لزوم جذب قضات بیشتر برای ارتقای فضای سالم در قوۀ قضائیه

سخنگوی قوه قضاییه در هفتاد و هشتمین نشست خبری خود با تاکید بر ارتقای سلامت محیط قضایی اعلام کرد

لزوم جذب قضات بیشتر برای ارتقای فضای سالم در قوۀ قضائیه

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه سخنگوی قوه قضاییه در هفتاد و هشتمین نشست خبری خود به موضوعات مبارزه دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی، ارتقاء سلامت قضایی، پیگیری قضایی در مورد ممانعت از کمک‌رسانی ایران به یمن، آخرین وضعیت پرونده‌های معروف و سوء استفاده حزبی از امکانات دولتی پرداخت، وی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره اقدامات قوه قضاییه برای سالم سازی محیط قضایی و این که تحقق این موضوع به شرایط و لوازمی نیاز دارد و قوه قضاییه تا به امروز چه اقداماتی را در این راستا انجام داده است، گفت: ارتقای سلامت در محیط قضایی یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود، البته در حال حاضر نیز محیط خوبی در قوه قضاییه حاکم است، اما کامل نیست. لذا سلامت در این محیط باید ارتقا پیدا کند و برای این امر اقدامات متعددی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این که برای ایجاد محیط سالم نظارت های لازم در قوه قضاییه شکل گرفته است، تاکید کرد: نظارت ها به صورت آشکار و مخفی در قوه قضاییه شکل گرفته و در حال حاضر ما عیونی در دستگاه قضایی داریم که افراد خاطی اعم از دلالان، بعضی از وکلایی که کار خلاف می کنند و احیاناً اگر در خود دستگاه قضایی کارمند یا قاضی کار خلافی انجام دهد، می بینند. عیونی هستند که به صورت مخفی و پنهان با یک رویه تعریف شده این موضوعات را گزارش می دهند تابا خاطیان برخورد و به اینگونه موضوعات رسیدگی شود.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: یکسری از گزارشات و نظارت ها در دستگاه قضایی به صورت آشکارا و روتین است که حفاظت اطلاعات قوه قضاییه اقدامات خود را در این خصوص تشدید کرده است و آموزش ها و هشدارهای لازم را به مناسبت های مختلف در این باره تشدید کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه اظهار کرد: عزم جدی در سال های گذشته و به خصوص در سال ۹۳ و سال جاری از سوی قوه قضاییه اتخاذ شده است تا به صورت سریعتر و جدی تر با افراد متخلف برخورد شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: بنده دو نوبت در نشست های خبری تاکید کردم افرادی سلب صلاحیت قضایی شدند و افرادی دستگیر و بازداشت شدند که در این طیف هم قاضی، هم کارمند و هم دلال و هم کسانی که به نحوی با اقدام جعلی، خود را به دستگاه قضایی و یا فردی از این مجموعه منتسب می کردند، وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما این مساله را به صورت جدی پیگیری کردیم . در حال حاضر پرونده های مختلفی در این خصوص تشکیل شده و در حال رسیدگی است و علاوه بر اینها باید کمک کرد تا  قاضی در یک فضای مناسب کار خود را دنبال کند که این به تمهیدات و اقداماتی نیازمند است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: یکی از اقدامات لازم برای ارتقای فضای سالم در قوه قضاییه توجه به این امر است که ما باید حتماً قضات بیشتری را جذب کنیم ، زیرا اگر قاضی، پرونده های زیادی در طول سال و ماه به وی ارجاع شود و حجم کارش زیاد شود، طبیعی است که این موضوع از لحاظ کیفی در کارش تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین ما به طور جد پیگیر این موضوع بوده و هستیم ، چنانچه سال گذشته قضات خوبی جذب شدند و در حال حاضر مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه تاکید کرد: ۱۲۰۰ نفر هم اکنون در حال آموزش قضایی هستند و پس از اتمام دوره آموزش مشغول به کار خواهند شد.

معاون اول قوه قضاییه خاطر نشان کرد: تلاش کردیم مجوز استخدام تعدادی کارمند را بگیریم که در این راستا پیگیری بسیاری صورت گرفت و سرانجام مجوز استخدام تعدادی صادر شد، به طوری که  تعدادی کارمند در دستگاه قضا استخدام شده و می شوند.

وی اظهار کرد: امیدواریم گشایشی که در جذب  کارکنان قوه قضاییه اعم از قاضی و کارمند صورت می گیرد، کمک کند تا فضای سلامت در قوه ارتقاء پیدا کند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: علاوه بر موضوعاتی که اشاره کردم ، در خصوص مقدمات دیگر از جمله تجهیزات اداری و فضای مورد نیاز ، در بعضی از جاها قضات ما از حیث کمبود تجهیزات و ضیق مکان  بسیار تحت فشار هستند و متاسفانه  علیرغم این که دولت و مجلس عنایت لازم را داشته اند، قوه قضاییه بودجه لازم را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه با اشاره به اینکه عقب افتادگی های بسیاری درحوزه تجهیزات داریم، خاطر نشان کرد: ما تلاش خود را انجام می دهیم و پیگیری این موضوعات ادامه دارد، اما بعضی از مجتمع های ما  در دستگاه قضایی  به دلیل ضیق مکان در فشار هستند که در جهت حل این مشکل تا حد امکان تلاش شده و این تلاش در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: امیدواریم در سال جاری گشایشی را در این زمینه در حد توان انجام دهیم، زیرا دست ما زیاد باز نیست.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در مورد آن تلاش شده و  تاثیرگذار است، معاضدت های قضایی است که از نظر ما باید به اشکال مختلف در قوه قضاییه گسترش پیدا کند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: یکی از این معاضدت ها استفاده از فناوری های نوین است . ما باید با استفاده از این فناوری ها مراجعه مستقیم مردم به دستگاه های قضایی را کاهش دهیم و خیلی از مسائلی را که می شود از طریق فضای مجازی، پیشخوان ها و فناوری های نوین در اختیار مردم قرار داد، بدون مراجعه مردم در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها از شکایت و پرونده ای که دارند بدون مراجعه حضوری مطلع شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه تاکید کرد: مواردی که امکان دارد بدون مراجعه حضوری خدمت رسانی در قوه قضاییه صورت گیرد، در حال انجام است . مسائل مهمی هم در سازمان ثبت در این خصوص وجود دارد که با توجه به قانون دولت الکترونیک باید از سوی قوه قضاییه، قوه مجریه و مقننه انجام شود.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: درباره تحقق دولت الکترونیک ،بودجه زیادی برای تمهید زیرساخت ها و آموزش ها لازم است که دست قوه قضاییه در این خصوص چندان باز نیست، اما تلاش شده است که در سال جاری قدم های بسیاری برداریم تا مردم در  سازمان های وابسته به قوه قضاییه از جمله پزشکی قانونی، سازمان ثبت و بازرسی کل کشور و حتی قوه قضاییه بتوانند خدمات را از طریق الکترونیکی دریافت کنند . امیدواریم هدف گذاری که برای سال ۹۴ انجام داده ایم عملیاتی شود ، چرا که این موضوع در ارتقای نظام سلامت در قوه قضاییه تاثیرگذار خواهد بود و نقش مهمی خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا