رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه: نتایج آزمون آزمون قضاوت تا پایان هفته (پنج شنبه ۷ دی ۹۱) اعلام خواهد شد

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه از شرکت تعداد ۲۶ هزار و ۹۷۹ نفر در آزمون قضاوت سال ۹۱ خبر داد. او همچنین تاکید کرد که ان‌شاءالله در هفته اول دی ماه (تا پایان هفته جاری) و از آخر وقت روز سه شنبه(فردا) نتایج آزمون تصدی امر قضا اعلام خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا عالی‌پناه در نشست خبری که صبح روز دوشنبه در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: آزمون قضاوت امسال در ۲۵ آبان ماه در یازده استان و دوازده شهر که هر کدام از شهرها مشتمل از چندین حوزه امتحانی بود، برگزار شد.

وی تصریح کرد: تعداد ۳۶ هزار و ۲۱۴ نفر در آزمون قضاوت سال ۹۱ ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۴۱۰ را آقایان و ۱۴ هزار و ۸۰۴ نفر را بانوان تشکیل می‌دادند. بعضی از ثبت‌نام‌کنندگان در آزمون قضاوت با استناد به مدرک تحصیلی‌شان شرکت کرده بودند که مجموعا ۳۴ هزار و ۷۶۶ نفر می‌شدند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۱۳ نفر را آقایان و ۱۴ هزار و ۲۵۳ نفر را بانوان تشکیل می‌دادند.

 

عالی‌پناه ادامه داد: تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان هم در آزمون قضاوت با استناد به مدرک حوزوی‌شان شرکت کرده بودند که مجموعا یک هزار و ۴۴۸ نفر می‌شدند که از این تعداد ۸۹۷ را آقایان و ۵۵۱ نفر را بانوان تشکیل می‌دادند. اینکه گفته می‌شود ثبت‌نام‌کنندگان در آزمون با استناد به مدرک حوزوی و تحصیلی‌شان شرکت کردند این است که ممکن است بعضی از شرکت‌کنندگان در آزمون قضاوت، تحصیلات حوزوی داشته باشند ولی با استناد به مدرک تحصیلی‌شان در آزمون شرکت کرده باشند یا برعکس.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با اشاره به برشمردن استان‌هایی که در آنها آزمون قضاوت برگزار شد، اظهار کرد: در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، ‌مازندران، خوزستان، کرمان و کرمانشاه آزمون قضاوت برگزار شد که در استان مازندران آزمون قضاوت در دو شهر بابل و بابلسر برگزار و در سایر استان‌ها در مرکز استان آزمون برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۹۷۹ نفر در آزمون تصدی امر قضا سال ۹۱ شرکت کردند، اظهار کرد: حسب دستوری که ریاست قوه قضاییه داده‌اند ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان به عنوان قبولی اصلی در آزمون قضاوت، دعوت به مصاحبه علمی خواهند شد.

عالی‌پناه با بیان اینکه ما دو نوع آزمون داریم، گفت: برخی از آزمون‌ها به صورت امتحان و برخی به صورت مسابقه تخصصی برگزار می‌شود. مراد از امتحان این است که یک کف مشخصی برای قبولی در نظر می‌گیریم اما در مسابقه تخصصی که شکل دوم آزمون است کف تعیین نمی‌شود و درصدی از داوطلبان از بالا به پایین برای مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوند لذا بر همین اساس بود که ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان را به عنوان قبول اصلی در آزمون قضاوت دعوت به مصاحبه علمی خواهیم کرد. مبنای این دو نوع آزمون این است که ما چه نوع سوالی از داوطلب می‌خواهیم بپرسیم اگر سطح سوالات بالا باشد از روش مسابقه تخصصی استفاده خواهیم کرد.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۰ درصد از مجموع شرکت‌کنندگان در آزمون قضاوت که تعدادشان ۲ هزار و ۶۹۷ نفر می‌شود دعوت به مصاحبه علمی خواهند شد، ادامه داد: ۱۰۰ نفر از مجموع ۲ هزار و ۶۹۷ را حوزویان به خود اختصاص می‌دهند و ۲ هزار و ۵۹۷ اختصاص به کسانی دارد که با استناد به مدارک دانشگاهی و تحصیلی‌شان در آزمون قضاوت شرکت کرده‌اند. همچنین از تعداد ۲ هزار و ۶۹۷ نفر، ۷۳۲ نفر را بانوان و یک هزار و ۸۶۷ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما متناسب با استان‌هایی که در آنها آزمون قضاوت را برگزار کردیم هیات‌های جذب معاونت در آن استان‌ها مستقر می‌شوند و از قبول‌شدگان مصاحبه علمی به عمل خواهد آمد البته این در صورتی است که قبولی‌ها در استان‌ها به حد معقولی رسیده باشد.

 

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه تصریح کرد: اعلام نتایج آزمون قضاوت به صورت کارنامه‌ای خواهد بود، یعنی به گونه‌ای که داوطلب شخصا با وارد کردن کد ملی خود می‌تواند نتیجه آزمون قضاوت را مشاهده کند.

وی با اشاره به اینکه «سارا میرحسینی» از شهرستان خرم‌آباد نفر اول آزمون قضاوت امسال است، ادامه داد: مطابق آیین‌نامه‌ای که داریم، پنجاه نفر اول آزمون قضاوت که ۴۱ نفر را آقایان و ۹ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند، از مصاحبه علمی معاف خواهند شد و از آنها مصاحبه تشخیصی به عمل خواهد آمد، سپس به اداره گزینش قضات معرفی خواهند شد.

 

عالی‌پناه درباره نحوه برگزاری مصاحبه تشخیصی از ۵۰ نفر اول آزمون قضاوت، گفت: مصاحبه تشخیصی، یک مصاحبه علمی است ولی تفاوتش با مصاحبه علمی در این است که ما به خاطر ویژگی‌هایی که در شخص مورد نظر داریم، نحوه سوالات را به گونه‌ای دیگر ساماندهی می‌کنیم. این پنجاه نفر امکان دارد در حیطه‌های تخصصی مهارت داشته باشند که بررسی گزینشی این افراد در اداره گزینش انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هیات مصاحبه ما که متشکل از اساتید برجسته است با طرف مقابل شروع به مباحثه علمی کرده و موضوعی را طراحی می‌کنند تا ایده طرف مقابل را در آن زمینه جویا شوند. اگر شخص واجد شرایط در امر علمی باشد، در مصاحبه تشخیصی پذیرفته خواهد شد در غیر این صورت اگر در مصاحبه تشخیصی پذیرفته نشد، از آنها مصاحبه علمی به عمل می‌آید.

عالی‌پناه با بیان اینکه مصاحبه‌های علمی از اشخاص معاف از آزمون و نخبگان در مرکز جذب آزمون در حال برگزاری است، گفت: بالای سه هزار نفر را نخبگان تشکیل می‌دهند. روند ثبت‌نام از اشخاص معاف از آزمون مطابق آیین‌نامه‌ای که داریم متوقف نشده و امکان جذب این افراد همچنان وجود دارد. روند جدیدی برای ثبت‌نام اشخاص معاف از آزمون شروع شده و با نظر ریاست قوه قضاییه، آیین‌نامه مربوطه را مورد بررسی مجدد قرار دادیم و پس از اصلاحات مجدد، آیین‌نامه جدید ابلاغ خواهد شد.

 

وی با یادآوری اینکه از دو سال گذشته گام‌هایی در قوه قضاییه برداشته شده تا فاصله بین نخبگان و دستگاه‌های اجرایی از بین برود، گفت: تلاش‌های زیادی در این راستا از سال ۸۹ انجام شده است و در حدود ۳۱۰۰ نفر از نخبگان استقبال کرده‌اند و در سیستم معاونت ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۶ نفر فاقد شرایط و انصرافی بودند و در حدود ۱۵۰۰ نفر (۵۰ درصد) از ثبت‌نام‌کنندگان در سیستم نخبگان را بانوان تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قضات در دو سال اول ورود به خدمت، وضعیت خدمتی‌شان، آزمایشی است، گفت: تبدیل وضعیت آزمایشی به وضعیت رسمی منوط به تشریفات خاصی است که بخشی از این تشریفات بستگی به برگزاری مصاحبه علمی و بررسی اجمالی صلاحیت علمی قضات دارد.

عالی‌پناه ادامه داد: از تاریخ ۲۱ تا ۳۰ آذرماه سال جاری، ۱۵۵ نفر از قضاتی که دوران آزمایشی آنها به سر آمده است را دعوت به مصاحبه رسمی که معروف به اختبار است کردیم. از این ۱۵۵ نفر، ۱۴۷ نفر در اختبار توفیق حاصل کردند و از این بین هشت نفر حائز شرایط نشدند.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه درباره اختبار پایان دوره کارآموزان قضایی نیز گفت: بعد از اینکه قضات به اداره گزینش معرفی می‌شوند، اگر اداره گزینش صلاحیت قضات را تایید کند برای دوره کارآموزی که حدود دو سال است معرفی خواهند شد. در این دوره امتحاناتی از قضات به عمل می‌آید که باید حد نصاب را در این امتحانات کسب کنند و بعد از اینکه دوره کارآموزی‌شان به پایان رسید، امتحان جامعی از قضات به عمل می‌آید و این امتحان تاثیری هم در معدل کارآموزان قضایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بررسی‌هایی که در معاونت آموزش قوه قضاییه صورت گرفت، همکاران به این نتیجه رسیدند که شیوه پایان‌دوره کارآموزان قضایی را تغییر دهند و شیوه پایان دوره از آزمون جامع کتبی به اختبار شفاهی، حقوقی و کیفری تغییر کرد.

عالی‌پناه با بیان اینکه پایان دوره کارآموزان قضایی از آن جهت اهمیت دارد که در امور کیفری و حقوقی این افراد مورد آزمون قرار می‌گیرند و از آنها سوالات علمی و مهارتی به عمل می‌آید و نتیجه بحث به مرکز جذب آزمون قوه قضاییه ارائه خواهد شد، گفت: این کار سه خروجی دارد؛ یک خروجی این است که شخصی که در اختبار پایان‌دوره موفق می‌شود پس از انجام تحلیف به عنوان کارآموز قضایی در حوزه مربوطه خود فعالیت می‌کند و خروجی دیگر این است که اگر در این آزمون تجدید شود فرصت دوباره‌ای به او داده خواهد شد تا مطالعه کند و مجددا آزمون دهد و خروجی دیگر این است که اگر نهایتا باز در پایان‌دوره کارآموزی قضایی موفق نشد حداقل یک سال شروع به خدمتش عقب خواهد افتاد.

 

وی ادامه داد: روند اختبار پایان دوره کارآموزی قضایی از آذرماه در خصوص دوره ۵۲ قم اعمال کردیم و نتایج آن در روزهای آتی اعلام خواهد شد، همچنین در دوره ۱۲۹ تهران این روند در جریان است. در دوره‌های ۱۳۰ تا ۱۳۴ تهران نیز اختبارشان به عمل خواهد آمد و دو دوره کارآموزی هم در مشهد و یک دوره هم در کرمان داریم. نهایتا حاصل این کار این است که تا پایان امسال ۶۰۰ نفر قاضی جذب دستگاه قضایی شوند.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه درباره قضات خانم نیز گفت: رییس قوه قضاییه در حال حاضر با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان پذیرفته شده در مراحل جذب و گزینش به عنوان قاضی شورای حل اختلاف موافقت کرده‌اند که این گام اول است و گام بعدی منوط به اعلام نیاز بخش‌های مختلف دادگستری برای جذب بانوان است.

عالی‌پناه یادآور شد: در حدود ۷۰۰ نفر از بانوان در کشورمان دارنده پایه قضایی بوده و مشغول به کار قضایی در بخش‌های مختلف دادگستری هستند.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۵۴ نفر به عنوان قبولی در آزمون شورای حل اختلاف اعلام شده است، گفت: علاوه بر این تعداد ۱۰۰ نفر هم به عنوان قضات خانم مخصوص شورای حل اختلاف طبق نظر ریاست قوه قضاییه در نظر گرفته‌ایم. همچنین امکان دارد تعدادی هم از ذخیره‌ها و نیز تعدادی هم از آزمون کتبی قضات مخصوص شورای حل اختلاف در نظر بگیریم.

وی با یادآوری اینکه در هیچ کدام از آزمون‌های حقوقی کشور اعم از ارشد، دکتری، قضاوت، وکالت، سردفتری و غیره منابع نداریم و نداشته‌ایم، گفت: ما می‌خواهیم اشخاصی وارد دستگاه قضایی شوند که به حقوق مدنی، حقوق جزا و کیفری احاطه داشته باشند و به این جمع‌بندی رسیدیم که منابع را برای آزمون قضاوت اعلام نکنیم و به احتمال قوی اگر سال آینده هم آزمون برگزار شود مواد ما همین است که بدون اعلام منبع، آزمون را برگزار کنیم.

عالی‌پناه در ادامه گفت: برای آزمون قضاوت سال آینده فعلا تصمیم خاصی اتخاذ نکرده‌ایم.

وی همچنین در پایان درباره حضور وکلای مرکز امور مشاوران قوه قضاییه در آیین‌نامه جدید برای شرکت در آزمون قضاوت، گفت: فعلا در این خصوص دستور کتبی به ما ابلاغ نشده است. در آیین‌نامه‌ای که بررسی و اصلاح شد قرار بر این شده است که وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه هم در آزمون قضاوت شرکت کنند در صورتی که به تصویب ریاست قوه قضاییه برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا