آیین‌نامه کشت فراسرزمینی

آیین‌نامه کشت فرا سرزمینی

مصوب ۱۳۹۵/۱/۲۹ هیات وزیران

مصوب هیأت وزیران در جلسه ۲۹/۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه کشت فراسرزمینی را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین­ نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ کشت فراسرزمینی: بهره ­برداری از منابع، عوامل، ظرفیت­ ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور.

ب ـ متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی ساکن ایران و اشخاص حقوقی ایرانی که در چارچوب ضوابط این آیین­ نامه داوطلب کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف

می­ باشند.

ماده۲ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه­ های امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه­ های ذی­ربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارایه مشوق­ ها و حمایت­ ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله موارد زیر اقدام نماید:

الف ـ انجام پشتیبانی، ارایه اطلاعات و مشاوره­های لازم به متقاضی.

ب ـ تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در شرایط رقابتی در مورد محصولات مورد نیازی که اولویت آنها توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام و در چارچوب مقادیر مصوب انجام می­شود.

تبصره ـ ضوابط تعیین صلاحیت حرفه­ای متقاضیان کشت فراسرزمینی توسط
وزارت جهاد کشاورزی تعیین می­شود.

ماده۳ـ وزارت امور خارجه مکلف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:

الف ـ تنظیم و مبادله تفاهم ­نامه­ های دو جانبه به منظور اخذ مجوز فعالیت جهت تولید، صدور محصولات تولیدی و بهره­ گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی موجود برای برقراری امنیت سرمایه­ گذاری متقاضیان در کشورهای هدف.

ب ـ حمایت­ های حقوقی، قانونی و مدنی از متقاضیان در کشورهای هدف.

پ ـ ارایه تسهیلات لازم در خصوص امور کنسولی، اخذ روادید، اقامت و کار برای متقاضیان در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهاد کشاورزی.

ت ـ جمع ­آوری و ارایه اطلاعات لازم از کشورهای هدف به ویژه در خصوص قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط سرمایه­ گذاری، مالکیت، اجاره و بهره­ برداری از اراضی به وزارت جهاد کشاورزی.

ماده۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (شرکت مادرتخصصی سرمایه­ گذاری­های خارجی ایران) مجاز است با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در اجرای پروژه­ های بزرگ کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشارکت نماید.

ماده۵ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط نسبت به تأمین ارز مورد نیاز در قالب اعتبار خرید محصولات تولیدی اقدام نماید.

ماده۶ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به حمایت از نیروی کار ایرانی متقاضی کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف اقدام نماید.

ماده۷ـ صندوق توسعه ملی مجاز است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به تأمین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهاد کشاورزی اقدام نماید.

ماده۸ ـ این آیین­ نامه صرفاً شامل متقاضیانی می­شود که با وزارت جهاد کشاورزی جهت تأمین اهداف مذکور در این آیین­ نامه قرارداد منعقد نموده باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا