مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۹۷ در آذرماه برگزار می‌شود

سهم زنان از آزمون قضاوت: ۳۰درصد از شرکت‌کنندگان، ۹ درصد از پذیرفته‌شدگان

پایگاه خبری اختبار- معاون منابع انسانی قوه قضاییه اعلام کرد: شرکت خانم‌ها در آزمون قضاوت کمتر از ۳۰ درصد است و بالای ۷۰ درصد شرکت آقایان را داشتیم.

به گزارش  اختبار به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در نشست خبری که امروز (جمعه) همزمان با برگزاری آزمون قضاوت برگزار شد، گفت: آزمون عمومی قضاوت در ۲۲ مرکز استان با حضور ۳۰ هزار داوطلب برگزار شده و قبول شدگان این مرحله در ۳۰ آذرماه سال جاری در آزمون تشریحی شرکت می‌کنند و در نیمه بهمن ماه سال جاری نتایج کتبی اعلام می‌شود و در اسفندماه قبول شدگان در مصاحبه تخصصی شرکت می کنند و امیدواریم تا پایان خرداد آزمون‌های شخصیت و… و افرادی که تایید شدند برای گزینش اقدام شود.

وی افزود: ۲۱۰۰ نفر نیرو از قوه قضاییه خارج شدند و حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر  نیرو توانستیم وارد دستگاه قضایی کنیم. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ قاضی داریم. ۱۴ هزار نفر نیروی اداری در قوه قضاییه جذب کردیم و به ازای هر قاضی سه نفر نیروی اداری جذب کردیم و به ازای هر ۸۰۰ قاضی ۳۲۰۰ نفر نیروی اداری جذب کردیم.

وی درباره جذب قضات خانم نیز گفت: در وضعیت فعلی ۸/۵ الی ۹ درصد جذب قضات خانم را داریم و به ازای هر ۱۰۰ نفر قاضی حدود ۹ درصد قضات خانم را داریم، زیرا پست هایی که بانوان می گیرند کم است و یا در شعب دادیار و یا در محاکم خانواده مشغول می شوند و تعداد خانم ها نسبت به آقایان کمتر است و کمتر از ۳۰ درصد شرکت خانم ها را در آزمون داشتیم و حدود ۷۰ درصد آقایان را داشتیم.

وی افزود: برنامه ششم را از سال ۹۶ شروع کردیم و در  برنامه ششم هم سالانه ۸۰۰ قاضی جذب می کنیم.

وی افزود: امسال سومین سالی است که پرونده شحصیت را تشکیل می دهیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: بعد از مراحل جذب علمی، آزمون شخصیت از داوطلبان گرفته می شود که در مرحله آزمون شخصیت ۴۰ درصد از افراد رد می‌شوند.

وی در رابطه با تشکیل پرونده شخصیت برای قضات در حال کار گفت: در حال حاضر برنامه ای برای این افراد نداریم و قضات مشغول  به کار در قوه قضاییه زیر نظر دادسرای ویژه قضات هستند.

وی با بیان اینکه جذب عمومی که اکنون جریان دارد، اصل است، گفت: در جذب اختصاصی که هم‌اکنون هم در جریان است، سالانه تعداد قابل توجهی وارد قوه قضاییه می‌شوند.

حجت‌الاسلام امینی بیان کرد: سالانه ۱۴۰۰ نفر کارآموز در دوره‌های کارآموزی قضاوت شرکت می کنند که از میان آنها ۸۰۰نفر جذب دستگاه قضایی می شوند و دوره‌های کارآموزی نیز در تهران، قم ، مشهد و اصفهان برگزار می‌شود.

وی در خصوص به کارگیری بازنشستگان در دستگاه قضایی با توجه به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: به کارگیری بازنشستگان خلاف قانون است البته در بخش قضایی رئیس قوه قضاییه مجوزی از مقام معظم رهبری دارد که اگر ادامه کار قاضی لازم است می تواندبه ادامه کار بدهد البته تعداد این افراد زیاد نیست اما در هر صورت منع به کارگیری بازنشستگان در قوه قضاییه هم وجود دارد و شامل کادر اداری نمی شود.

وی گفت: ۱۷ هزار نفر تاکنون از قوه قضاییه بازنشسته شده‌اند و سالانه ۲۰۰ قاضی و ۱۰۰۰ نفراز کادر اداری بازنشسته می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: ایثارگران در جذب ویژه خود شرکت کرده و بین خودشان رقابت می‌کنند اما در شرایط جذب ملاک ما بین ایثارگر و غیرایثارگر تفاوتی نمی‌کند، بلکه تنها تسهیل اداری برای آنها وجود دارد. پرونده شخصیت و گزینش در آزمون قضاوت یکسان است و سهمیه ویژه‌ای در بخش قضاوت ندارند و باید شرایط تمام افراد احراز شود.

وی در خصوص ورود وکلا به عرصه قضاوت گفت: یکی از امتیازاتی که در جذب اختصاصی داریم این است افرادی که دارای ۵ سال سابقه موثر وکالت هستند می توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند و سالانه ۴۰۰ وکیل در آزمون قضاوت شرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: قوه قضاییه سالانه می تواند ۳۲۰۰ نفر کادر اداری جذب کند اما توان بودجه‌ای این کار را نداریم سال گذشته ۶۴۰۰ نفر معرفی به گزینش شدند و هر تعداد معرفی شوند آرام آرام تا انتهای امسال این افراد جذب پیمانی می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تاکنون دو نوبت آزمون جدا در شورای حل اختلاف برگزار کردیم، در حال حاضر قضات محاکم در ساعات بعدازظهر در این شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند.

وی گفت:  ۲۰۰ نفر در آزمون سال گذشته شوراهای حل اختلاف پذیرفته شدند. اکنون ۱۵۰ قاضی مستقر در شوراهای حل اختلاف داریم و اگر کسانی را برای قضاوت در شورای حل اختلاف اختصاص دهیم به اتقان رای در شورا کمک می‌کند.

وی در رابطه با پذیرش نخبگان در دستگاه قضایی گفت: افرادی که دارای معدل بالا در دانشگاه های خود هستند می توانند در بخش جذب اختصاصی ثبت نام کنند که در حال حاضر این سامانه باز و تا هفته آینده ثبت نام ادامه دارد.

وی درباره جذب نیروی اداری در دستگاه قضایی گفت:سالی ۳۲۰۰ نفر کادر اداری را باید بگیریم ولی اعتبارات دولت کم است و دولت بودجه کافی را نداده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام سوال آ.د.م ،مرجع صالح برای شناسنامه کلاً غلط طرح شد چون مشخص نکرده به جهت تغییر جنسیته یا اشتباه وسهوقلم

    1. سلام ایا کسی هست که امسال در مرحله سنجش شخصیت فاقد امتیاز معرفی شده باشه بعد نسبت به نتایج اعتراض کنه ومجددا برا مصاحبه دعوتش کرده باشن با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا