دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

مصوبه مورخ ۱۳۹۷/۸/۲۸ هیئت وزیران

هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۸/۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای بند (ب) مصوبه شماره ۱۰۱۵۳۲ مورخ ۱۳۹۷/۸/۱ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را به شرح زیر تصویب کرد.

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

ماده ۱- بر اساس این دستورالعمل تا مبلغ نود هزار میلیارد (۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع حاصل از مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولادی و پالایشگاه‌ها، برای مصارف موضوع این تصویب‌نامه اختصاص می‌یابد.

تبصره- وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولاد و پالایشگاه‌ها، مابه‌التفاوت قیمت را با نرخ تسعیر سامانه نیما دریافت و به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افتتاح می‌شود، واریز نماید.

ماده ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به میزان دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال به افراد زیر در سقف اعتبار این تصویب‌نامه اقدام نماید:

الف- کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین مبلغ ماهیانه قرارداد منعقده برای کارکنان قراردادی و شرکتی، کمتر از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول.

ب- بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (لشکری)، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق‌های بازنشستگی مشابه که بخشی از مستمری مشمولین آنها از محل منابع بودجه عمومی تأمین می‌شود و مجموع آخرین حکم حقوقی (مستمری) در سال ۱۳۹۷ هر یک از آنها کمتر از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق (مستمری) آنها.

ماده ۳- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد به شرح زیر اقدام نماید:

ردیف بعد خانوار معادل ریالی سبد حمایت غذایی در مرحله اول
۱ یک نفره ۱.۵۰۰.۰۰۰
۲ دو نفره ۲.۰۰۰.۰۰۰
۳ سه نفره ۲.۵۰۰.۰۰۰
۴ چهار نفره ۳.۰۰۰.۰۰۰
۵ پنج نفره و بیشتر ۳.۵۰۰.۰۰۰

الف- خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی.

ب- خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق حساب متصل به مستمری سرپرست خانوار.

پ- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از جمله گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

ت- سایر خانوارهای کم‌درآمد با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال. درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، به درخواست کتبی اشخاص موضوع این بند، پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه مذکور، به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

تبصره ۱- شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مجازند از محل منابع خود نسبت به اجرای این تصویب‌نامه اقدام کنند.

تبصره ۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بعد خانوار تنظیم و پرداخت نمایند.

ماده ۴- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است نسبت به بررسی و رفع هم‌پوشانی لیست مشمولین مواد (۲) و (۳) این تصویب‌نامه اقدام نماید.

ماده ۵- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور موظف به ارایه اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند.

ماده ۶- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است مطابق با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات مربوط را به حساب دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط واریز نماید. دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند حداکثر ظرف (۲۴) ساعت پس از وصول اعتبار مذکور، بر اساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به واریز به حساب افراد ذی‌نفع اقدام نمایند.

ماده ۷- کمک به تأمین غذا برای مدارس شبانه‌روزی و دیگر گروه‌های مشابه از محل منابع موضوع این تصویب‌نامه مجاز است.

ماده ۸- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مازاد اعتبار وضوع ماده (۱) را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نماید.

ماده ۹- این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه‌های شماره ۱۰۱۳۳۷/ت۵۵۸۵۵هـ مورخ 5/8/1397 و شماره ۱۰۲۵۶۸/ت۵۵۸۵۵هـ مورخ 5/8/1397 می‌شود.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. گفتن اگه براتون واریز نشده برین تو سایت بهزیستی اعتراض بزنید ولی قسمتی لینکی چیزی تو سایت نیست که اعتراض کنیم.کسی اطلاعی در این رابطه نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا