منابع آزمون وکالت – نوشته مهدی احمد زاده

نوشتۀ مهدی احمد زاده، رتبۀ نخست آزمون وکالت ۱۳۹۲ کانون وکلای دادگستری مرکز
و حائز بالاترین نمره در سطح کشور

منابع آزمون وکالت

اختبار- مطلبی که در ادامه می خوانید، حاوی مطالبی است که آقای مهدی احمد زاده، رتبۀ نخست آزمون وکالت ۱۳۹۲ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در سطح کشور، در مورد منابعی که برای آمادگی در آزمون وکالت استفاده کرده اند نوشته اند.

مطالعۀ این نوشته را به همه داوطلبان آزمون های حقوقی توصیه می کنیم، در نوشته های آقای احمد زاده علاوه بر منابع آزمون می توانید به روش و دیدگاه یک داوطلب موفق آزمون نیز پی ببرید.

 

منبع: وبلاگ حقوقی مهدی احمدزاده به نشانی www.mehdiahmadzadeh.ir

این پست ویژه عقاید شخصی من در مورد منابع وکالت است و نظرات سایر دوستان نیز بسیار برایم محترم خواهد بود.پس احتمال این که کسی همین منابع را بخواند و نتیجه نگیرد بسیار زیاد است. چون شخصا قبلا کتابهای تحلیلی دیگری را نیز مطالعه کرده ام و صرفا به این منابع اکتفا نکرده ام و شما در صورت نیاز می توانید کتاب های دیگری را مطالعه نمایید.

 

در ابتدا لازم می دانم که چند نکته را ذکر کنم:

اولا: هیچ منبع یا کلاس یا آزمونی معجزه نخواهد کرد. بهترین منابع دنیا را هم در کتابخانه داشته باشید، بدون تلاش و مطالعه مستمر مطمئنا نتیجه ای نخواهد داشت. این تجربه شخصی من است که سال ۹۱ قبول نشدم و بدون آنکه تغییر خاصی در منابعم بدهم سال ۹۲ به لطف خداوند قله کانون وکلا را فتح کردم. پس بهتر است به جای وسواس به خرج دادن در مورد منابع هر چه بهتر و بیشتر مطالعه کنید.

ثانیا: اگر چند ماه آینده کتاب خاصی معرفی شد به هیچ عنوان نزدیک آزمون، منابع خود را تغییر ندهید. یکی از مشغله هایی که که در پست اول ذکر کردم تالیف کتاب است پس اگر  حتی در همین وبلاگ و حتی  کتاب خودم را معرفی کردم منبع خود را نزدیک آزمون تغییر ندهید. شما با منابعی خو گرفتید که تغییر آن ها در نزدیکی آزمون چیزی شبیه خودکشی است. بازار شایعات معجزه کتاب ها در نزدیکی آزمون بسیار داغ خواهد شد. به عنوان مثال نزدیک آزمون سال قبل شایعاتی منتشر شد که کتابی چاپ شده است که مهمترین زیرنویس های کتاب نظم دکتر کاتوزیان را جمع آوری کرده و حتی نایاب شده است. در صورتی که عقیده من این است که مهمترین وجود ندارد، همه مهم هستند و هیچ کتابی نمی تواند جایگزین کتاب دکتر کاتوزیان شود. تنها منبعی که می توانید تغییر دهید تست است . که آن هم خیلی توصیه نمی کنم.

ثالثا: بسته به دانش پایه و سطح علمی برای قبولی در آزمون بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت مطالعه لازم است که دوستان می توانند با برنامه ریزی به این مهم دست یابند. پس اگر کسی ۴ ماه به آزمون شروع کند حداقل باید روزی ۱۰ ساعت مطالعه مفید داشته باشد تا نتیجه دلخواه را کسب کند.

رابعا: منابع هر کس با توجه به پایه علمی و وقت آزاد و برنامه ریزی او متفاوت است. منابعی که در زیر اعلام می شود کتبی است که من با معدل ۱۷ دوره کارشناسی در حین اشتغال تمام وقت مطالعه کردم و دوستان در صورت تمایل می توانند منابع تکمیلی ( مثل کتاب های دکتر شمس، دکتر اسکینی و…) را با توجه به وقت خود مطالعه  کنند.

خامسا: برای یادگیری بخوانید نه برای آزمون. قبولی در آزمون یکی از مراحل است، به اشتغال در آینده هم توجه کنید. مهم و مهمتر را کنار بگذارید و برای خود مساله بسازید و حل کنید. تمام مطالب مهم هستند. تا حد ممکن هیچ مبحثی را کنار نگذارید.

سادسا: منابعی که می نویسم کتبی است که  من سال گذشته استفاده کردم و هیچ تضمینی وجود ندارد که این کتب  بهترین منابع باشد. البته حتما به توضیح مختصری که بعد از منبع هر درس می دهم توجه کنید.

 

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان + تست دکتر شهبازی + جزوه مدنی دکتر شهبازی

در مورد حقوق مدنی من از ابتدا فقط کتاب نظم و تست را مطالعه می کردم و جزوه دکتر شهبازی را ۲ بار ظرف یک هفته و برای جمع بندی مطالب در ذهنم در نزدیکی آزمون مطالعه کردم. دوستان با توجه به پایه علمی و وقت و برنامه ریزی خود می توانند کتب تفصیلی مثل عقود معین و قواعد عمومی قراردادها و …مطالعه کنند. مطمئنا مطالعه هیچ کتاب حقوقی ضرر نخواهد داشت و به علم شما برای کار در کسوت وکالت کمک خواهد کرد. ولی به وقت و برنامه ریزی خود توجه کنید.

آیین دادرسی مدنی: آیین دادرسی مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر حیاتی + ساده ساز فرشید فرحناکیان

به دلیل علاقه شخصی به این درس، کتاب سنگین آیین دادرسی مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر حیاتی را مطالعه کردم که حتی نظرهای مشورتی ۸۰ سال گذشته  و نظرات اساتیدی چون دکتر مدنی و زراعت و … را نیز در بر می گیرد. ساده ساز فرحناکیان ۸۰% نیاز شما را برطرف خواهد کرد. پس اگر کتاب دکتر حیاتی را تهیه کردید بسیار مراقب باشید که مثل شمشیر دولبه است، یعنی در عین حال که بسیار جامع و دوست داشتنی است. به دلیل همین جامعیت زیاد می تواند گمراه کننده و خسته کننده نیز باشد. شخصا تا به حال از دوستانی که قبول شدند نشنیدم که این کتاب را خوانده باشند و ۳ جلدی دکتر شمس بسیارمحبوبتر است. همان طور که عرض کردم اینها منابع شخصی من هستند و می تواند برای دیگران مضر باشد.

حقوق تجارت: حقوق تجارت در نظم حقوقی کنونی فرحناکیان + ساده ساز فرشید فرحناکیان

در مورد این درس هم کتاب ساده ساز ۸۰% نیاز شما را برطرف خواهد کرد و سایر کتب کمک آموزشی مثل دوراندیشان و … را در صورت تمایل و داشتن وقت کافی می توانید مطالعه کنید .

حقوق جزا: قانون یار مجازات اسلامی

سال ۹۲ به دلیل شرایط بسیار خاص خود یعنی تایید لایحه  قانون مجازات در اردیبهشت ۹۲ از نظر حقوق جزا بسیار بحث برانگیز شد و عملا منبع دیگری به جز منبع ذکر شده وجود نداشت. ولی اخیرا ۳ جلدی دکتر اردبیلی منتشر شده و تنها منبع تست هم، تستهای وکالت و قضاوت ۹۲ خواهد بود. توصیه ام برای امسال مطالعه کتب اساتیدی چون میرمحمد صادقی یا اردبیلی در کنار کتب کمک آموزشی است. ضمن این که متن قانون بسیار بسیار مهم است.

آیین دادرسی کیفری: قانون یار آیین دادرسی کیفری + کتاب دکتر خالقی

سال گذشته ۹۰% نیاز من در این درس را کتاب قانون یار برطرف کرد و عملا می توانم بگویم تنها منبع من بود که البته در حال حاضر و با توجه به تایید لایحه آیین دادرسی کیفری دیگر کارایی نخواهد داشت.

اصول فقه: اصول فقه ابوالحسن محمدی + تست دکتر شهبازی + کمک حافظه دوراندیشان

 

برخی دوستان در مورد اصول فقه دانشگاهی سوال داشتند که با توجه به اینکه بنده تا کنون این کتاب را مطالعه نکردم بنابراین هیچ نظری هم ندارم. شاید بسیار مفید باشد و حتما در اولین فرصت این کتاب را مطالعه خواهم کرد.

این ها منابعی بود که سال گذشته مطالعه کردم و البته در سال های قبل ۴ جلدی دکتر ستوده تهرانی و ۳ جلدی دکتر شمس و کتب تحلیلی حقوق مدنی و سایر دروس را مطالعه کرده بودم (البته در دوره کارشناسی و با هدف افزایش بار علمی و نه برای آزمون ) پس همان طور که قبلا هم گفتم منابع هر کس با توجه به شرایط خاص خودش ممکن است متفاوت باشد و هیچ منبعی نیز معجزه نخواهد کرد. پس حتی المقدور اگر منابعی را قبلا تهیه کردید با همان ها شروع کنید و با توکل بر خدا و تلاش و تلاش و تلاش به نتیجه مطلوب برسید.

* * *

در منابع اصلی اصولا اختلاف کمتر است . کتب دکتر کاتوزیان،دکتر اسکینی و دکتر شمس منابع اصلی آزمون هستند. اما اکثر سوالات دوستان به منابع تکمیلی بر می گردد.

همان طور که در پست منابع آزمون وکالت نوشتم منابع مورد مطالعه را با توجه به وقت و برنامه ریزی و پایه درسی انتخاب کردم. پس به هیچ وجه نمی توان برای همه نسخه یکسان پیچید و هر کس با توجه به روحیات و توانایی خود منابع کمک آموزشی را تهیه میکند. منابعی که من اعلام کردم معمولا برای کسانی که سطح متوسط یا بالاتر دارند به نظر من (موکدا نظر شخصی من) مناسب است. ولی آیا می توان گفت به عنوان مثال همه کسانی که ساده ساز آیین دادرسی مدنی را مطالعه کرده اند قبول شده اند؟؟؟ یا این که همه کسانی که قبول شده اند لزوما ساده ساز آیین دادرسی مدنی داشته اند؟؟؟

همان طور که در پست منابع ملاحظه فرمودید کتب کمک آموزشی من ترکیبی از تمام موسسات بود . حتی از برخی موسسات دیگر هم کتاب داشتم و مطالعه کردم ولی منابعی که روی آن تمرکز کردم اعلام کردم. بنابراین داوطلبی که سطح ضعیفی دارد با یک کتاب کمک آموزشی به سطح بالا نخواهد رسید و باید یا وقت بیشتری روی منابع اصلی بگذارد یا از کلاس استفاده کند یا اگر کتاب کمک آموزشی تهیه می کند باید کتاب بسیار مفصل و مبنایی باشد ولی داوطلب سطح متوسط و بالاتر باید از منابع کم حجم تر که حالت جمع بندی مطالب را دارد استفاده کند.

اگر از سایت موسسات آموزشی بازدید کرده باشید حتما متوجه شدید که فقط کتب خود را به عنوان منبع اعلام کرده اند. این یک امر بدیهی است و البته اکثر آنان منابع اصلی را در کنار کتب کمک آموزشی خود ذکر کرده اند. اما لزوما همه کتب کمک آموزشی از یک موسسه تهیه نمی شود. برخی در تعدادی از درس ها پایه قوی تری دارند و در تعدادی دیگر پایه ضعیف تری دارند. لذا باید با توجه به سطح اطلاعاتی خود نسبت به خرید منابع کمک آموزشی اقدام کنند و حتی ممکن است منابع را با توجه به  سطح خود از موسسات مختلف تهیه کنند. به عنوان مثال من کتاب اصول فقه دانشگاهی را برای آزمون مطالعه نکرده بودم که به تازگی تهیه کردم و به نظرم کتاب ارزنده ای رسید.

بنابراین بهتر است ابتدا سطح خود را در دروس مختلف بسنجید . سپس با توجه به آن کتب اصلی را در صورت نیاز تهیه کنید. سپس برای خرید کتب کمک آموزشی به تمام موسسات منتشر کننده کتب کمک آموزشی اعم از میزان، دادآفرین، طرح نوین، چتردانش، دوراندیشان و… مراجعه کنید و باتوجه به نیاز خود و نوع منابعی که منتشر کرده اند آن ها را تهیه کنید.

کلام آخر اینکه کتب کمک آموزشی کاملا سلیقه ای است و مهمترین مسئله این است که شما با نثر و شیوه آن کتاب ارتباط برقرار کنید و به یادگیری شما کمک کند. چه بسا شخصا کتب کمک آموزشی دارم که تمام رتبه های برتر آزمون از آن به عنوان بهترین کتاب یاد می کنند ولی اصلا نتوانستم از ان استفاده کنم و نقش نمای کتابخانه ام را ایفا میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. استاد شما واقعا عالی هستید یه ترم که باهتون داشتم خیلی خوب بودید من موقع امتحان فقط یه روخونی کردم کتاب رو کل مبحث رو تو کلاس بچه ها و خود بنده یاد گرفتیم شما یه نعمت هستید

    1. بنده توی آزمون ارشد ۹۷ مدنی رو ۵۷ زدم و خیلی بالاتر میتونستم بزنم که به خاطر شرایط آزمون واینمکه لیسانسم عمران بود نتونستم به اون میزان برسم ولی تو دوران مطالعه بیش از ۵کتاب رو برای درس مدنی امتحان کردم ، به نظرم متنی به خوبی و شیوایی کتاب دکتر بیات نبود و ت ۲ماه مونده به آزمون فقط کتاب ایشون رو خوندم و در بعضی موارد که توضیح بیشتر لازم داشتم کتاب دگتر قربانی موسسه چتردانش

      1. شما با لیسانس عمران فوق لیسانس حقوق را آزمون دادید و الان ذیل مطلبی درباره آزمون کانون وکلا که حتما لیسانس حقوق می خواهددرباره آزمون فوق لیسانس نظر داده اید؟

      2. کانون وکلا کاش جلو بدون ازمون شدن رشته حقوقو بگیره یا شرایطی بزاره اخه عمرانو وکالتو حقوق؟؟؟؟؟ماها بیکاریم اقا بیکاررررررررر بخدا دیگه ناامید شدم امسالم درنیام میرم رشته پزشکی تورکیه بریدم خسته شدم از بس سرم رفت بدنم که بیکارم😐😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا