اطلاعیه پلیس راهور ناجا در خصوص ابطال بند ٢ بخشنامه بازرسی راهور

توضیحات مرکز اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی پلیس راهور ناجا در خصوص ابطال بند ٢ بخشنامه بازرسی راهور

پایگاه خبری اختبار- پس از انتشار خبر ابطال بند ۲ بخشنامه شماره ۲-۹۲/۷ پلیس راهنمایی و رانندگی از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور ناجا در اینباره اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 بخشنامه پلیس راهور که به مأموران اجازه می‌داد بدون مشاهده تخلف خودرو را متوقف کنند ابطال شد

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از سایت پلیس، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

در مورد رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ مبنی بر ابطال بند ۲ بخشنامه شماره ۲-۹۲/۷ مورخ ۱۷/۰۷/۱۳۹۲ بازرسی پلیس راهور ناجا با موضوع رعایت حقوق شهروندی به استحضار می رساند:

۱- صرفاَ بند ۲ بخشنامه فوق مدنظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بوده است؛ در حالی که در برخی خبرها به ابطال کل بخشنامه اشاره شده بود.

۲- در بخشنامه مذکور با محوریت حقوق شهروندی بدواً به ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره شده و توصیه و تأکید گردیده است که توقف خودروها توسط افسران و درجه‌داران مجاز فقط در زمان ارتکاب تخلفات از سوی راننده اجرایی گردد و رانندگانی که مقررات راهنمایی ورانندگی را رعایت می‌کنند برای همه، بالأخص برای پلیس، محترم بوده وهیچ‌نوع توقفی از جانب پلیس برای آنان اعمال نمی‌گردد. اگر نظر هیئت عمومی دیوان، عدم توقف خودروهایی است که بدون تخلف ادامه مسیر می دهند ولیکن بطور مثال، مدارک لازم را به همراه ندارند می‌باشد؛ باید اعلام کنیم که پلیس راهور با دیوان هم‌عقیده بوده و در مقدمه و بند ۱و ۳ بخشنامه مذکور نیز به این موضوع تأکید نموده است.

۳- آنچه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به آن پرداخته است صرفاً بند ۲ بخشنامه بازرسی راهور می باشد که در آن به موضوعات و مصادیقی مثل "ظن در سن راننده" اشاره شده است. بنابر این اگر فرد صغیری در حال رانندگی لیکن بدون تخلف با موتورسیکلت یا هر نوع وسیله نقلیه دیگری بوده باشد به استناد این رأی دیوان ، پلیس نباید نسبت به متوقف کردن آن وسیله نقلیه اقدام نماید! در حالیکه نمونه های متعددی از رانندگان بدون گواهینامه توسظ عوامل پلیس متوقف و اعمال قانون می گردند. به عنوان نمونه در ۱۳۹۶/۳/۱۱ در مسیر گیلان به قزوین بعد از گردنه کوهین در محدوده استان قزوین پسربچه ۹ ساله ای رانندگی با یک دستگاه تریلی هوو با بار رل آهن عهده دار بوده و پدر ایشان در حال استراحت در کابین راننده بوده است، پلیس راهور آن را متوقف وضمن پیشگیری از بروز حوادث و سوانح ناگوار رانندگی، وی را به مراجع قضایی معرفی و رأی مقتضی مبنی بر محکومیت پدر راننده صادر و اجرا گردید.

ناگفته نماند با ابطال بند ٢ بخشنامه مذکور، مواردی چون کنترل همراه داشتن زنجیر چرخ در مبادی و محورهای کوهستانی و برفگیر توسط پلیس راهور از حوزه عملکردی و اختیار پلیس راهور خارج خواهد شد.

بنابراین رأی هئیت عمومی دیوان برای پلیس قابل احترام و اجرا بوده و لیکن باید گفت بخشنامه مذکور هم اکنون در حال اجراست و فقط بند ٢ آن متوقف شده است. هرچند به نظر می‌رسد شایسته بود نکات ظریف و فنی در راستای کنترل تخلفات رانندگی و پیشگیری از حوادث احتمالی، مدنظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز قرار می گرفت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا