توزیع چک‌های صیاد از امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

چک‌های «صیاد» از امروز توزیع می‌شوند

چک‌های موجود از ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۷ با چک‌های صیادی جایگزین می‌شوند/ چک‌های صیادی راهکاری مناسب برای پیشگیری از جعل

پایگاه خبری اختبار ـ سامانه صدور یکپارچه چک‌ها که تحت عنوان سامانه صیاد راه‌اندازی شده است، سامانه‌ای است که به همت کارشناسان بانک مرکزی راه‌اندازی شده است. از طریق این سامانه می‌توان نسبت به چک‌هایی که افرد صادر می‌کنند طی ارسال پیامکی استعلام گرفت و در نتیجه امکان جعل چک نیز منتفی خواهد شد. در مراسم رونمایی از این سامانه، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی درباره سامانه صیاد پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل روابط عمومی بانک مرکزی ناصر حکیمی در مراسم رونمایی از سامانه صیاد در تشریح ابعاد سامانه صیاد عنوان کرد: این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربر خواهد داشت.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: استانداردسازی برگه چک نقش مهمی را در پیشگیری از جعل ایفا می‌کند و به ذی‌نفع چک امکان می‌دهد تا از اصالت آن با توجه به یکپارچگی مولفه‌های امنیتی و ظاهری در تمام بانک‌ها اطمینان حاصل کند. با توجه به اصلاح فرایند صدور و کارسازی چک، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک برای گیرنده‌ی ذی‌نفع آن به هنگام معامله و پیش از پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم خواهد شد.

حکیمی با اشاره به اینکه سامانه صیاد باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذی‌نفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد، بیان داشت:  امید می‌رود با اصلاح فرایند و رفتار صادرکنندگان چک، اعتماد به این ابزار پولی ارتقا یافته و همزمان با تسهیل مراودات تجاری مشتریان، حجم پرونده‌های قضایی مرتبط با چک تعدیل شود.

رحیمی: برای چک مانند اسکناس هویت ملی تعریف کردیم

رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه صیاد گفت: چک‌های مورد استفاده در شبکه بانکی کشور در حال حاضر متکثر است و در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی توسط مشتریان بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرح صیاد با هدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی چک‌ها طراحی و اجرا شده است. در این پروژه به دنبال هویت‌بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار همچون اسکناس هستیم و علاوه بر یکسان‌سازی طرح ظاهری چک‌ها، به برگه‌های چک صیاد ویژگی‌های امنیتی نیز افزوده شده است.

رحیمی در خصوص ویژگی‌های امنیتی چک‌های صیادی عنوان کرد: برای چک‌های صیادی سه سطح ویژگی امنیتی تعریف شده است. در سطح اول سری و سریال‌های چک به صورت برجسته چاپ شده که با لمس قابل تشخیص است. در سطح دوم ویژگی‌های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به راحتی توسط عموم مردم قابل تشخیص است. در سطح سوم نیز ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها افزوده شده که قابل تشخیص توسط ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل استفاده است.

وی در خصوص بارزترین ویژگی سامانه صیاد گفت: ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می‌شود که دریافت‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه  صاحب چک مطلع شود. همچنین  اگر مشکلی وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند، این موضوع اطمینان نسبی به افراد می‌دهد که اصالت چک اطمینان بخش است و  ضمن آنکه وضعیت صاحب چک استعلام شده است.

لازم به ذکر است سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی به درخواست‌های استعلامی پاسخ خواهد داد و شماره این سامانه پیامکی به زودی از طریق بانک مرکزی به اطلاع عموم خواهد رسید.

همچنین از تاریخ رونمایی برگه چک‌های صیادی برای متقاضیان دسته چک صادر می‌شود و تاریخ ۱۵ اردیبهشت نیز زمان جایگزینی چک‌های صیادی با دسته چک‌های قدیمی است. یکی دیگر از ویژگی‌های صیاد امکان درخواست دسته چک از طریق اینترنت است. لازم به ذکر است صیاد هیچ‌گونه تغییری در قوانین و مقررات مربوط به چک ایجاد نمی‌کند و در بعد فرآیندی و فنی از طریق اصلاح رویه‌ها را اصلاح می‌کند. 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا