیق تر را به زمان مصاحبه موکول کند.

۱۱- تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی چه زمانی است؟

دانشگاه آزاد اسلامی به طور معمول دو نوبت تکمیل ظرفیت اعلام می کند:

 مرحله اول که در مهرماه است و مربوط به ظرفیت هایی است که پذیرفته شدگان در آنها از ثبت نام انصراف داده اند و جای خالی آنها به رتبه های بعدی (از نظر نمره کل) خواهد رسید.

مرحله دوم که در زمستان است و بیشتر مربوط به ظرفیت های جدید ایجاد شده دانشگاه است . در سالهای قبل در تکمیل ظرفیت آذرماه ، افراد جدیدی به مصاحبه دعوت می شدند و نمره کل آنها با نمره کل مصاحبه شوندگان قبلی مقایسه می شد. اما در سال  گذشته با توجه به اینکه در مرحله اول تعداد زیادی به مصاحبه دعوت شدند نیازی به دعوت از افراد جدید نبوده است و احتمالا امسال هم به همین منوال خواهد بود.

۱۲- من به مصاحبه دکتری آزاد دعوت نشده ام. آیا باز هم امیدی هست؟

البته امید همیشه وجود دارد و احتمالات مختلفی می تواند موجب دعوت از افراد جدید گردد اما رویه دانشگاه آزاد در سال گذشته این بوده است که در همان مرحله اول تعداد زیادی به مصاحبه دعوت شوند و برای جذب تکمیل ظرفیت نیازی به دعوت مجدد از افراد برای مصاحبه نباشد.

۱۳-  پذیرش های بهمن ماه دانشگاه آزاد اسلامی در تکمیل ظرفیت مشخص می گردد؟

خیر. در سال گذشته برخی از پذیرفته شدگان به عنوان پذیرش نیمسال اول و برخی به عنوان پذیرش نیمسال دوم معرفی شدند.

۱۴-  من سه کد رشته را در فرم ثبت نام خود وارد کرده ام اما تنها تمایل به تحصیل در اولین انتخاب خود دارم. آیا امکان حذف اولویت های دیگر وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد. با مرکز آزمون دانشگاه آزاد تماس بگیرید و موضوع را تا اطمینان از حذف کد رشته های دوم به بعد پیگیری کنید.

۱۵-  من در انتخاب چهارم خود قبول شده ام ، اما نمی خواهم ثبت نام کنم . آیا ممکن است که در تکمیل ظرفیت در کد رشته بالاتری قبول شوم؟

به طور معمول تکمیل ظرفیت برای داوطلبانی است که قبول نشده اند اما در سالهای گذشته برخی داوطلبان با مراجعه به مرکز آزمون ضمن اعلام عدم ثبت نام، خواستار افزودن دوباره نام خود در فهرست متقاضیان تکمیل ظرفیت شده بودند و مرکز آزمون هم با آنها همکاری کرده بود.

البته این یک روال رسمی نیست و باز هم از کسانی که از عدم ثبت نام خود در یک کدمحل مطمئن هستند خواستاریم از ابتدا در ثبت نام آن را انتخاب نکنند و یا در صورت امکان آن کد را حذف کنند تا هم خودشان در تکمیل ظرفیت احتمالی راحت تر باشند و هم دیگر داوطلبان زودتر به خواسته خود برسند و مجبور به تحمل فشارهای روانی مرحله تکمیل ظرفیت  نشوند.

۱۶-  شهریه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی چه مقدار است؟

میزان شهریه جدید هنوز اعلام نشده است اما حدود ۶۰ میلیون تومان برای کل دوره بوده است. البته در گروه های مختلف نیز متفاوت است.

۱۷-  آیا به پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی وام تعلق می گیرد؟

بله. وام صندوق رفاه دانشجویان به تمام دانشجویان مقطع دکتری شهریه ای اعم از شبانه ، پردیس ، آزاد و … تعلق می گیرد. مبلغ این وام در سال تحصیلی ۹۲ – ۹۳ دو و نیم میلیون تومان در هر ترم بوده است.

به جز این وام که مربوط به صندوق رفاه دانشجویان است مسئولین قبلی دانشگاه آزاد از وام های دیگری نیز خبر داده اند که یکی از آنها وام ده میلیونی بانک صادرات بود. ریاست فعلی هنوز خبر خوشی در این زمینه نداشته است!

۱۸-  اگر به مصاحبه دانشگاه آزاد نروم از آزمون سال آینده محروم خواهم شد؟

خیر. شرکت نکردن در مصاحبه ها هیچ گونه محرومیتی در پی ندارد.

۱۹-  اگر پس از قبولی نهایی ثبت نام نکنم از شرکت در کنکور دکتری آزاد در سال آینده محروم می شوم؟

خیر. در صورت قبولی نهایی هم الزامی برای ثبت نام ندارید و محرومیتی در کار نخواهد بود.

۲۰- نحوه اعمال سهیمه هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در کنکور دکتری این دانشگاه چگونه است ؟

دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارتقا مدارک اعضای هیأت علمی خود سهمیه هیأت علمی را به عنوان شانسی مضاعف برای قبولی ایشان ارائه کرده است. به این صورت که اگر یک عضو هیأت علمی بتواند با کسب نمره لازم به مصاحبه دکتری راه یابد و در مصاحبه هم موفق باشد به عنوان سهمیه عادی پذیرفته خواهد شد و بحث سهمیه هیأت علمی اصلا به میان نخواهد آمد. اما در صورت عدم قبولی در سهمیه عادی ، اگر نمره آزمون کتبی آنان از ۸۵ درصد آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی بالاتر باشد می توانند به عنوان سهیمه هیأت علمی و حداکثر به تعداد ۲۰ درصد سهمیه عادی  در آن رشته محل علاوه بر سهمیه موجود وارد دوره دکتری شوند و به مصاحبه هم نیازی نخواهد بود.

۲۱- آیا در پذیرش بدون آزمون نیز تکمیل ظرفیت وجود دارد؟

خیر . تاکنون تنها در مورد پذیرش از طریق آزمون تکمیل ظرفیت اعلام شده است.

منبع : سایت پی اچ دی تست

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام

    نمره کل داوطلبین بدون آزمون را چطور محاسبه می کنید یعنی نمره کتبی را داوطلب   چند در نظر می گیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا